به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ،«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ (و خدا با آن همه مهربانی به خلق) حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم، حالشان را تغییر دهند» (بخشی از آیه ۱۱ سوره رعد).
جهانبینی اسلام ایجاب میکرد مردم ایران اسلامی با نفی هرگونه ظلم، زمام تعیین سرنوشت خویش را از چنگال ایرانینماهای بیگانهپرست بیرون بکشند و خود بر اساس اقتضای مصحلت، حکم برانند. چه آنکه شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی» میگوید: ای مردم! انتظار نداشته باشید دیگران از خارج بیایند وضع شما را سر و سامان بدهند. ملتی که بخواهد مستشار خارجی برایش تضمیم بگیرد، تا ابد آدم نخواهد شد... اگر انتظار بیهوده داشتن کار صحیحی بود... حسین بن علی(ع) شایستهتر از هر کس بود که منتظر بنشیند تا خدا رحمت خود را بر او و امت او نازل کند (ص ۲۰۹).
ملت عصر روحالله - که افرادی همچون شهید مطهری به تاسی از حضرت امام خمینی(ره) پیشقراول آن بودند - نه تنها به انتظار بیهوده ننشستند بلکه ردای قیام به تن کردند و نتیجه آن شد انقلاب شکوهمند ایران اسلامی. انقلابی که پا را فراتر از سطح مطالبه نهضت مشروطه یعنی محدودکردن حکومت مطلقهی مستبدّانهی پادشاهان گذاشت و طبق فرموده ناخدای باخدای انقلاب، نگفت حکومت سلاطین را محدود کنیم؛ گفت اصلاً سلطنت یعنی چه؟ معنای سلطنت چیست؟ یک ملّتی دارند زندگی میکنند، مملکت مال آنها است، چرا باید یکنفری بیاید مسلّط بر مردم باشد و فرمان او بر زندگی مردم جاری باشد؛ اصلاً انقلاب اصل سلطنت را، اصل حکومت مطلقه را آمد از بین برد (بیانات در دیدار مردم قم - ۱۹ دی ۹۴).
حال در طلیعه چهل سالگی چنین انقلاب شکوهمندی، پروندهای با عنوان «خدمت» گشودهایم تا از خدمات چهل ساله آن بگوییم.
تحریریه سیاسی میزان در دومین گفتوگوی پرونده «خدمت» پای صحبتهای نماینده جامعه هموطنان آشوری - که حدود نیمی از عمر چهل ساله جمهوری اسلامی ایران را در مجلس شورای اسلامی بوده - نشسته است.
متن گفتوگوی مشروح میزان با «یوناتن بتکلیا» نماینده ادوار ششم تا دهم مجلس شورای اسلامی(۱۸ سال) به قرار زیر است:
آقای بتکلیا ابتدا از اینکه وقت خودتان را در اختیار خبرگزاری میزان قرار دادید سپاسگزارم پیشاپیش چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی ایران را به خدمت شما و همه هموطنان آشوری تبریک عرض میکنم.
از شما و مجموعه شما تشکر میکنم و متقابلا تبریک عرض میکنم.
امید امام(ره) برای آشوریان
مایلم بدانم ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فضای کشور از نظر حضرتعالی چگونه بود و هموطنان آشوری چه فعالیتی داشتند؟
در زمان آغاز انقلاب اسلامی رهبران دینیمان به پیشواز امام خمینی (ره) رفتند. البته پیش از آن مطالب امام (ره) در نوفل لوشاتو برای اقلیتهای مذهبی حائز اهمیت بود که اکثریت این مطالب را بنده جمع آوری کردم. در آن زمان از امام(ره) سوالی پرسیده شد مبنی بر اینکه نظرش درباره اقلیتهای دینی و ادیان ابراهیمی که در ایران زندگی میکنند، چیست؟ که امام(ره) همواره در این راستا میگفتند که همه ما با هم برابریم و با هم یکی هستیم لذا همین فرمایشات بنیان گذار جمهوری اسلامی امیدی برای ما بود و این خود جرقه برای جوانان ما شد تا بروند و در دستگرهای خیابانی شهید شوند.
همگی یک امت واحدی هستیم
در زمان تولد انقلاب اسلامی با امام خمینی(ره) دیداری داشتند؟
بله. دیدار با اقلیتهای مذهبی و ادیان توحیدی جز اولین دیدارهای بنیان گذار انقلاب اسلامی بود که بنده هم در آن جلسه بودم. در آن دیدار امام(ره) با دست خودشان حالت دایرهای را کشیدند و نهایتا دست خود را مشت کردند تا به ما بگوید ما همگی یک امت واحدی هستیم که این حالت و رفتار برای ما خیلی خوشایند بود تا بدانیم میتوانیم در تمام شرایط به عنوان یک ملت در ایران زندگی کنیم.
مدعیان حقوق بشر
دردفاع مقدس هم حضور چشمگیری داشتید
معتقدم جنگ به ما تحمیل شد با این حال اقلیتهای مذهبی در جنگ شرکت کردند و شهید هم دادند و دین خود را ادا کردند. البته این جنگ، جنگ با صدام دیوانه زنجیری نبود بلکه این جنگ با همه دنیا بود؛ لذا همه دنیا به عراق کمک میکرد و ما هیچ کمکی نداشتیم. با این وجود اتفاقات ناگواری هم افتاد و رئیس جمهور وقت هم خائن از آب درآمد یعنی اتفاقات دست به دست داده بود تا کشور نابود شود. البته برخی از افرادی هم بودند که خیانتهایی را علیه امام خمینی(ره) انجام دادند که به سزای اعمال خود رسیدند. بعد از پشت سر گذاشتن هشت سال جنگ تحمیلی ملت روز به روز منسجمتر شد و توانست در مقابل مدعیان امروزی دموکراسی، مدعیانی که فقط ادعای حقوق بشر را دارند قدم علم کند.
حقوقبشر فرانسوی
چرا غرب صرفا ادعای حقوق بشر دارد و نه در عمل...
بگذارید در این زمینه مثالی را مطرح کنم که به روز است. آقای مکرون، رئیس جمهور فرانسه در حالی به تظاهرات در ونزوئلا اشاره دارد که مردم کشورش برای رسیدن به حقوقشان یازده هفته است که مورد هجوم ماموران نظامی داخلی هستند که این جای تاسف دارد.
رژیم طاغوت برای اذیتکردن اقلیتها گردن کلفت اجیر کرده بود
به مطلب خوبی اشاره کردید. چه تفاوتی بین تعریف و عمل به دموکراسی بین رژیم طاغوت و انقلاب اسلامی وجود داشت ودارد؟
بحث درباره دموکراسی خیلی راحت است و ممکن است حکومتی بیاید و تنها حرف آن را بزند و برود، اما قطعا دموکراسی در عمل و رفتار و کردار نمود عینی دارد. دموکراسی تاکید دارد که نباید بین من و شما فرقی وجود داشته باشد. اقشار جامعه نباید از هم تفاوتی داشته باشند. در زمان رژیم طاغوت در یک روستا زندگی میکردم. در آن زمان با چشمان خود میدیدیم که رژیم ستمشاهی برای آزار و اذیت اقلیتها یک فرد «گردن کلفت» را در هر روستا اجیر کرده بود تا به ما آزار و اذیت برساند...
فشار اجتماعی علیه اقلیتها
این آزار و اذیتها چه شکلی و به چه نحوی بود؟
مثلا آن گردن کلفت را میفرستادند تا جلوی آبی را که برای محصولاتمان در نظر گرفته بودیم بگیرد. این افراد با ما درگیری لفظی و فیزکی داشتند، به نحوی که روستاهای ما در ارومیه رفته رفته از مردم تخلیه شد.
پس در زمان رژیم طاغوت علیه اقلیتهای مذهبی فشارهای اجتماعی وجود داشت؟
بله. این فشارها به نحوی بود تا مردم نتوانند با آرامش و راحتی زندگی کنند.
این کجا و آن کجا؟
دموکراسی در جمهوری اسلامی برای اقلیتهای دینی چه تعریفی و جایگاهی دارد؟
در زمان شاه و پدر شاه به اقلیتها میگفتند وقتی باران میبارد نباید از منزل خود بیرون بیایید چرا که اگر تن اقلیتها خیس شود و به ایرانیها بخورد ایرانیها نجس میشوند لذا پدران ما این دروان را گذراندهاند این درحالی است که مقام معظم رهبری امروز به خانه شهدای مسیحی میرود و از شیرینی پخته شده در خانه آنها میل میکند؛ این کجا و آن کجا. همچنین باید گفت کشور در مقاطع زیادی مورد تظلم قرار گرفته است به طوری که هر بیانیه بر علیه ایران صادر شده عنوان شده است که حقوق اقلیتها در ایران انقلاب اسلامی رعایت نمیشود. دروغِ محض است. ما بارها گفتیم که ما احتیاج به قیم نداریم و قیم ما نظام ماست. این در حالی است اگر به عنوان مثال کشیشی در سوریه سر بریده شود، یک مدافع حقوق بشر حرف نمیزند به غیر از ایران و یا درباره فجایع در فلسطین هیچ کس نیست این موضوعات را محکوم کند جز ایران.
دستاورد امنیت
در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، مایلم درباره دستاوردهای انقلاب هم بفرمایید
باید گفت امنیتی که ایران دارد در هیچ کجای جهان دیده نمیشود. این دستاورد کوچکی نیست و در شرایط فعلی یک دستاورد بزرگ است و ما باید کاری کنیم این امنیت ادامه پیدا کند چراکه این امنیت با عرق دینی، فرهنگی، تاریخی ما عجین شده است.
مدالهای علمی
در عرصه علمی چطور؟
بله، بعد از انقلاب، ایران تمامی المپیادهای علمی جهان را فتح کرد. جوانان ما رفتند و مدالهای علمی را درو کردند و به کشور آوردند. پیشرفتهای که در مسائل علمی داشتیم به هیچ وجه قابل مقایسه با دنیا نیست.
حرف اول جوانان جمهوری اسلامی در میادین علمی
آیا این پیشرفتهای علمی قابل مقایسه با دوران طاغوت است؟
خیر. به هیچ عنوان. پیشرفتهای جمهوری اسلامی زمین تا آسمان با پیشرفت در زمان رژیم طاغوت فرق دارد. بنده فکر نمیکنم در آن زمان افرادی داشته باشیم تا بروند و در میادین علمی جهان حرف اول را بزنند، اما در حال حاضر ما شاهد این رویکرد هستیم. جوانان ما امروز به راحتی حرف اول را در مسائل علمی میزنند و این جوانان ابتکارات و اختراعات زیادی دارند. در حال حاضر میتوانیم موشک بسازیم و به هوا پرتاب کنیم.
عمران و ساندگی جمهوری اسلامی قابل قیاس با رژیم طاغوت نیست
توجه جمهوری اسلامی ایران به مناطق محروم چه تفاوتی با رژیم طاغوت دارد؟
کلا آن چیزی که امروز مشاهد میشود - یعنی با جمعیت بالغ بر ۸۰ میلیون نفر که چند برابر اول انقلاب است - قطعا تفاوتها قابل مقایسه نیست. آن زمان نه تلویزیون، نه برق و نه گازرسانی به این صورت نبود و اکثریت در شهرستانها یک چراغ نفتی داشتند، اما امروز در تمام نقاط مملکت برق و راه است یعنی این اقداماتی که در زمینه سازندگی و عمرانی به چشم میخورد به هیچ وجه قابل مقایسه با رژیم طاغوت نیست و حتی قابل مقایسه با کشورهای امروزی. معتقدم اگر رویکرد امام(ره) و در ادامه مقام معظم رهبری نبودند پیشرفتهای امروزی کشور رخ نمیداد. چون امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری جبهه و جناح خاصی نداشتند. امام خمینی (ره) یک استثنا بود. روزی که امام خمینی(ره) گفتند نه شرقی و نه غربی شاید خیلیها به این جمله میخندیدند، اما امام خمینی (ره) توانست این جمله را ثابت کند. متاسفانه خیلیها امروز سعی میکنند شرقی یا غربی باشند.
در پایان مجدد از اینکه وقت خودتان را در اختیار میزان قرار دادید سپاسگزارم.
من هم از شما و از مجموعهتان تشکر میکنم.