به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، شبکه اجتماعی فیسبوک، از زیرمجموعههای متا تبلیغات پولی را برای خیریههایی به نمایش گذاشته است که گفته شده برای ارتش رژیم صهیونیستی که به ارتکاب جنایات جنگی متهم شده و قانونگذارانی که خواستار شهرکسازی دوباره در نوار غزه هستند، کمکهای مالی جمعآوری میکنند.
اِکو، یک سازمان تبلیغاتی مستقر در آمریکا ۹۸ تبلیغ را با هدف تخصیص کمکهای مالی از اروپا و آمریکا برای تامین تجهیزات ارتش اشغالگر، از جمله پهپادهای پیشرفته حرارتی، دوربینهای تفنگهای تهاجمی، زره، دوربین دید در شب و کلاه جنگی شناسایی کرده است.
این نهاد گزارش داد: نگرانکنندهترین مسئله در این درخواست کمکهای مالی، تمرکز آنها بر پهپادهایی است که احتمالا، در خشونتهای ادامهدار در غزه و لبنان به کار خواهند رفت. بسیاری از این پهپادها که برای آنها پول جمعآوری میشود، از سوی ارتش اسرائیل برای حمل مواد منفجره ارتقا داده میشوند. در یکی از این تبلیغات، سربازی به نام «کوبی» به تصویر کشیده شد که «مسلسلچی اصلی» تیپ تکاوری ۵۵۱ ارتش صهیونیستی است و مقابل مسجدی تخریبشده دوربین دید در شب درخواست میکند! تبلیغ دیگری نیز از شرکت غیردولتی «سداکا سنتر» در میامی یک خلبان صهیونیست را نشان میداد که درخواست کمکهای مالی داشت.
طبق گزارش میدل ایست آی، اکو تاکید کرد که اگر پول جمعآوری شده از طریق این تبلیغها برای اهداف نظامی تخصیص یابد، ممکن است بر قوانین اتحادیه اروپا و آمریکا برای اداره نهادها و شرکتهای غیردولتی و کمکهای مالی معاف از مالیات سازمانهای خیریه اثر بگذارد.
«مائن حماد» یکی از فعالان شرکت اکو به میدل ایست آی گفت: متا از زمان آغاز جنگ غزه به بلندگوی جناح راست افراطی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است که خواستههای آنها را به گوش همه میرساند و از تبلیغات آنها سود میکند و این به پیشبرد سیاستهای افراطی و مرتبط با نسلکشی آنها کمک میکند. با این حال، این شرکت شبکههای اجتماعی به کانون گروههایی تبدیل شده است که برای تامین تجهیزات نظامی مورد استفاده یگانهای ارتش اسرائیل در جنایات جنگیشان کمکهای مالی گردآوری میکند. این فراتر از نظارت و نمونهای از خیانتهای متا به حقوق بشر با انگیزه کسب سود است.
گروه اکو همچنین تعدادی تبلیغ به زبان عبری را شناسایی کرده است که کاربران در اسرائیل را مخاطب قرار میدهد و هزینه آن از سوی اعضای پارلمان اسرائیل پرداخت میشود.این تبلیغهای اهانتآمیز، فلسطینیها را مردمانی «وحشی» و «خونخوار» توصیف کرده و از ارتش اشغالگر میخواهند با به کار بستن «دکترین ضاحیه» موجب ویرانی گسترده زیرساختهای غیرنظامی غزه شود.دیگر تبلیغاتی که اکو شناسایی کرده نیز شامل پستهای «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و حزب «صهیونیسم مذهبی» و حزب افراطی «نوام» در این رژیم است.
دادههای متا که مالک شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ است، نشان داده این شرکت به تبلیغ اظهارات قانونگذاران رژیم صهیونیستی میپردازد که گروه هدف آن ساکنان اراضی اشغالی هستند.یکی از تبلیغات درباره اسموتریچ که در اکتبر ۲۰۲۴ منتشر شده بود، نشان میداد که او گفته است رسالت او در زندگی اطمینان یافتن از این است که کشوری فلسطینی هیچگاه تشکیل نشود.
تبلیغات دیگری نیز به «یوسی داگان» رئیس شورای شهرکنشینان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اختصاص داشت که داگان را در حال سخنرانی در یک کنفرانس شهرکسازی دوباره در غزه نشان میداد که میگوید «این سرزمین ماست و ما اینجا هستیم تا آن را بسازیم.»
یک سخنگوی متا با بیان اینکه این شرکت در حال تحقیقات درباره ادعاهای مطرح شده است، در گفتوگویی با میدل ایست آی مطرح کرد: ما در شبکههای اجتماعیمان اجازه نفرتپراکنی نمیدهیم و استانداردهایی داریم که شامل تمامی محتواها، از جمله تبلیغات است. سیاستهای تبلیغاتی ما اجازه تبلیغاتی را نمیدهد که فروش یا استفاده از تسلیحات را ترویج میکند. روند بررسی ما شامل چند مرحله تحلیل و بازرسی پیش و پس از انتشار تبلیغات است و احتمال دارد که تبلیغات هر موقعی به دلیل نقض سیاستهای ما رد یا محدود شوند. ما در حال تحقیق درباره تبلیغاتی هستیم که در این گزارش به آنها اشاره شده است.
گزارش اکو در پی یکی از گزارشهای تحقیقی بیبیسی مطرح شده که در آن اعلام شد فیسبوک و متا محتوای وبگاههای خبری فلسطینی را از زمان آغاز جنگ غزه محدود میکنند.