به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، 15 ژوئیه (24 تیر)، روز جهانی مهارتهای جوانان، یادآور این واقعیت است که توسعه پایدار بدون توانمندسازی نسل جوان نه ممکن است، نه عادلانه. سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۴ این روز را فرصتی جهانی برای تأکید بر نقش آموزشهای مهارتی و فنی در اشتغال، نوآوری و کاهش نابرابری اعلام کرده است.
در سال ۲۰۲۵، تمرکز بر «تربیت دیجیتالی جوانان برای جامعه فردا» نشان میدهد که مهارتهای فناورانه به بخشی از حق بنیادین انسانها در آموزش و توانمندسازی تبدیل شدهاند.
حقوق بشر و مهارتآموزی
در متون بنیادین حقوق بشر، آموزش و اشتغال شرافتمندانه از عناصر محوری کرامت انسانی شناخته شدهاند:
اعلامیه جهانی حقوق بشر (مادههای ۲۲، ۲۳ و ۲۶)
میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (مادههای ۶ و ۱۳)
همه این اسناد تأکید دارند که آموزش، بهویژه آموزش مهارتی، باید در خدمت آزادسازی استعدادهای انسانی، ایجاد فرصت برابر و کاهش نابرابریهای ساختاری باشد.
جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر آموزههای اسلامی و عدالتمحور، مهارتآموزی را ابزاری برای استقلال اقتصادی و توانمندسازی نسل جوان میداند.
بیانات مقام معظم رهبری
«جوان، مظهر امید و موتور پیشرفت کشور است»
«مهارتآموزی، شرط ورود به میدان عمل است»
و معتقدند که مهارتآموزی نباید صرفاً به آموزش شغلی محدود شود، بلکه باید در دل یک زیستبوم خلاق، مبتنی بر رقابت سالم و شفاف قرار گیرد.
سازمان یونسکو بر این باور است که تا سال ۲۰۳۰، نیمی از مشاغل فعلی با مهارتهای دیجیتال بازتعریف میشوند. از این منظر، ایران نیزبا سرمایهگذاری هدفمند در آموزشهای نوین دیجیتال و کاهش شکاف فناوری میان مناطق محروم و مرکز، در بازار فناوری جهانی سهیم بوده است.
روز جهانی مهارتهای جوانان، تنها گرامیداشت یک مناسبت نیست؛ فرصتی است برای بازنگری بنیادین در نحوه تعامل با نسل جوان. نگاه جمهوری اسلامی، با تأکید بر اخلاق، هویت دینی ، یک الگوی فرهنگیاجتماعی مشخص ارائه داده است. در عین حال، تحول ساختاری، مشارکت نهادهای غیردولتی، آزادی در انتخاب و حمایت از نوآوریهای مستقل نیز از عناصر شکوفایی جوانان در ایران امروز است.