X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 24 اسفند 1399
باقری‌کنی:
تعداد بازدید خبر : 256
تاریخ ثبت : یکشنبه, 24 اسفند,1399 | 07:48 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 24 اسفند,1399 | 07:35 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 26 اسفند,1399 | 10:31 ق.ظ

ستاد حقوق بشر به طور جدی به دنبال صیانت از حقوق شهروندان ایرانی در داخل و خارج است

  • ستاد حقوق بشر به طور جدی به دنبال صیانت از حقوق شهروندان ایرانی در داخل و خارج است


علی باقری‌کنی با اشاره به جدی بودن ستاد حقوق بشر در صیانت از حقوق ملت ایران،گفت: ستاد به طور جدی به دنبال صیانت از حقوق شهروندان ایرانی در داخل و خارج از کشور است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در حاشیه نشست ستاد با حضور ۶۰ تن از سفرا، کارداران و رؤسای نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مقیم تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در حال حاضر نشست شورای حقوق بشر در ژنو در حال برگزاری است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا نمایندگان کشورهای مختلف را از این موضوع آگاه کنیم .

 

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: امروز موضوع اصلی که مطرح شد این بود که برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا برای نقض حقوق بشر مردم ایران تلاش جدی می‌کنند.

 

باقری کنی با اشاره به اقدامات دولت های غربی علیه ملت ایران، بیان کرد: در طول دوران جنگ تحمیلی غربی ها انواع و اقسام جنگ افزارها و سلاح های شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند و همچنین از تروریست ها در سال‌های اول انقلاب، اعم از تروریست‌های فرقه گرا در دهه شصت، و تروریست های تکفیری و تروریست های دولتی حمایت کردند.

 

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه کشورهای غربی و اروپایی به طور جدی در عرصه‌های مختلف تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران تحمیل کردند، گفت: تمام کشورهای اروپایی پای تحریم‌ها ایستاده اند و آنها را اجرایی کردند و اکنون که دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار آمده و ادعا می‌کند که اقدامات امریکا و ترامپ درست نبوده، باز هم همان اقدامات را انجام می‌دهند و پا را فراتر گذاشته و به نوعی گروکشی می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: این دولت‌ها می‌خواهند امتیازات متجاوزانه دیگری بگیرند و اقدامی که دولت کنونی آمریکا انجام می‌دهد حتی فراتر از دولت ترامپ است.

 

باقری کنی با اشاره به تحریم‌ کالاهای اساسی گفت: دارو و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی تحریم ناپذیر است و اگر هر کشوری این کار را انجام دهد، کاری غیرقانونی انجام داده است. اما اکنون می‌بینیم که کالاها و لوازم مرتبط با تجهیزات پزشکی توسط کشورهای اروپایی و غربی تحریم شده و اینستکس که به معنای تثبیت تحریم‌ها بود، انجام شده است. اما می‌خواهند کانال ویژه‌ای برای تحریم‌ها به کار گیرند.

 

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد : ناقص اصلی حقوق بشر علیه ملت ایران در طول سالیان گذشته آمریکا و چند کشور غربی بوده اند و ایرانیان از یاد نخواهند برد در زمانی که موضوع به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط صدام مطرح شد آنها حتی مقابل صدور قطعنامه را هم گرفتند و دولت فرانسه هم حاضر به حضور در رای‌گیری نشد.

 

وی با بیان اینکه ستاد حقوق بشر به طور جدی به دنبال صیانت از حقوق مردم است گفت: ما اعلام کردیم در صدد هستیم در سال آینده گزارشگر ویژه بررسی آثار تحریم‌های زیان باری که آمریکا و اروپا علیه ایران تحریم کرده است را تعیین کنیم تا این گزارشگر مسئولیت داشته باشد میزان نقش‌آفرینی اشخاص حقوقی و حقیقی که در کشورهای اروپایی نقش داشته‌اند را بررسی کند و گزارش‌های کارشناسی خود را در اختیار مراجع قضایی‌ قرار دهد.

 

باقری کنی با بیان اینکه اقدام به تحریم‌ها، غیرقانونی است گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشکیل جبهه جهانی برای بررسی آثار و صدمات تحریم‌های ظالمانه و بررسی وضعیت خسارت‌هایی است که قربانیان تحمل کرده‌اند.

 

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: در این جلسه نمایندگان موسسات بیماری های خاص از جمله ای بی و تالاسمی از وضعیت خود گزارشی دادند و یکی از مسئولان دستگاه قضا در این جلسه ویژگی‌ها و آثار حقوق بشری مترتب بر دو سند امنیت قضایی و تحول قضایی را برای نمایندگان کشورها تشریح کرد.

 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارد تا حقوق بشر را اجرایی کند اما کشورهایی که به جای گفتگو به سمت صدور قطعنامه می روند از آداب گفتگو آشنایی ندارند و اگر به دنبال گفتگو هستند باید مبادی آداب گفتگو باشند.

 

دبیر ستاد حقوق بشر درباره تحریم دو نفر از اعضای سپاه گفت: این بازی دولت آمریکا است که خود حقوق بشر را نقض کند اما دیگران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می‌کند غربی‌ها در مواضع خود درباره شخصی صحبت می‌کنند و می‌گویند که حقوق فردی در ایران خدشه‌دار شده است. صرف نظر از اینکه ممکن است حرف آنها اساسی نداشته باشد، اما تحریم ها به مسلمانان و غیر مسلمانان کاری ندارد و این بازی سیاسی برای انحراف اذهان از موضوعی است که خود امریکایی ها ناقض آن هستند.

 

 باقری کنی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های غیرقانونی گفت: این موارد در مراجع قضایی قابلیت پیگیری دارند و در موضوعات مختلف پرونده‌هایی توسط ضابطین ذیربط تشکیل شده است و این پرونده‌ها بررسی و تکمیل می‌شوند و وارد پروسه دادگاه خواهند شد؛ چند محور را در دستور کار قرار داده‌ایم که کشور آمریکا در این زمینه ها مسئولیت داشته و طبق قوانین مصوب مجلس، قوه قضاییه به وظایف خود در این زمینه عمل خواهد کرد.

 

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد آخرین وضعیت پیگیری پرونده ترور شهید سردار سلیمانی ،تاکید کرد: در مورد پرونده شهید سلیمانی دادسرای بین الملل تهران از ابتدا مسئولیت پیدا کرد تا این مسیر را جلو ببرد و اکنون در مراحل تکمیل کیفرخواست است. روند دیگری را نیز در همکاری با عراقی‌ها به دلیل اینکه این جنایت در کشور آن‌ها رخ داده شروع کردیم و صلاحیت دارند که این موضوع را پیگیری کنند.

 

وی افزود: موضوعی که در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق پیگیری کردیم، همکاری مشترک دو کشور در این زمینه بود و کمیته مشترکی تشکیل شده و از طرف عراق معاون دادستان کل عراق نماینده است و از طرف ایران معاون دادستان تهران نماینده است و در قالب یک کمیته مشترک راه‌کارهای همکاری ایران و عراق برای اینکه بتوانیم جدی‌تر و سریع‌تر فرآیند رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی و همراهانشان را پیگیری کنیم، بررسی می شود.

 

ارسال نظر: