X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 دی 1400
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه خبر داد:
تعداد بازدید خبر : 252
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 01 دی,1400 | 06:19 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 01 دی,1400 | 06:10 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 04 دی,1400 | 09:11 ق.ظ

صدور نیابت قضایی برای بیش از 120 نفر از متهمان پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان

  • صدور نیابت قضایی برای بیش از 120 نفر از متهمان پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان

کاظم غریب آبادی گفت: در پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان، برای بیش از 120 نفر نیابت قضایی صادر شده و علاوه بر این مستندات و اطلاعات خود را در مورد 69 شخص حقیقی و حقوقی امروز در اختیار طرف عراقی قرار دادیم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، امروز (چهارشنبه30 آذر) در نشست خبری دور دوم مذاکرات کمیته مشترک تحقیقات حمله تروریستی علیه شهید سلیمانی و همراهان ایشان در تهران، اظهار داشت: اولویت اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوقی و قضایی، رسیدگی سریع کیفری به این پرونده هم در محاکم قضایی ایران و عراق و هم در محاکم خارجی صالحه دیگر است. از تمامی ظرفیت‌ها برای تحقق آن استفاده ‌می‌کنیم.

غریب آبادی با اشاره به تفاهمات صورت گرفته با نظام قضایی عراق در چندماه گذشته، گفت: کمیته تحقیق مشترک راجع به این جنایت تروریستی بین ایران و عراق متشکل از هیأت های نظام قضایی دو کشور شکل گرفت و این کمیته کار خود را برای تحقیقات مشترک و تکمیل محتویات پرونده به منظور رسیدگی کیفری آغاز کرد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه با تاکید بر اینکه پیگیری‌های خوبی با دولت عراق و همچنین نظام قضایی عراق و همکاران‌مان در وزارت امور خارجه داشتیم، افزود: حدود یک ماه قبل اولین نشست کمیته تحقیق مشترک در بغداد کار خود را آغاز کرد و هیات قضایی جمهوری اسلامی ایران عازم بغداد شد و تفاهمات بسیار خوبی حاصل و یک بیانیه مشترک نیز در دور اول امضاء شد. در نشست دور اول تفاهم شد که دور دوم در تاریخ 30 آذر در تهران برگزار شود.

وی در ادامه بیان کرد: هیات قضایی عراق از روز گذشته در تهران است و مذاکرات خود را با هیات قضایی ایران آغاز کرده و امروز مذاکرات دو هیأت به پایان می‌رسد. بیانیه مشترکی نیز بین دو طرف همانند دور اول به امضاء رسید.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه تصریح کرد: هدف اساسی جمهوری اسلامی ایران این است که هم فرایند رسیدگی کیفری در محاکم خودمان تسریع شود و هم اینکه دولت عراق به عنوان کشور محل وقوع جرم هرچه سریع‌تر رسیدگی کیفری خود را آغاز کند. اطلاعات دریافتی ما از هیات قضایی عراق در طول دو دور نشست مشترک حاکی از آن است که همکاران نظام قضایی عراق بر این پرونده متمرکز شده و تحقیقات مختلفی را انجام داده‌اند و در حال تکمیل محتویات پرونده هستند.

وی ادامه داد: امروز بخشی از تبادل اسناد و اطلاعات بین دو هیات قضایی صورت گرفت و این تبادل ادامه خواهد داشت؛ در این راستا، افزون بر 300 برگ از مستندات خودمان را به هیات عراقی ارائه کردیم. همچنین تفاهم کردیم از تمامی ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق برای پیگیری عاملان، آمران و مسببان این حادثه جنایتکارانه و تروریستی به صورت جدی ادامه بدهیم. مطالبه ما رسیدگی سریع به این پرونده است. طبق صحبت‌هایی که با هیات قضایی عراق در چارچوب این کمیته داشتیم، مقرر شد دور سوم نشست کمیته نیز طی 45 روز آینده در بغداد برگزار گردد.

غریب آبادی تصریح کرد: برداشت ما این است که بعد از دور سوم بتوانیم کار کمیته را جمع بندی کنیم و دو کشور وارد فرایند تکمیل پرونده و رسیدگی شوند. برنامه ما این است که دادسرای ذی‌ربط در تهران بعد از دور سوم حداکثر تا پایان سال 1400 کیفرخواست را آماده کند. دادسرای امور بین‌الملل ما که زیر مجموعه دادستانی عمومی و انقلاب تهران است، متولی این امر است. پس از اینکه کیفرخواست آماده شد، برای دادگستری تهران ارسال خواهد شد.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: تکمیل این کمیته مفهومش این نیست که دو طرف باید یک اقدام هماهنگ و همزمان را انجام بدهند؛ هر طرف که توانست محتویات پرونده را تکمیل کند و تحقیقات خود را به پایان برساند می‌تواند رسیدگی کیفری را در محاکم خود آغازکند. مطالبه‌ای که ما از دولت دوست، برادر و مسلمان عراق داریم این است که آنها هم به سرعت تحقیقات خود را به پایان برسانند و پرونده را تکمیل و وارد رسیدگی کیفری شوند.

وی در ادامه افزود: امیدواریم با پیگیری جدی نظام های قضایی دو کشور، مسببان، آمران و عاملان این جنایت تروریستی را به پیشگاه عدالت در دو کشور معرفی کنند. البته این پایان پیگیری‌ها نخواهد بود، اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی دیگری، جدای از آنانی که منتسب به آمریکا هستند، موجود است و باید به اتهامات آنان نیز رسیدگی شود. هم ایران و هم عراق مصمم‌اند تمامی افراد دخیل، متهمان و مظنونان را تحت پیگیرد قرار دهند.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: از نظر ما پیگیری پرونده تنها در محاکم داخلی عراق و ایران نخواهد بود، همزمان در محاکم خارجی متهمان این پرونده باید تحت پیگیری قرار بگیرند و موضوع باید در سازوکارهای حقوق بشری و بین المللی هم به طور جدی پیگیری شود. ما همکاری‌های خوبی با دستگاه‌های ذیربط و وزارت امور خارجه داریم و مطمئنیم همکاران ما در وزارت خارجه از تمامی ظرفیت ها برای پیگیری این موضوع در عرصه بین المللی استفاده خواهند کرد و نتایج آن را به مردم عزیزمان نیز اعلام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در این پرونده بیش از 120 نفر نیابت قضایی صادر شده؛ علاوه بر این مستندات و اطلاعات خود در مورد 69 شخص حقیقی و حقوقی را امروز در اختیار طرف عراقی قرار دادیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه دو سازوکار را در عرصه بین المللی برای پیگیری این پرونده مورد توجه قرار داد و گفت: نخستین سازوکار، سازوکارهای حقوقی و قضایی بین‌المللی است و دومین سازوکار، سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری است. در خصوص محاکم، دو دادگاه وجود دارند. یک؛ دیوان بین‌المللی کیفری و دو؛ دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه هلند مستقرند. ما عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیستیم. در مورد دیوان بین المللی دادگستری هم رجوع کشورها بر مبنای احراز صلاحیت دیوان پیش بینی شده است. در این مورد، دستگاه‌های ذی‌ربط مشغول بررسی این موضوع هستند. در مورد سازوکارهای بین المللی حقوق بشری نیز اطلاعاتی برای رویه‌های ویژه حقوق بشری ارسال شده، اما ارسال اطلاعات باید به صورت مردمی ادامه داده شود، به گونه‌ای که هر کسی که از این جنایت منزجر است و خواهان پیگیری است، با رویه‌های حقوق بشری می‌تواند شکایت خود را مطرح کند و با آن‌ها مکاتبه کند.

دبیر ستاد حقوق بشر در خاتمه خاطرنشان کرد: یکی از گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر هم در خصوص این جنایت تروریستی گزارش جامعی صادر کرد و این جنایت را مغایر حقوق بین الملل خواند و یک سند بین المللی هم در این زمینه وجود دارد.
 

ارسال نظر: