X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 شهریور 1400
خطیب زاده خبر داد:
تعداد بازدید خبر : 179
تاریخ ثبت : دوشنبه, 15 شهریور,1400 | 12:00 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 15 شهریور,1400 | 11:47 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 16 شهریور,1400 | 10:06 ق.ظ

واردات ۲۰ میلیون دز واکسن به ایران تا ۳ هفته آینده

  • واردات ۲۰ میلیون دز واکسن به ایران تا ۳ هفته آینده

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: واکسن کرونا حداقل به میزان ۲۰ میلیون دز تا ۳ هفته آینده وارد ایران خواهد شد که یک نوید بسیار بزرگ برای مردم ایران در تزریق واکسن در کل کشور خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، در خصوص تحولات افغانستان، اظهار داشت:  موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو میان همه طرف‌ها و بزرگان افغانستان انجام شود. هیچ طرفی نباید اجازه بدهد این مسیر به برادرکشی ختم شود و طالبان هم باید به تعهدات خود در ذیل حقوق بین‌الملل و هر آنچه گفته، پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر، محاصره منطقه پنجشیر و قطع آب و برق این منطقه آنچنان که به ما گزارش داده شده است، مایه نگرانی است. حقوق بشر از دوستان ذیل حقوق بین‌الملل باید رعایت شود و جمهوری اسلامی ایران از تمامی مساعی خودش استفاده خواهد کرد که به پایان آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کمک کند.

 

خطیب‌زاده افزود: این خواست و اراده مردم است که باید محقق شود و آینده افغانستان را معلوم کند. صلح پایدار تنها از مسیر گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی از تمام گروه‌ها می‌گذرد. جمهوری اسلامی ایران به دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان داشت: نهاد‌های بین‌المللی در کنار کشور‌های منطقه وظیفه جدی دارند برای اینکه صلح و آرامش در افغانستان را تضمین کند. ما با کمک تمامی گروه‌های افغانستان صلح پایدار در این کشور کمک خواهیم کرد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این رفتار گروه‌هایی که در قدرت قرار می‌گیرند، نوع رفتار جمهوری اسلامی و کشور‌های بین‌المللی را مشخص می‌کند؛ هر گونه که آن‌ها رفتار کنند قطعاً پاسخ درست تری را از کشور‌های همسایه به ویژه ایران و نظام بین‌الملل خواهند گرفت.

 

خطیب‌زاده در ادامه در تشریح آخرین اقدامات وزارت خارجه در مورد واردات واکسن کرونا، گفت: وزارت امور خارجه از روز اول و حتی قبل از اینکه کرونا وارد ایران شود، به عنوان اولین دستگاهی بود که به عنوان دولت این خطر را گوشزد کرد و اعلام کرد که این فراگیری در دنیا آغاز شده است و پس از آن هم چه در مرحله جذب کمک‌های بین‌المللی، چه جذب امکانات بین‌المللی و چه جذب منابع بین‌المللی برای مبارزه با کرونا و وقتی هم وارد فاز واکسن شدیم برای تسریع واردات واکسن یک نقش کلیدی و اساسی را داشت.

 

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: البته ما به جهت حفظ آرامش جامعه، حفظ فضای روانی جامعه، اجازه به مجاهدین سلامت و تلاشگران سلامت برای اینکه بتوانند کار‌های خودشان را به دقت انجام دهند، سعی کردیم با سکوت و در کنار آن‌ها به تحقق برنامه‌ها کمک کنیم. تمامی سفر‌های ما در کشور‌های ما نقش کلیدی در تامین مواد اولیه و دستگاه‌های مورد نیاز حتی برای تولید واکسن داشتند که واقعا غرور ایران هست در کنار آن می‌توانستیم برای نیاز جامعه معطل باشیم و تامین واکسن را از مقاصد مختلف پیگیری کردیم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، به ویژه جدیت اخیر، نزدیک به ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دز از چین واردات داشتیم به علاوه چندین میلیون دز از سبد‌های کواکس آسترازنکا داشتیم و از کشور‌های دیگر چه به صورت خریداری و چه به صورتی اهدایی، اندکی داشتیم. این‌ها همه این در هفته جاری تشدید خواهد شد. این نوید بزرگ برای مردم ایران است که واکسن حداقل به میزان ۲۰ میلیون دز تا ۳ هفته آینده در ماه جاری میلادی وارد ایران خواهد شد که یک جهش بسیار عمده‌ای در تزریق واکسن در کل کشور خواهد بود. علاوه بر واکسن‌هایی که به صورت مقطعی و یا ناگهانی وارد خواهد شد و برای ماه آینده هم چند ده میلیون دز در ماه اکتبر وارد می‌شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه تمرکز ما باید بر این باشد که کشور‌های تولید کننده کشور‌ها باید دسترسی آزاد و منصفانه در تهیه واکسن بدهند، بیان داشت: اما این اتفاق نیفتاده است و ما دچار یک آپارتاید واکسن هستیم. کشور‌ها اعم از ایالات متحده و اروپا باید به مسئولیت قطعی خودشان در این خصوص عمل کنند. همه را به کمک به یکدیگر دعوت می‌کنم.

 

ارسال نظر: