X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 فروردین 1401
تعداد بازدید خبر : 153
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 23 فروردین,1401 | 02:45 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 23 فروردین,1401 | 02:30 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 23 فروردین,1401 | 06:01 ب.ظ

انتقال ۶ هزار و ۲۰۸ نفر به زندان‌های محل اقامت خود/ گذشت از قصاص در ۷۹۳ پرونده

  • انتقال ۶ هزار و ۲۰۸ نفر به زندان‌های محل اقامت خود/ گذشت از قصاص در ۷۹۳ پرونده

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال گذشته با گذشت و صلح در پرونده‌ها از اجرای حکم ۷۹۳ محکوم به قصاص جلوگیری شد و ۸۰ هزار زندانی نیز مورد عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری امروز خود با رسانه‌ها شهادت ۲ تن از روحانیون انقلابی، جهادگر و پرتلاش، شهید اصلانی و شهید دارایی را تسلیت گفت و افزود: این عزیزان متاسفانه در یک اقدام تروریستی و توسط فردی که دارای تفکر وهابی و تکفیری بود به شهادت رسیدند و همچنین برای جناب آقای پاکدامن آرزوی سلامتی دارم.

وی در ادامه با اشاره به راهکار‌های ارتقای امنیت اجتماعی، گفت: با تلاش و کوشش همکاران ما در سراسر کشور و با کمک شورا‌های حل اختلاف تعداد ۷۹۳ پرونده قتل به صلح و سازش منتهی شد و از اجرای ۷۶۳ مورد قصاص جلوگیری به عمل آمد.

خداییان با اشاره به برخورد دستگاه قضایی با زمین‌خواری گفت: قوه قضاییه از دو بُعد برای برخورد با زمین خواری اقدام کرده است یکی از بعد پیشگیرانه و با اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی و منابع طبیعی و در این بستر تاکنون بیش از ۹۳ درصد از اراضی ملی و منابع طبیعی در اجرای این طرح سنددار شده‌اند که این اقدام نقش مهمی در پیشگیری از تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در برخوردهای قضایی که درسال گذشته با افراد سودجو صورت گرفت از حدود ۵۴ هزار و ۷۷۰ هکتار از اراضی ملی و سواحل رودخانه ها و دریاها رفع تصرف به عمل آمد.

وی به اقدامات ساماندهی وضع زندان‌های سراسر کشور نیز اشاره کرد و گفت: رئیس قوه قضاییه از همان روزهای ابتدایی شروع کار و بازدیدهایی که از زندان ها داشت توجه جدی به ساماندهی زندان ها داشت و چه از نظر کاهش ورودی زندانی و چه از نظر اعمال مجازات‌های جایگزین حبس سعی شد هم آمار زندانیان کاهش پیدا کند و هم به وضعیت زندانیان توجه بیشتری شود.

خداییان ادامه داد: در مدت ۵ ماه آخر سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ هزار مورد بازدید از زندان توسط مسئولان قضایی صورت گرفت و این بازدید ها نسبت به سال ۹۹ با افزایش ۴۰ درصدی مواجه شده بود. همچنین در سال گذشته با کاهش ورودی ۱۸ درصدی به زندان‌ها مواجه بودیم به طوری که شاهد بودیم ۲ زندان در بافت کرمان و دیگری در بوشهر به لحاظ نداشتن زندانی تعطیل شدند همچنین در همین مدت حدود ۸۰ هزار زندانی مورد عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند و از رافت اسلامی برخوردار شدند.

وی با اشاره به دیگر اقداماتی که در دستور کار قوه قضاییه قرار داشته و رئیس دستگاه قضا به این موضوع تاکید بسیار دارد، گفت: ملاقات مسئولان قضایی با مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است و معتقدیم درب اتاق مسئولین نباید به روی مردم بسته باشد و آنها باید با مردم ارتباط داشته باشند. در این راستا در سال ۱۴۰۰ در سطح مسئولان استانی دستگاه قضایی بیش از یک میلیون و ۱۳۰ هزار ملاقات مردمی صورت گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حمله به روحانیون در حرم رضوی (ع) گفت: در پرونده شهادت دو تن از روحانیون در صحن رضوی (ع)، بلافاصله ضارب دستگیر شد. ضارب شخصی به نام عبداللطیف مرادی است که اقدام به شهادت این عزیزان و همچنین مجروحیت یکی از روحانیون کرد.

وی افزود: پرونده در جریان است، ممکن است سوال شود که قتل کاملا مشخص است، هم ارتکاب جرم و هم انتساب آن به متهم و باید ظرف یکی دو روز پرونده به اتمام برسد، اما قوه قضاییه تابع قانون است و رعایت قوانین و مقررات موجب می شود که رسیدگی به این پرونده مدتی طول بکشد. انتظاری که از مسئولان دادگستری استان خراسان رضوی داریم این است که هر چه زودتر به این پرونده رسیدگی شود و شخص مرتکب به جرم به سزای عمل خود برسد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا رئیس قوه قضاییه درباره ضرورت طبقه بندی زندانیان و گذراندن حبس در محل زندگیشان تاکید کرده است. در رابطه با سازوکار اجرایی کردن فرآیند گذراندن مدت حبس زندانیان در محل سکونت از لحاظ قانونی و اجرایی و از لحاظ ظرفیت شهر‌ها و سایر محدودیت‌ها توضیح دهید، گفت: انتقال زندانیان به محل اقامت آن‌ها یک اقدام انسان دوستانه است چرا که معمولا خانواده زندانیان قصد ملاقات با آن‌ها را دارند و چنانچه زندانی در شهر دیگری غیر از شهری که در آن اقامت دارد زندانی باشد، خانواده‌ها ناچار هستند به شهر محل زندانی سفر کنند؛ لذا این اقدام هزینه‌ها و خطراتی را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بر این اساس این موضوع در آیین نامه سازمان زندان‌ها در مواد ۲۴۴ و ۲۴۵ به بعد پیش بینی شد و هم رئیس قوه قضاییه تاکید کرد که زندانیان به زندان شهر محل اقامتشان منتقل شوند و اگر هم زندانی که در شهر محل اقامت زندانی هست، ظرفیت لازم را ندارد، افراد به نزدیک‌ترین زندان محل اقامت خود منتقل شوند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: در راستای اجرای این دستور تاکنون ۶ هزار و ۲۰۸ نفر به زندان‌های محل اقامت یا نزدیکترین زندان محل اقامت خود منتقل شده‌اند؛ بنابراین دستوری که رئیس قوه قضاییه منطبق بر قانون و در راستای مساعدت به حال خانواده زندانیان داده، در حال اجراست.

برچسب ها:
ارسال نظر: