X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: جمعه 18 تیر 1400
تعداد بازدید خبر : 159
تاریخ ثبت : جمعه, 18 تیر,1400 | 01:16 ب.ظ
تاریخ انتشار : جمعه, 18 تیر,1400 | 01:09 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 20 تیر,1400 | 07:55 ق.ظ

حقوق بشر امریکایی و نقض گسترده حقوق ملت‌های منطقه

  • حقوق بشر امریکایی و نقض گسترده حقوق ملت‌های منطقه

سخنرانان در سمینار مجازی «حقوق بشر آمریکایی از ادعا تا عمل» به میزبانی نمایندگی فرهنگی ایران در پاکستان، آمریکا را به دلیل راه‌اندازی جنگ‌های داخلی در کشورها و تجاوز نظامی با طرح ادعاهای دروغین، کشتار مردم بی دفاع و تحریم‌های اقتصادی، بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان عنوان کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، این برنامه مجازی به میزبانی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر "لاهور" مرکز ایالت پنجاب و با حضور سرکنسول ایران، رئیس نمایندگی فرهنگی کشورمان و جمعی از شخصیت های سیاسی، مذهبی و فعالان حقوق بشر پاکستان برگزار گردید.

«جعفر روناس» رئیس خانه فرهنگ ایران با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ملت کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ترغیب صدام به تهاجم به ایران، تلاش برای تجزیه طلبی و حصر اقتصادی ایران اسلامی را از جمله اقدامات آشکار نقض حقوق بشر از سوی سردمداران آمریکا دانست. 

وی افزود: پس از ناکامی‌های مکرر، واشنگتن به جنگ روانی علیه ایران روی آورد و به فضاسازی سیاسی و بمباران تبلیغاتی شدید علیه ایران پرداخت. در طول این سال‌ها خبر پراکنی آمریکا با طرح ادعاهایی بی‏اساس، همچون نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و گروه‏‌های تروریستی‏، تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی و اختلال در روند صلح خاورمیانه، کوشید تا هم نظام جمهوری اسلامی را از لحاظ سیاسی منزوی سازد و هم مانع پیشرفت آن در زمینه تکنولوژی هسته‌‏ای و فناوری‌های نوین شود.

روناس ادامه داد: مسلط کردن عناصر افراطی القاعده و طالبان بر افغانستان به منظور مخدوش جلوه دادن چهره اسلام، گسترش تروریسم و همچنین نا امن کردن مرزهای ایران صورت گرفت. پنتاگون و سیا از تحولات داخلی سوریه و عراق از سال ۲۰۱۱ بهره برداری کرد و برای هر چه ناامن‌تر کردن نقاط پیرامونی ایران با جمع آوری مزدوران کشورهای عربی - آفریقایی و اروپایی اقدام به تاسیس دولت تروریستی داعش کرد.

«محمدرضا ناظری» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان نیز سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۹۸۸ را مهترین جنایت آمریکا علیه ایران عنوان کرد و گفت: آمریکا پس از ساقط کردن این هواپیما با ۲۹۰ سرنشین مشتمل بر زنان و کودکان حتی حاضر به عذرخواهی از مردم ایران نیز نشد.

وی تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران را تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران خواند و گفت: دولتمردان آمریکایی با ادعای دروغین نقض حقوق بشر در ایران، حقوق مردم ایران را با اعمال تحریم‌های غیر انسانی نقض می‌کند.

خانم «آمنه مسعود جنجوعه» رئیس بنیاد دفاع از حقوق بشر پاکستان نیز با بیان واقعه پرابهام یازده سپتامبر و حمله فوری آمریکا به آفغانستان گفت: آمریکایی‌ها پس از حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک، هزاران نفر از مردم بیگناه در پاکستان و افغانستان را به جرم تروریست بودن در این کشورها ربوده و در زندان‌های مخوف گوانتانامو و بگرام زیر شکنجه‌های روحی و جسمی قرار دادند.

وی اقدام آمریکا در حملات هواپیماهای بدون سرنشین به خاک پاکستان و کشتار مردم بیگناه این کشور را نقض اشکار حقوق بشر در جهان مدرن خواند و افزود: در حال حاضر که آمریکا در حال خروج از افغانستان است کشورهای مستقل منطقه از جمله پاکستان و ایران نباید اجازه دهند که امریکا بار دیگر به بهانه‌های مختلف در این منطقه حضور پیدا کند.

«سید ثاقب اکبر» رئیس موسسه مطالعاتی البصیره در اسلام‌آباد نیز در سخنانی اقدام آمریکا در تحریم کشورهای مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران را نقض اشکار حقوق بشر خواند و گفت: آمریکا خود را مالک جهان می‌بیند به همین دلیل تحمل اینکه کشوری مانند ایران در مقابلش بایستد و از ملت‌های محروم منطقه دفاع کند را ندارد.

وی احداث پایگاه‌های نظامی در سراسر جهان از سوی آمریکا را عامل اصلی تنش و بی‌ثباتی دانست و گفت: میلیون‌ها نفر در ویتنام، افغانستان، عراق، سوریه، یمن و برخی از کشورهای آمریکای لاتین در تجاوز مستقیم نظامی آمریکا جان خود را از دست دادند و پس از این جنگ‌های ویرانگر، فقر و بیکاری و مهاجرت و سرنوشت میلیون‌ها نفر دیگر را رقم زد.
 

ارسال نظر: