X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 68
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 17 مرداد,1403 | 07:04 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 16 مرداد,1403 | 07:54 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 17 مرداد,1403 | 07:04 ق.ظ

رژیم صهیونیستی و آمریکا؛ بازیگران اصلی نمایش تروریسم دولتی

  •  رژیم صهیونیستی و آمریکا؛ بازیگران اصلی نمایش تروریسم دولتی

آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین بازیگر حوزه تروریسم دولتی (سازمان یافته)، نقش مهمی در حمایت و تامین مالی این نوع تروریسم به‌ویژه از سوی رژیم صهیونیستی دارد.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، جهان در دهه‌های اخیر شاهد تشدید و گسترش پدیده شوم و دیرپای تروریسم بوده است؛ افزایش شمار موارد دست زدن به اقدام‌های تروریستی و استفاده از آن در حوزه‌های مختلف سبب شد تا انواع و اشکال متعددی از تروریسم مردم سراسر جهان را تحت تاثیر آسیب قرار دهد.
 

شکل‌های بیشتر شناخته‌شده تروریسم در حال حاضر شامل تروریسم دولتی، تروریسم اقتصادی، تروریسم رسانه‌ای، تروریسم پزشکی، تروریسم سایبری و تروریسم مواد مخدر هستند که در انواع انفرادی و دسته‌جمعی به دست برخی از بدنام‌ترین بازیگران جهان انجام می‌شوند.
 

برای هر یک از این انواع تروریسم می‌توان به نام یک بازیگر خاص اشاره کرد که بیش از دیگران از تروریسم موردنظر برای دستیابی به اهداف نامشروع در طیف‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، ... استفاده می‌کند؛ البته نام برخی از بازیگران قطعا در این فهرست تکراری است و حتی علاوه بر این، در قامت اسپانسر و حامی دیگر بازیگران استفاده‌کننده از ابزار ضد انسانی تروریسم دولتی نیز ظاهر می‌شوند.

تروریسم دولتی چیست؟
 

تروریسم دولتی پدیده جدیدی نیست و نسخه مدرن آن در نیمه دوم قرن نوزدهم ظاهر شد؛ این نوع تروریسم به زمان انقلاب فرانسه بازمی‌گردد و از آن زمان به شکل مشهود و ملموس‌تری مورد استفاده قرار گرفته است.
 

در تعریف تروریسم دولتی آمده است: این نوع تروریسم از وجوهی شبیه تروریسم غیردولتی است، زیرا شامل اعمال خشونت‌آمیز علیه افراد یا گروه‌های خارج از یک درگیری مسلحانه است؛ وجه تمایز تروریسم دولتی با غیردولتی این است که طراحان و عاملان اجرای خشونت ترور، از اعضا و مقام‌های یک دولت (رژیم) هستند.
 

تروریسم دولتی براساس پنهان یا مخفی بودن و مستقیم یا غیرمستقیم بودن به انواع دیگری دسته‌بندی می‌شوند.
 

مهم‌ترین نمونه‌های تروریسم دولتی را می‌توان در اقدام‌های تروریستی کشور‌های غربی از جمله آمریکا، فرانسه، ... دید؛ البته کشور‌های متحد و تحت حمایت این دسته از کشور‌های غربی نیز سابقه‌ای طولانی در استفاده از ابزار تروریسم دولتی دارند.
 

رژیم صهیونیستی را باید یکی از اصلی‌ترین بازیگران استفاده‌کننده از حمایت‌های غرب به‌ویژه آمریکا در اجرای تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) دانست.
 

روث بلیکلی، دانشمند علوم سیاسی بر این باور است که تروریسم دولتی نه تنها در مورد نابودی افرادی است که هدف قرار گرفته‌اند، بلکه با فرصت ایجاد شده از آسیب برای ایجاد وحشت در دیگران هدایت می‌شود.

رژیم صهیونیستی؛ اصلی‌ترین ذینفع تروریسم سازمان‎یافته (دولتی)
 

براساس توضیحات پیش گفته و با در نظر داشتن این واقعیت که رژیم صهیونیستی دارای همه فاکتور‌ها و مولفه‌های تروریسم دولتی است، باید تاکید کرد که برای این رژیم به دلیل ماهیت جعلی خود که مانع ورود آن به جمع کشور‌ها و دولت‌ها است، به جای استفاده از تروریسم دولتی از تروریسم سازمان‌یافته استفاده کرد.
 

نگاهی به تاریخ مجعول و کوتاه رژیم صهیونیستی فهرستی از انواع ترور‌ها را پیش رو می‌گذارد؛ این گستردگی به حدی است که می‌توان از رژیم صهیونیستی به‌عنوان مبدع جدیدترین اشکال ترور نیز یاد کرد.
 

اگرچه رژیم صهیونیستی تا سال‌های اخیر بر مخفی ماندن کارزار‌های ترور خود تاکید داشت، اما مواجهه آن با انفعال و بی‌عملی سازمان‌ها، سازوکار‌ها و جامعه بین‌المللی سبب شد، این رویه دیگر چندان مورد تاکید صهیونیست‌ها نباشد، بلکه در مواردی با بی‌پروایی به اقدام‌های تروریستی خود افتخار کنند.
 

در عین حال، نگاهی به فهرست یادشده نشان‌دهنده افزایش سرعت و در نتیجه تعداد اقدام‌های تروریستی انجام شده از سوی رژیم صهیونیستی در قالب تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) است.
 

انجام ترور‌های سازمان‌یافته (دولتی) بخشی از هویت شوم رژیم صهیونیستی است که از گذشته تاکنون ادامه داشته است؛ براساس گزارش دسامبر گذشته (آذر سال گذشته) وال‌استریت ژورنال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به آژانس‌های جاسوسی دستور داده تا نقشه ترور سران مقاومت را که در بیرون از مرز‌های نوار غزه زندگی می‌کنند، طراحی کنند.
 

او در نوامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) نیز به همراه یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و بنی‌گانتس، مشاور خود در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که به موساد دستور داده علیه سران مقاومت، از جمله آن‌هایی که خارج از غزه هستند، اقدام کند.
 

جدیدترین مورد تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) رژیم صهیونیستی، ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومتی فلسطینی حماس بود که در دهم مرداد ۱۴۰۳ انجام شد.
 

رژیم صهیونیستی چند ساعت پیش از این اقدام تروریستی، در آخرین ساعات ۹ مرداد فواد شکر، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان را با بمباران منطقه مسکونی در حومه جنوبی بیروت به شهادت رساند.
 

با در نظر داشتن همه این موارد، می‌توان گفت: بی‌تردید کارزار ترور رژیم صهیونیستی در قالب تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) موضوع جدیدی نیست و اساسا این رژیم بر مبنای همین نوع ترور استوار شده است.
 

رژیم صهیونیستی هر بار پس از استفاده از ابزار غیرقانونی و غیراخلاقی تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) با تاکید بر آنچه ارزش استراتژیک این ترور‌ها می‌خواند، مدعی می‌شود که این اقدام‌ها برای تامین امنیت این رژیم و ساکنان اراضی اشغالی انجام می‌شود، اما واقعیت این است که تنها چیزی که از این اقدام‌های تروریستی نتیجه نمی‌شود، افزایش امنیت رژیم صهیونیستی است.
 

بر اساس برآورد‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، رژیم صهیونیستی پنجمین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان و بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات آمریکای لاتین و جنوب صحرای آفریقا است.
 

در عین حال، این رژیم فعالیت‌های گسترده‌تری در جهان در حال توسعه و درگیری‌های مسلحانه در آن‌ها دارد؛ فعالیت‌های امنیتی این رژیم براساس تجربه داخلی در کرانه باختری و غزه، فراتر از همکاری و ایجاد و آموزش چندین سرویس نظامی و امنیتی در کشور‌های در حال توسعه گرفتار درگیری‌های نظامی است.
 

براساس موضع‌گیری‌های گاه‌وبیگاه رژیم صهیونیستی، این رژیم در تلاش است تا فروش تسلیحات و صادرات فناوری خود را به مقاصد یادشده افزایش دهد و در همین چارچوب برای بهبود روابط دیپلماتیک با آن‌ها تلاش می‌کند.
 

واکنش‌ها به تروریسم سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی چگونه بوده است؟
 

ترور‌های سازمان‌یافته (دولتی) رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته است؛ منتقدان که طیفی از کشورها، کارشناسان و سیاستمداران را شامل می‌شود، بر این باور هستند که ترور‌های یادشده به دلایل اخلاقی و قانونی و در عین حال آسیب‌های جانبی باید محکوم و متوقف شوند.
 

انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) رژیم صهیونیستی همگی پایه و مبنای قانونی و حقوقی دارند؛ با وجود این، حمایت تمام قد آمریکا به‌عنوان اسپانسر تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) رژیم صهیونیستی سبب می‌شود که روند ضدانسانی یادشده ادامه یابد و توجیه شود.
 

ترور شهید هنیه نیز با موجی از اعتراض‌ها و انتقاد‌های جهانی به تداوم حرکت رژیم صهیونیستی در مسیر تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) مواجه شد.
 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه را ترور فراسرزمینی و سازمان‌یافته توصیف و تاکید کرد: اقدام رژیم صهیونیستی در ترور یک مقام عالی‌رتبه سیاسی فلسطینی که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران، مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران بوده است، چیزی جز یک ترور فراسرزمینی و تروریسم دولتی و سازمان یافته نیست!
 

به گفته کنعانی، رژیم صهیونیستی بی‌تردید تهدیدی خطرناک برای امنیت و صلح جهانی است که هیچ ارزشی برای قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل قائل نیست.
 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سکوت، بی‌تفاوتی و یا بی‌عملی کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در برابر چنین جنایت هولناکی، به منزله تشویق تروریسم دولتی و فراسرزمینی و فراهم ساختن زمینه تداوم اقدام‌های ماجراجویانه و خطرآفرین رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی کشور‌ها و صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی خواهد بود.

آمریکا؛ حامی و اسپانسر تروریسم دولتی
 

طبق گزارش میزان، دولت آمریکا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان از اشکال مختلف تروریسم به‌ویژه تروریسم دولتی، برای توجیه و تسهیل اقدام‌های غیرانسانی خود در این باره، حامی و اسپانسر شماری از بدنام‌ترین بازیگران عرصه تروریسم بین‌المللی است.
 

به باور نوام چامسکی، اندیشمند آمریکایی، این کشور بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی در جهان است؛ روث بلیکلی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌المللی دانشگاه شفیلد نیز در این باره، گفت: حمایت آمریکا از تروریسم بین‌المللی دربرخی موارد به بهانه مبارزه با قاچاق بین‌المللی مواد مخدر پیش رفت.
 

به گفته ویلیام اُدِم، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا در دولت دونالد ریگان، آمریکا سابقه‌ای طولانی در حمایت از تروریست‌ها و استفاده از تاکتیک‌های تروریستی دارد.

در عین حال، ریچارد فالک، استاد حقوق بین‌المللی دانشگاه پرینستون و گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری فلسطین در اراضی اشغالی در سال ۲۰۰۸ نیز با اشاره به استفاده گسترده آمریکا از تروریسم دولتی برای پیشبرد مقاصد و منافع خود در نقاط مختلف جهان، از حمایت آمریکا برای تبرئه این دست تروریست‌ها سخن گفت.
 

با وجود این دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی تلاش می‌کنند این حمایت خود را با توجیه‌هایی که برای هیچ‌کس پذیرفته نیست، پنهان کنند.
 

حمایت آمریکا از تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) رژیم صهیونیستی به‌صورت‌های مختلف انجام می‌شود: ارائه کمک‌های نظامی و مالی به رژیم صهیونیستی با ناقض قوانین حقوق بشری آمریکا، استفاده از بازوی رسانه‌ای برای توجیه اقدام‌های تروریستی رژیم صهیونیستی، مانع‌تراشی در مسیر تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل برای توقف روند اقدام‌های تروریستی رژیم صهیونیستی.
 

با نگاهی موشکافانه به فهرست ترور‌های سازمان‌یافته (دولتی) رژیم صهیونیستی واقعیت مهمی آشکار می‌شود: وجود ردپای واشنگتن در همه ترور‌های یادشده از سوی رژیم صهیونیستی در فلسطین، لبنان، ...
 

رابطه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در موضوع تروریسم، رابطه‌ای پیچیده است، تا جایی که واشنگتن از خرج کردن دلار‌های مالیات‌دهندگان برای تامین تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) رژیم صهیونیستی ابایی ندارد.
 

با این توضیحات دیگری تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی یک رژیم تروریستی و آمریکا حامی بزرگ تروریسم سازمان‌یافته (دولتی) رژیم صهیونیستی است.


 

ارسال نظر: