X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 مرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 168
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 12 مرداد,1401 | 05:39 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 12 مرداد,1401 | 05:29 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 12 مرداد,1401 | 05:41 ب.ظ

توضیحات سخنگوی قوه قضا درباره اسدالله اسدی و حمید نوری

  • توضیحات سخنگوی قوه قضا درباره اسدالله اسدی و حمید نوری
سخنگوی قوه قضاییه وضعیت پرونده اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک و حمید نوری در سوئد را تشریح کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به وقوع سیل در کشور، گفت: طبق گزارش‌های واصله وقوع سیل ۱۳۳ شهر، یک هزار و ۳۴۴ روستا در ۲۵۶ بخش کشور و ۲۴ استان کشور را درگیر کرد و ۷۸ فوتی، ۱۶ مفقودی و ۳۶ مصدوم حاصل وقوع سیل در کشور بوده است، لذا آمار دقیق تلفات و فوتی‌ها در این رابطه، پس از تکمیل گزارش های و با محوریت سازمان پزشکی قانونی قابل استناد خواهد بود.

ستایشی با اشاره به حضور مقامات قضایی، گروه‌های جهادی و خدمت رسان، نیروهای مسلح و نمایندگان عالی دولت در سراسر کشور، بیان کرد: این حضور مسئولان برای کاهش خسارات و نجات جان تعداد زیادی از افرادی که در معرض خطر بودند، موثر بوده است.

وی با بیان اینکه انجام لای روبی، رفع تصرفات حرایم و بستر رودخانه‌ها بیش از پیش قابل تامل است، گفت: اگر مبادرت به پیشگیری کنیم، این اقدام از بروز و وقوع آسیب‌ها خواهد کاست.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مسئولان عالی قوه قضاییه و در راس آن رئیس قوه قضاییه تاکیدات لازم را پس از وقوع حادثه به نقاط مختلف کشور ابلاغ کردند و تمهیدات لازم و تدابیر مطابق مواضع قانونی اعمال شد.

ستایشی با اشاره به اینکه در آستانه فرا رسیدن روز خبرنگار هستیم، گفت: باید رسالت جامعه خبری در انتقال صحیح دغدغه‌های مسئولان جامعه تبیین و محقق شود. باید این رسالت در انتقال و انعکاس ضابطه مند، شفاف و مبرهن پاسخ‎ های مسئولان به مردم و بدون کم و کاست و با رعایت امانت و در راستای جهاد تبیین و تنوین افکار عمومی، صورت گیرد.

وی ادامه داد: قوه قضاییه از نقد و پرسش افکار عمومی و خبرنگاران استقبال کرده و این موضوع را منشا رشد و بالندگی جامعه اسلامی می‌داند.

ستایشی با اشاره به اجلاس جایزه سالیانه حقوق بشر اسلامی که در تهران برگزار شد، گفت: براساس تصمیمات سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۳۸۷، با پیشنهاد ایران سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در روز ۱۲ مرداد ماه سال شمسی یا روز ۵ آگوست سال میلادی، به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی تصویب و مقرر شده تا کشورهای اسلامی این روز را گرامی بدارند.

وی افزود: هویت و کرامت انسانی و حقوق بشر موضوعی بنیادین و زیر ساختی و ریشه در جهان بینی و انسان شناختی ملت‌ها دارد.استکبار جهانی در صدد این است تا شعارهای تکراری خود را در زمینه حقوق بشر به جهانیان دیکته کند.این رویکرد مبتنی بر سلطه طلبی یک جانبه گرایی و ربطی به حقوق بشر و مردم سالاری ندارد.

استرداد خاوری به کشور کذب است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر پرونده حمیدرضا خاوری و استرداد وی به کشور و همچنین انتشار اخبار و شایعات در این رابطه، گفت: تمام اخبار و شایعات در خصوص دستگیری و استرداد حمید رضا خاوری تکذیب می‌شود و این موارد صحت ندارد.

وی افزود: مکاتباتی با اینترپل در این زمینه صورت گرفته و از آنجایی که این فرد تبعه کشور کانادا است، لذا این کشور همکاری لازم برای استرداد خاوری به ایران را نداشته است.

ستایشی ادامه داد: استرداد مجرمان از طریق اینترپل یک قائده بین المللی است اما کشور کانادا از انجام این قانون استنکاف می‌کند و از مجرمان حمایت کرده و به پناهگاه مجرمان و متهمان تبدیل شده است.

تبادل آقای «اسدی» فعلا در دستور کار نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه قضایی تقاضایی از وزارت امور خارجه برای تبادل زندانیان با بلژیک خصوصا برای بازگرداندن آقای اسدالله اسدی داشته است؟ آیا می‌توانیم انتظار تبادل حمید نوری با یک زندانی سوئدی را داشته باشیم؟ گفت: آقای اسدی از ماموران دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در وین بوده و به وظیفه قانونی خود به عنوان دیپلمات رسیدگی می کرده است.

وی افزود: اسدی براساس مقررات، واجد مصونیت سیاسی بوده و به صورت غیرقانونی در آلمان بازداشت شده و با ۱۰۱ روز بازداشت غیر قانونی در این کشور نگهداری و شرایط بسیار تاسف باری داشته است. بر اساس حکم غیر قانونی آلمان در اکتبر ۲۰۱۸ به بلژیک منتقل شده و پس از انتقال به دادگاه بلژیک، با وجود مصونیت دیپلماتیکی که داشته و همچنین با توجه مقررات کمیسیون ۱۹۶۱، آقای اسدی را غیر قانونی در دادگاهی که سراسر خدشه و عدم رعایت موازین حقوق داخلی و بین المللی بوده به ۲۰ سال حبس محکوم کرده اند.

ستایشی گفت: این موضوع بارها از سوی قوه قضاییه و دستگاه دیپلماسی کشور مورد انتقاد و مراتب اعتراض به دولت بلژیک از طریق کمیساریای حقوق بشر اعلام شده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی درخصوص تبادل زندانیان با کشور بلژیک تصریح کرد: آقای اسدی باید مسترد شود و هم اکنون نیز به صراحت تقاضا می کنیم به دلیل اینکه محکومیت وی، بدون رعایت موازین حقوقی، قضایی و عرف حقوق بین المللی و ذیل یک فرآیند مخدوش و غیر قابل دفاع در بلژیک صورت گرفته است، استرداد وی باید بدون هیچ قید و شرطی انجام شود. قوه قضاییه مجدانه این موضوع را پیگیری می کند.

ستایشی با بیان اینکه بحث تبادل فعلا مطرح نیست، افزود: درباره آقای نوری هم تلاش ها در عرصه بین المللی، در حوزه دولت، معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر اسلامی قوه قضاییه و پیگیری می شود تا به نتیجه مناسبی برسیم.

برچسب ها:
ارسال نظر: