X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 29 شهریور 1400
کارشناس مسائل بین‌الملل:
تعداد بازدید خبر : 92
تاریخ ثبت : دوشنبه, 29 شهریور,1400 | 01:42 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 29 شهریور,1400 | 01:02 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 29 شهریور,1400 | 01:42 ب.ظ

شورای حقوق بشر تبدیل به نهادی تشریفاتی شده است

  • شورای حقوق بشر تبدیل به نهادی تشریفاتی شده است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آنچه امروزه شاهد آن هستیم عدم پایبندی کشورهای غربی به شعارهایی است که سازمان ملل بر مبنای آن شکل گرفت و دیگر به این شعارها عمل نمی‌کنند، شورای حقوق بشر هم تبدیل به یک نهاد تشریفاتی و تعارفی شده است


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، حمیدرضا غلامزاده کارشناس مسائل بین الملل در خصوص کارکرد و ظرفیت شورای حقوق بشر سازمان ملل در مقابل نقض فاحش و گسترده حقوق بشر که توسط آمریکا به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان صورت میگیرد، اظهار داشت: در مورد برخورد شورای حقوق بشر سازمان ملل با ناقضان حقوق بشر نه میتوانیم صد در صد عملکرد این شورا را موفق بدانیم و نه صد در صد ناموفق، چرا که در زمان هایی که شورا سیاسی کاری نکرده و در چهارچوب وظایفش رفتار کرده نتیجه عملکرد درست آن، اعتراض کشورهای قدرتمند غربی و نهایتا خروج آنها از شورا بوده که این خود به معنای تاثیرگذاری و عملکرد درست شورا در آن برهه‌ بوده است.

 وی گفت: زمانیکه شورا گزارشی برای نقض حقوق بشر علیه رژیم صهیونیستی ارائه کرد یا مواردی که آمریکا را در مسائل مربوط به حقوق بشر به چالش کشید آمریکایی ها از این شورا خارج شدند و به این شورا اعتراض کردند.

غلامزاده تصریح کرد: از سایر نمونه ها می‌توان به مطرح کردن بحث کودک کشی عربستان توسط شورا اشاره کرد که در مقابل سعودی ها تلاش کردند تا جلوی این گزارش را بگیرند و با پرداخت پول اسمشان را از لیست خارج کنند و اینها همگی نشان از تاثیر نسبی این شورا و ساز و کار سازمان ملل در رفتار کشورها در زمینه ی حقوق بشر دارد.

 این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه نبود ضمانت اجرای لازم باعث عدم تاثیرگذاری این شورا در برابر ناقضان حقوق بشر شده است، افزود: از طرفی وابستگی مالی شورا و سازمان ملل به قدرت های بزرگ که از ناقضان اصلی حقوق بشر در دنیا هستند باعث ناکارآمدی شورا در برابر آنها شده و آنها همواره با تحت فشار قرار دادن شورا از طریق عدم تامین منابع مالی سعی در ساکت نگه داشتن شورا وچشم پوشی بر رفتارهای ضد بشری خود دارند.

 غلامزاده بیان کرد: اروپا و آمریکا با لابی گری و اعمال فشار بر شورا می‌توانند به راحتی جلوی نظارت ها را بگیرند. موضوعاتی مثل کودک کشی عربستان در یمن یا آدم کشی های مکرر آمریکایی ها در افغانستان و عراق یا در تبادل سوخت که به تازگی بین ایران و لبنان صورت گرفت که آمریکا  از مخالفین آن بود و هزاران مورد دیگر را می‌توان نام برد که عامل اصلی نقض حقوق بشر آمریکایی ها وغربی ها هستند اما با اعمال نفوذ و قدرت مانع رسیدگی به آن شدند.

 وی گفت: آنچه امروزه شاهد آن هستیم عدم پایبندی کشورهای غربی به شعارهایی است که سازمان ملل بر مبنای آن شکل گرفت و آنها عملا پیشتاز آن بودند، اما دیگر به این شعارها عمل نمی‌کنند و شورا تبدیل به یک نهاد تشریفاتی وتعارفی شده است.

طبق گزارش پیام اقتصاد، این کارشناس مسائل حقوق بشر عنوان کرد: چشم پوشی از بعضی جنایات و نقض حقوق بشر که توسط برخی کشورها صورت میگیرد  یا دست کاری گزارش های مربوط به آن و یا اتخاذ  مواضع باب میل یک سری گروه های کشورهای قدرتمند غربی در نشست ها همگی حاکی از سیاسی کاری شورا دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه کشورهای غربی از آرمان‌ها و ارزش‌های اصلی خود عدول کردند و دیگر قائل به آن ارزش ها نیستند، به همین دلیل کشورها تمایلی به پیروی از آنها ندارند و این دوگانگی باعث شده سازمان ملل و همچنین شورای حقوق بشر این سازمان از حیض انتفاع خارج شده و این سازوکار به یک دستگاه صرفا تشریفاتی تبدیل شود.

 

ارسال نظر: