X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 29 مهر 1398

دشتی اردکانی خبر داد: صدور گواهینامه مالیاتی در دفترخانه‌های تهران

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: شهروندان می‌توانند از ۸۰۰ دفترخانه تهران، گواهینامه مالیاتی بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری افزود: با همکاری سازمان امور مالیاتی می‌توانیم در سراسر کشور این کار را اجرا کنیم.
وی گفت: در شش ماه نخست امسال در مجموع ۶۸۴ بازرسی از دفاتر اسناد رسمی انجام شده و بیشتر تخلف‌ها در دفاتر به صورت شکلی و مربوط به استعلام نگرفتن دفاتر بوده است.
دشتی اردکانی ادامه داد: دفاتر با همکاری چهار مرجع رسمی شامل سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیاتی و کانون سردفتران و دفتریاران، نظارت می‌شوند و تخلف در این حوزه بسیار پایین است.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره حذف قولنامه‌ها نیز گفت: قرار نیست مشاوران املاک و قولنامه حذف شوند، بلکه قرار است ساماندهی شوند، مشاوران املاک طبق قانون سال ۱۳۱۷ فعالیت می‌کنند و کارشان دلالی است و ساماندهی خواهد شد.
دشتی اردکانی درباره ثبت سند خودرو نیز ادامه داد: در شش ماه نخست امسال، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۲۴۵ سند خودرو ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ هزار سند رشد داشته است.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره ثبت رسمی سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی و اختلاف نظر با نیروی انتظامی نیز گفت: مسئله ثبت سند خودرو حل شده است، نیروی انتظامی تعویض پلاک انجام می‌دهد و دفاتر اسناد رسمی سند قطعی تنظیم می‌کند.
وی از شهروندان خواست برای جلوگیری از تضییع حقوق خود اسناد خودرو را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با تاکید بر ضرورت ثبت اسناد رسمی گفت: بسیاری از پرونده‌ها در محاکم به دلیل بی توجهی به سند رسمی است.
وی ادامه داد: امسال قرار است در جاکارتا موضوع الحاق ایران در مجمع عمومی اتحادیه جهانی سردفتران بررسی و اعلام نظر نهایی شود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره تعرفه‌های جدید دفاتر اسناد رسمی نیز گفت: تعرفه‌های دفاتر باید هر چهار سال یک بار بازنگری شود و از مرداد ماه منتظر ابلاغ تعرفه‌های جدید هستیم.
دشتی اردکانی ادامه داد: پیشنهاد افزایش تعرفه را داده ایم که پس از تایید رئیس قوه قضاییه اعمال خواهد شد، البته تعرفه‌ها زیاد افزایش نخواهد داشت و به گونه‌ای تنظیم شده است تا فشار بر مردم وارد نشود، در چهار سال اخیر هم برغم افزایش نرخ تورم افزایش تعرفه نداشتیم.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: میانگین درآمد دفاتر اسناد رسمی ماهانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است.
وی درباره توزیع اسناد در دفاتر اسناد رسمی نیز ادامه داد: این طرح نیز پیشنهاد شده است و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک دنبال این است که برای دفاتر اسناد سقف تعیین شود و منتظریم با اعلام تعرفه‌ها این مشکل نیز برطرف شود.
دشتی اردکانی درباره اجرا نشدن قانون پیش فروش ساختمان و ثبت در دفاتر اسناد رسمی گفت: مردم برای جلوگیری از مشکلات، برای پیش خرید ساختمان به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و آن را ثبت کنند، دفاتر آمادگی دارند سند پیش فروش آپارتمان را صادر کنند.
اگر در سامانه ثبت اسناد، این موضوع ثبت شود، مشکلاتی مانند وضعی که در ۶۵ آپارتمان در شهر ری رخ داد و فردی چهار هزار میلیارد تومان کلاهبرداری و فرار کرد، تکرار نمی‌شود؛ هرچند هنگام فرار دستگیر شد.
وی به لزوم اسکن دفاتر دفترخانه‌ها اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه آن دو هفته پیش تصویب نهایی شد که با این کار اسناد دفاتر در برابر تخریب، مقاوم می‌شود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره صدور سند تک برگ در دفاتر اسناد رسمی هم گفت: کار گروه‌هایی ایجاد، اما هنوز نهایی نشده است و با توجه به ظرفیت‌های قانونی باید اصلاحاتی در آن انجام گیرد که در آینده نزدیک آن را اعلام خواهیم کرد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ۷ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۸۲۶ سند در ۶ ماهه نخست امسال در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است.
آقای محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: طبق این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۳۲ هزار سند افزایش داشته است.
وی به مبلغ حق الثبت در ۶ ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: دفاتر اسناد رسمی در این مدت ۵۶۹  میلیارد و ۱۷۸ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان حق الثبت را وصول و به حساب خزانه واریز کرده اند.
وی ادامه داد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان افزایش را نشان می‌دهد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به تحولات دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: همزمان با آن تحولات بسیاری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال وقوع و کارگروه‌های متعددی در این سازمان شکل گرفته است.
وی به طرح بازرسی از دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ از کل دفاتر اسناد رسمی بازرسی صورت می‌گیرد تا اگر مشکلاتی دارند برطرف شود. این بازرسی‌ها با هدف خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان انجام می‌شود.
آقای دشتی اردکانی درباره ساماندهی طرح اسناد رسمی در سراسر کشور گفت: طرح ارتقای اسناد رسمی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مجلس شورای اسلامی ارسال شده که در حال بررسی در کمیسیون قضایی است و در صورت تصویب بسیاری از مشکلات دستگاه قضا را برطرف می‌کند.

منبع: صدا و سیما