X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 آذر 1400
تعداد بازدید خبر : 224
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 17 آذر,1400 | 10:40 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 17 آذر,1400 | 10:35 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 17 آذر,1400 | 10:40 ق.ظ

محمدی قیداری: بیش از 8 هزار معلول روستایی زیر پوشش خدمات توانبخشی قرار دارند

  • محمدی قیداری: بیش از 8 هزار معلول روستایی زیر پوشش خدمات توانبخشی قرار دارند

 مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در زمان حاضر هشت هزارو ۲۰۸ نفر از افراد دارای معلولیت زیر پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی قرار دارند و خدمات لازم به آنان ارائه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد محمدی قیداری، اظهار داشت: توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) یک استراتژی در درون برنامه توسعه جامعه برایارائه خدمات توانبخشی، کاهش فقر، برابرسازی فرصت‌ها و فراگیر سازی اجتماعی همه افراد دارای معلولیت و" ارتقای اجرایی برنامه CBR" است.
 

وی اضافه کرد: این برنامه از طریق تلاش‌های مشترک خود افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان، سازمان‌ها و جوامع و سایر خدمات دولتی و غیر دولتی در زمینه سلامت، آموزش، اشتغال و امور اجتماعی انجام می شود.

 

این مسوول با اشاره به اینکه ماتریس CBR که در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان جهانی بهداشت تهیه شده است ادامه داد: این ماتریس پنج مؤلفه کلیدی سلامت، آموزش، معاش، فعالیت های اجتماعی و توانمندسازی را شامل می شود که در هر یک از این مؤلفه‌ها پنج جزء وجود دارد.
 

وی گفت: چهار مؤلفه اول مربوط به بخش‌های توسعه کلیدی است که بیانگر تمرکز رویکرد چندبخشی در CBR  بوده و آخرین مؤلفه مربوط به توانمندسازی فرد معلول، خانواده آنان و جامعه می‌باشد که مبنایی برای حصول اطمینان از دسترسی افراد دارای معلولیت به تمام بخش‌های توسعه و بهبود کیفیت زندگی و لذت بردن از حقوق بشر است.
 

این مسوول ادامه داد: این برنامه که از سال ۱۳۷۴ در کشور آغاز شده اکنون بخشی از برنامه ششم توسعه کشور است و به دنبال جلب حمایت جامعه، پاسخگویی به نیازهای تمامی افراد دارای معلولیت و تقویت نقش تشکل های افراد دارای معلولیت در برنامه CBR است و تاکنون توانسته ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی کشور را تحت پوشش قرار داده دهد.


طبق گزارش ایرنا، مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: همه ساله خدمات مختلفی درزمینه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت های اجتماعی و توانمندسازی برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی از طریق همکاری بین وزارتخانه های مختلف و بخش های دولتی، همکاری بین سازمان های غیر دولتی و اعضای جامعه  برنامه فراهم می شود.


وی همچنین خدمات مالی خرد افراد دارای معلولیت را دیگر برنامه های این قشر عنوان کرد و گفت: این برنامه نیز به منظور تشکیل صندوق های خرد محلی متشکل از افراد کم درآمد دارای معلولیت و با هدف توانمندسازی و ظرفیت سازی آنان تدوین شده است تا با ایجاد دسترسی به منابع مالی لازم، سطح معیشت و درآمد افراد دارای معلولیت ارتقا یابد.


محمدی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه بر پایه تشکیل گروه هایی متشکل از افراد دارای معلولیت است تا در نهایت اعضا باید بتوانند تسهیلات دریافتی را صرف یک فعالیت درآمدزا کنند.
 

به گفته وی هم اکنون سه صندوق با عضویت افراد دارای معلولیت فعال هستند.

 

ارسال نظر: