به گزارش سایت ستاد حقوق بشر از میزان، فریده شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در بخش حق بر آموزش خواستار دادن اولویت به امنیت بهعنوان عنصر اساسی برای تضمین حق آموزش است.
بر اساس گزارش وبسایت سازمان ملل، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق آموزش، گفت: تنها در صورتی میتوان پایبندی کشورها به تعهد خود را برای تضمین حق آموزش جدی تلقی کرد که آنها امنیت را بهعنوان یک عنصر اساسی یادگیری در اولویت قرار دهند.
فریده شهید در سال ۲۰۲۴ بارها درباره تخریب مراکز آموزشی، حملههای نظاممند به مدرسهها، تهدید دانشآموزان و معلمها، ناامنی مناطق اطراف مدرسهها و مسیر تردد دانشآموزان و حمله پلیس به محوطه دانشگاهها برای سرکوب دانشجویان هشدار داد.
این گزارشگر ویژه سازمان ملل با اشاره به تعاملهای خود و دیگر کارشناسان سازمان با رژیم صهیونیستی درباره قتلعام تحصیلی و آموزشی scholasticide که سبب بازماندن ۶۲۵ هزار دانشآموز و دانشجو از تحصیل در غزه شد، اعلام کرد که همه این تلاشها بینتیجه ماند.
فریده شهید تصریح کرد: من به آلمان، انگلیس، ایتالیا، نروژ و آمریکا و سازندگان و انبارهای اسلحه نامه نوشتم که از طریق انتقال سلاح و مهمات به اسرائیل در تعهدهای حقوق بشری خود کوتاهی کردند و سبب تداوم این عملیات نظامی علیه غزه شدند.
وی در ادامه ضمن انتقاد از فرانسه، اعلام کرد که به پاریس اعلام کردم که مدرسههای گوادلوپ به دلیل قطعی آب و بیتوجهی به تعمیرات لازم برای رفع مشکل، دچار تعطیلی شدند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین به موقعیتهای نگرانکننده برای مدرسههای سراسر جهان اشاره کرد؛ وی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی مدرسهها در پاکستان، کلمبیا، پاراگوئه، جمهوری کنگو، فیلیپین و هائیتی، اعلام کرد که برخی از والدین به دلیل مخاطرات خشونتبار متوجه کودکان ازجمله افزایش قاچاق برای استثمار جنسی، از فرستادن کودکان به مدرسه خودداری کردهاند.
فریده شهید تاکید کرد: تهدیدها درون مراکز آموزشی، مکانهایی که دانشآموزان باید در آنها احساس امنیت کنند، به همان اندازه نگرانکننده است که تهدیدهای قلدری، خشونت یا سرکوب معمولی هستند.
وی ضمن تاکید بر نگرانی جدی از رویدادهای سال ۲۰۲۴ در دانشگاههای سراسر جهان که طی آن دانشجویانی که بهطور مسالمتآمیز به ارتباط دانشگاهها با رژیم صهیونیستی ارتباط داشتند، اعتراض کردند، مورد ضربوشتم قرار گرفته، دستگیر شده و بدون روند قانونی با تعلیق از تحصیل مواجه شدند.
این گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع حق بر آموزش، در گزارش سالانه خود به شورای حقوق بشر در مورد امنیت در آموزش، از همه طرفها خواست که امنیت محیطهای آموزشی را بهعنوان یک عنصر اساسی برای تضمین حق آموزش در اولویت قرار دهند.