X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 06 فروردین 1401
تعداد بازدید خبر : 259
تاریخ ثبت : شنبه, 06 فروردین,1401 | 09:53 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 06 فروردین,1401 | 09:39 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 06 فروردین,1401 | 09:53 ق.ظ

وضعیت بحرانی اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

  • وضعیت بحرانی اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی
گزارش‌ها و مستندات موجود حاکی از وضعیت بحرانی اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، زندان‌های رژیم صهیونیستی یک تجربه آزاردهنده رایج برای فلسطینیان و اسرای فلسطینی است؛ از زمان شروع اشغال اراضی فلسطین، حدود یک پنجم جمعیت فلسطین در برهه‌ای از زمان زندانی شده اند.

از زمان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، رژیم صهیونیستی بیش از ۷۰۰ هزار نفر را زندانی کرده است؛ بیشتر این زندانیان فلسطینی بوده اند. برخی در بازداشت جان خود را از دست دادند، در حالی که برخی دیگر همچنان در زندان هستند.

بر اساس گزارش الجزیره، هزاران فلسطینی در «بازداشت اداری» به سر می‌برند، بدون اینکه متهم شوند یا حتی گفته شود که مظنون به ارتکاب چه جنایاتی هستند.

اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در شرایط وحشتناکی زندگی می‌کنند و با آن‌ها رفتار‌های سخت و غیر انسانی صورت می‌گیرد.

گروه‌های حقوق بشری اشکال مختلف آزار جسمی و روانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را ثبت کرده اند؛ ضرب و شتم خودسرانه، استفاده بیش از حد از سلول انفرادی و ممانعت از ملاقات با خانواده.

سازمان ملل به این نتیجه رسیده که تکنیک‌های مورد استفاده توسط «شین بت» (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) در هنگام بازجویی از زندانیان، شکنجه به شمار می‌رود.

یکی از اسرای فلسطینی در این باره می‌گوید «اسرائیلی‌ها این کار را می‌کنند (تو را زندانی می‌کنند) تا تو را از یک انسان تبدیل به موجودی کنند که به سختی زنده است؛ فردی فراموش شده.»

در حقیقت، اسرای فلسطینی در سلول‌های تاریک و شلوغ زندگی می‌کنند؛ هر جنبه‌ای از وجود آن‌ها توسط روال سختگیرانه اداره می‌شود؛ آن‌ها با محرومیت از آزادی جسمانی مواجه هستند.

اسرای فلسطینی در ابتدا از قلم و کاغذ محروم بودند؛ کتاب هم ممنوع شد. با این حال، محدودیت‌هایی در این باره نیز وجود داشت؛ مقامات زندان‌های رژیم صهیونیستی تنها متون تایید شده را در کتابخانه مجاز می‌دانستند؛ بسیاری از کتاب‌ها در شرایط بدی به دست می‌آمدند.

اکنون هزاران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند؛ بسیاری در حال گذراندن حبس ابد هستند و ده‌ها نفر تحت «بازداشت اداری» نگهداری می‌شوند.

فرار قابل ملاحظه شش زندانی فلسطینی از زندانی با امنیت بالا در اراضی اشغالی در سال ۲۰۲۱، موضوعی را که مدت‌ها نادیده گرفته شده بود برملا کرد؛ وضعیت زندانیان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی.

رژیم صهیونیستی حدود چهار هزار و ۶۵۰ فلسطینی از جمله ۲۰۰ کودک، ۴۰ زن و ۵۲۰ زندانی اداری را در زندان‌ها نگهداری می‌کند. از این تعداد ۴۰ نفر بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت هستند، ۲۰۰ نفر کودک هستند، ۴۰ نفر زن هستند، ۵۴۴ نفر در حال گذراندن حبس ابد هستند و ۴۹۹ نفر در حال گذراندن محکومیت بیش از ۲۰ سال هستند.

به گفته سازمان‌های غیردولتی فلسطینی، از آغاز سال ۲۰۲۱، نظامیان رژیم صهیونیستی بیش از پنج هزار و ۵۰۰ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را دستگیر کرده اند؛ ماه می‌ سال گذشته میلادی با سه هزار و ۱۰۰ فلسطینی در اسارت رژیم صهیونیستی، بیشترین تعداد بازداشت را داشته است.

ارتش رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ حدود ۱۲ هزار کودک فلسطینی را زندانی کرده است؛ بیشتر این کودکان به پرتاب سنگ متهم شده اند. در جهان تنها رژیم صهیونیستی است که کودکان را در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌کند و اغلب آن‌ها نیز از حقوق اولیه آن‌ها محروم هستند.

در سال ۲۰۲۰، «صندوق نجات کودکان» سازمان ملل از ۴۷۰ فلسطینی از سراسر کرانه باختری که در ۱۰ سال گذشته توسط ارتش رژیم صهیونیستی بازداشت شده بودند، این سوال را پرسیده که شرایط چگونه بوده است؛ پاسخی که این افراد داده اند به شرح زیر است:

۸۱ درصد مورد ضرب و شتم فیزیکی قرار گرفتند، ۸۶ درصد تحت جستجو‌های مداوم قرار گرفتند، ۸۸ درصد مراقبت‌های بهداشتی کافی و به موقع دریافت نکردند، ۸۹ درصد در زمان بازداشت چشم بند یا کلاه داشتند، ۵۲ درصد تهدید به آسیب رساندن به خانواده هایشان شده اند و ۴۷ درصد از تماس با وکیل محروم بوده اند.

برچسب ها:
ارسال نظر: