X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 27 شهریور 1400
گزارشی از عملکرد یک هفته‌ای شورای حقوق بشر؛
تعداد بازدید خبر : 124
تاریخ ثبت : شنبه, 27 شهریور,1400 | 03:34 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 27 شهریور,1400 | 03:22 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 28 شهریور,1400 | 09:51 ق.ظ

شورای حقوق بشر خواستار رفع یا تعلیق تحریم‌های یکجانبه علیه کشورها شد

  • شورای حقوق بشر خواستار رفع یا تعلیق تحریم‌های یکجانبه علیه کشورها شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل که از صبح روز ۱۳ سپتامبر، چهل و هشتمین اجلاس عادی خود را آغاز کرده و تا 8 اکتبر قرار است به کار خود ادامه دهد، خواستار رفع تحریم های یکجانبه قهری علیه ملت‌ها شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، بر اساس روال هر نشست شورای حقوق بشر ، گزارشات فنی تخصصی متعددی طبق دستور کار ارائه می‌شود و سازمان‌های غیردولتی متعددی نظرات خود را بیان می‌دارند و تصمیمات نهایی در پایان اعلام می‌شود. در ادامه گزارشی از نتیجه یک هفته‌ای این شورا ارائه می گردد.


استمرار نقض حقوق بشر در یمن


در نشست صبح روز 13 سپتامبر شورا گزارش کمیسر عالی حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان و همچنین به روز رسانی های وی در مورد کشورهایی چون افغانستان، نیکاراگوئه و سریلانکا مورد استماع اعضا قرار گرفت و سپس به گفتگوی تعاملی با مکانیسم تحقیق مستقل در میانمار پرداخت. در نشست عصر نیز شورا به ضعیت حقوق بشر در تیگری (سومالی) پرداخت که حملات در این منطقه منجر به آواره شدن نزدیک به ۷۶،۵۰۰ نفر در منطقه Afar و حدود ۲۰۰،۰۰۰ نفر در منطقه Amhara شده است.
 

در نشست روز چهاردهم سپتامبر، شورا برگزاری مباحث عمومی در مورد به روز رسانی های شفاهی صورت گرفته توسط کمیسر عالی را آغاز کرد. براساس آخرین گزارش ها، یمن کماکان شاهد وقوع موارد نقض حقوق بشر در قالب اقداماتی چون حملات هوایی، محدودیت های بشردوستانه، بازداشت خودسرانه، ناپدید شدن اجباری و شکنجه می باشد.
 

همچنین شورا در نشست عصر مباحث عمومی را مورد بررسی قرار داد و سخنرانان نگرانی عمیق خود را در خصوص موارد گزارش شده از نقض حقوق بشر در سراسر افغانستان که تهدیدی برای از دست دادن دستاوردهای مردم افغانستان در دو دهه گذشته است، مطرح کردند.
 

روز 15 سپتامبر، شورا بحث عمومی مطرح شده در مورد افغانستان، نیکاراگوئه، سریلانکا و ونزوئلا را به پایان رساند و گفتگوی تعاملی را با گزارشگر ویژه حقوق بشر در زمینه آب آشامیدنی سالم و بهداشت آغاز کرد.

در این رابطه گزارشگر اظهار داشت که دلایل بحران جهانی آب را باید در اشکالات ساختاری مدل توسعه کنونی جستجو کرد.
 

تحریم های یکجانبه بیشترین آسیب را بر ضعیف ترین مردم در هر کشوری وارد می سازد

 

در نشست صبح شانزدهم سپتامبر، شورا ضمن ادامه گفتگوی تعاملی با گزارشگر ویژه اقدامات قهرآمیز یکجانبه، پانلی را هم در مورد این اقدامات برگزار کرد و در نشست عصر ضمن گفتگوی تعاملی مطرح شده با گزارشگر ویژه اقدامات قهرآمیز یکجانبه، گزارش گزارشگر ویژه ترویج حقیقت، عدالت و غرامت را مورد استماع قرار داد.
 

در این نشست که از اهمیت ویژه ای برای کشورها برخوردار است کمیسر عالی اظهار داشت: وقتی تحریم‌ها کل کشوری و یا تمام بخش‌های اقتصادی آن را هدف قرار می دهند، بیشترین آسیب بر ضعیف ترین افراد وارد می شود. در مارس ۲۰۲۰ و کمتر از ۲ هفته پس از اینکه کووید۱۹ به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام شد، در جهت اطمینان از دسترسی میلیون‌ها نفر از مردم کشورهای هدف تحریم به تجهیزات پزشکی ضروری، خواستار کاهش یا تعلیق تحریم هایی شدم که می توانست بر بخش بهداشت تأثیر بگذارد.
 

در ادامه گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر اظهار داشت که آثار منفی تحریم ها به دلیل قابلیت شمول قوانین کشور بر اتباع مقیم خارج، گسترش استفاده از تحریم های ثانویه و مجازات های مدنی و کیفری علیه کسانی که با دولت ها، شرکت ها و افرادی که هدف تحریم های اولیه قرار گرفته اند، تشدید شده است.
 

همچنین اساتیدی در زمینه حقوق بین الملل همچون «تام رویس» و دکتر «پوریا عسگری» موضوعاتی را مطرح کردند.

 رویس در این زمینه گفت: در ۲۰ سال گذشته شاهد یک انفجار واقعی از تحریم های یک جانبه بوده ایم که پیامدهای مهمی بر برخورداری از حقوق بشر در سراسر جهان داشته است.

عسگری نیز تاکید کرد: بیشتر اقدامات قهرآمیز یکجانبه کنونی، عمدتاً بخشی از سیاست دولت تحریم  کننده برای مجبور کردن سایر کشورها به انجام یک اقدام خاص است.
 

در این نشست نمایندگان کشورهایی چون آذربایجان (به نمایندگی از جنبش عدم تعهد)، اتحادیه اروپا، ونزوئلا، ایران، کوبا، بلاروس، سوریه، مالزی، قطر، چین، اندونزی، زیمبابوه، بولیوی، آفریقای جنوبی و نیجر سخنرانی کردند.

همچنین سازمان های غیردولتی از جمله مرکز چین و جهانی شدن، سازمان دفاع از قربانیان خشونت، گروه حقوق بشر سیک و موسسه خیریه برای حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی سخنانی را پیرامون تحریم و اثرات منفی حقوق بشری آن اظهار داشتند.
 

ابراز نگرانی از وضعیت زنان و دختران پس از مخاصمات مسلحانه

سخنرانان ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم های یکجانبه در قوانین بین المللی و ابزار خواندن آن، اظهار داشتند که این اقدامات مانع تلاش در راه رسیدن به اهداف توسعه پایدار توسط دولت ها، سازمان های بین المللی و بخش خصوصی شده و عملاً امکان دستیابی جمعی به آن را تا سال ۲۰۳۰ حذف کرده است.

 آنان تصریح کردند: مهم است در درجه اول سازمان بین المللی کار به اقدامات مورد بحث واکنش نشان می داد، زیرا این اقدامات مستقیماً بر حقوق افراد شاغلی تأثیر می گذارد که سازمان بین المللی کار به دنبال حمایت از آن ها است.

 

در ادامه شورا در نشست هفدهم سپتامبر نیز با توجه به مکانیزم کارشناس حق توسعه، گفتگوی تعاملی دیگری را با گزارشگر ویژه اشکال برده داری معاصر انجام داد و گفتگویی را با کمیسر عالی در مورد وضعیت فعلی حقوق بشر زنان و دختران در هنگام و پس از مخاصمات مسلحانه آغاز کرد که کمیسر عالی از شورا خواست تا تمرکز خود را بر تجربیات واقعی زنان و دختران قرار دهد.
 

شورا در نشست عصر روز هفدهم نیز به ادامه گفتگوی روز قبل پیرامون بهره برداری از حق توسعه در دستیابی به اهداف توسعه پایدار پرداخت و از تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از روندهای نامطلوب در توسعه نام برده که می توانند چندین دهه توسعه را بی اثر کند.

 

ارسال نظر: