X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 28 شهریور 1400
تعداد بازدید خبر : 95
تاریخ ثبت : یکشنبه, 28 شهریور,1400 | 03:20 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 28 شهریور,1400 | 03:17 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 28 شهریور,1400 | 03:23 ب.ظ

تصمیمات جدید وزارت خارجه درباره پرونده ترور شهید سلیمانی/ واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن در مهر ماه

  • تصمیمات جدید وزارت خارجه درباره پرونده ترور شهید سلیمانی/ واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن در مهر ماه
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نشست پیگیری پرونده ویژه حقوقی ترور سردار رشید اسلام سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه برگزار شد و تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که طی هفته‌های آتی پیگیری‌هایی در آن‌ها انجام خواهد شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سعید خطیب‌زاده امروز در نشست خبری هفتگی، اظهار داشت: نشست پیگیری پرونده ویژه حقوقی ترور سردار رشید اسلام سپهبد «قاسم سلیمانی» در وزارت امور خارجه برگزار و تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که طی هفته‌های آتی پیگیری‌هایی در آن‌ها انجام خواهد شد.
 
تشریح پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی
 
وی در تشریح پیگیری این پرونده افزود: وزیر امور خارجه همان روز‌های اول، در وزارت این وزارتخانه میان همکاران جلسه‌ای را داشتند.
متعاقب آن بلافاصله با حضور تمامی سازمان‌های ذیربط از جمله قوه قضاییه و دادستانی، نیروی قدس سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و برخی مسئولان مرتبط جلسه‌ای در وزارت امور خارجه برگزار کردند که تکلیف شود برخی از افراد و پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه تعیین شود.

خطیب‌زاده اضافه کرد: سردار سلیمانی به دست شقی‌ترین اشقیا ترور شد و شهادت فیض عظیمی بود که نصیب ایشان شد؛ اما از این که بگذریم اجازه نخواهیم داد  از بعد حقوق بین‌الملل بدون کیفر باقی بماند. در داخل کشور دادخواست‌های لازم تهیه شده است. در این جلسه ابعادی است که باید تکمیل شود.

وی گفت: در چند ساعت صد‌ها صفحه در خصوص متهمان پرونده (آن‌هایی که در دولت ایالات متحده بودند یا کشور‌هایی که کمک کردند و حتی پایگاه‌ها و اطلاعاتی که به این عملیات بزرگ کمک کردند) در جلسات قبلی و این جلسه، تهیه شد. مقرر شد در خصوص اینکه در حوزه بین‌المللی از چه مسیر‌هایی می‌توان مقامات سابق ایالات متحده را مورد سؤال قرار داد و آن‌ها را متوجه عدالت کرد، بحث شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد: سالگرد دوم ترور سردار سلیمانی پیش است، امیدواریم که اولین دادگاه آن پیش از رسیدن دومین سالگرد برگزار شود. با همکاری قوه قضاییه، قاضی ویژه برای آن تعیین شده است و وزارت امور خارجه هر آنچه در ارتباط با نهاد‌های بین‌المللی و موضوعاتی که در نهاد‌ها باید انجام شود، انجام داده است.
 
واردات 60 میلیون دوز واکسن دیگر به ایران
 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه بیان داشت: واکسن به تعدادی که برای تزریق روزانه و هفتگی ضروری بوده در طی یکی دوماه گذشته وارد شده است، اما نه به تعداد کافی، در ماه آینده ۶۰ میلیون دوز دیگر وارد خواهد شد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: این‌ها به غیر از مواردی است که شرکت‌های خصوصی در حال واردات هستند. در خصوص اینکه چه واکسنی وارد ایران می‌شود فقط و تنها وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرد و بر این اساس هر واکسنی که مورد تایید وزارت بهداشت بوده وارد ایران خواهد شد.
 
ایران میزبان 4 میلیون پناهنده افغانستانی است
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش یک روزنامه درباره جزئیات ترور شهید فخری‌زاده گفت: این گزارش فقط گزارش یک روزنامه است و باید به اندازه یک روزنامه به آن توجه کرد. نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی ما موضوعاتی از این دست را با جزئیات در فضای خودشان پیگیری کردند. جزئیات آن عملیات تا آنجایی که من دیدم و می‌دانم کاملاً برای نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی ما روشن است و در چند مسیر پیگیری‌های ایران انجام می‌شود.

خطیب‌زاده در ادامه افزود: قطعاً آن مسیری که باید توسط نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی در مسیر خود انجام شود انجام شده و باز هم انجام خواهد شد این‌ها چیز‌هایی است که آن‌هایی که باید بدانند می‌دانند. اما این تعهد حقوقی خاصی است برای آن‌هایی که به ترور یکی از افتخار‌های ایران، دانشمند بزرگ هسته‌ای کمک کردند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ورود مهاجرین افغانستانی به ایران گفت: ایران میزبان حدود ۴ میلیون از خواهران و برادران افغانستانی در داخل ایران بود و طی چهار دهه گذشته تلاش کرده است با جدیت تمام امکانات خود را برای تسهیل حضور برادران و خواهران از افغانستان در ایران به کار بگیرد.

وی ادامه داد: آنچه که اتفاق افتاده طی چند ماه گذشته با برخی تخمین‌ها حدود نیم میلیون از برادران و خواهران ما از افغانستان، برخی به صورت قانونی و برخی هم به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شدند. موضوع فراگیری کرونا هم موضوع خیلی جدی است، اما به‌رغم تمامی فشار‌هایی که بر اقتصاد ایران شاهد هستیم تلاش کردیم تا آنجا که بضاعت ما امکان داشته کمک کنیم.

خطیب‌زاده گفت: اما یک واقعیتی وجود دارد؛ ما از پذیرفتن بیش از ۴ میلیون از برادران و خواهران افغانستانی برای مردم و اقتصاد ایران کار سختی است و بدون کمک‌های ضروری سازمان‌های بین‌المللی ممکن نیست. ما حتی در خصوص واکسن برادران و خواهران افغانستانی هم تلاش می‌کنیم که هم سازمان‌های بین‌المللی و هم کشور‌هایی که ممکن است به ما کمک کند تا از این وضعیت عبور کنیم.
 
ارسال نظر: