X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 05 تیر 1400
آیت الله رئیسی:
تعداد بازدید خبر : 125
تاریخ ثبت : شنبه, 05 تیر,1400 | 11:04 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 05 تیر,1400 | 10:14 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 05 تیر,1400 | 12:13 ب.ظ

مهم‌ترین هدف تحول فناورانه در دستگاه قضایی تسریع دسترسی مردم به عدالت است

  • مهم‌ترین هدف تحول فناورانه در دستگاه قضایی تسریع دسترسی مردم به عدالت است

رئیس قوه قضائیه گفت: تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت، مهم‌ترین هدف تحول فناورانه در دستگاه قضایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آیت الله رئیسی امروز در آیین بهره‌برداری از دستاورد‌های جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی قوه قضاییه، مهم ترین اثر تحول فناورانه در قوه قضاییه را تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت دانست و اظهار داشت: در نتیجه افتتاح و عملیاتی شدن پروژه های فناورانه در دستگاه قضایی به میزان چهار میلیون مراجعه به دادگستری‌ها کاسته شده است و این امر علاوه بر تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت سبب حفظ کرامت آن ها نیز می گردد و این امر از محوری ترین اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند است .
 

آیت الله رئیسی با بیان این که افزایش سرعت، دقت و شفافیت از ویژگی های کار فناورانه است گفت: ۷۰ درصد سند تحول در راستای گسترش فناوری است؛ در واقع سند تحول سندی فناورانه پایه است که به موجب آن دسترسی به عدالت برای همگان تسهیل می شود .

 

رئیس قوه قضاییه افزود: استفاده از هوش قضایی برای دادرسی‌های سریع بسیار توانسته است موثر باشد. الان این دادگاه‌های بر خط که در سراسر کشور فعال شده، آثار بسیار خوبی داشته، مردم راحت شدند و دسترسی آن‌ها راحت شده و این دادرسی‌های بر خط و فعالی که در سراسر کشور و دادرسی‌های الکترونیک که صورت می‌گیرد، این هم در جهت تسهیل کار بسیار می‌تواند موثر باشد.
 

وی اذعان کرد: از طرف دیگر؛ این شفاف سازی‌ها حتما می‌تواند از وقوع فساد و روابط ناسالم پیشگیری کند. ما فکر می‌کنیم شفافیت هر چقدر بیشتر شود، روابط ناسالم را کاهش می‌دهد و زمینه‌های بروز فساد را از بین می‌برد. این در قوه قضاییه بسیار توانسته است موثر باشد و انشالله آثار و برکات آن در آتی هم برای قوه قضاییه و هم برای دولت باشد.

 

آیت الله رئیسی تصریح کرد: رضایت مردم برای ما بسیار مهم است؛ چرا که سرمایه اجتماعی را خواهد افزود. ما دنبال کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی باشیم. این کار شفافیت و فناوری پایه حتما می‌تواند این جهت را تضمین کند.اعلام به اینکه این ۴۳ سامانه‌ای که فعال شده و انشالله تا آخر سال نیز سامانه‌های دیگری فعال می‌شود، مجموعه این‌ها بتواند به رضایتمندی مردم و ارتباطات صحیح واحد‌های مختلف به هم کمک کند.

 

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امر مشترکی که در این جلسه نسبت به آن تاکید شد، یکی موضوع فناوری و دیگری موضوع ساختمان هاست. محور هر دو مساله کرامت ارباب رجوع و مردم است؛ ساختمان ایجاد می‌شود تا مردم را گرامی داشت و سریع و با دقت کار آن‌ها را انجام داد و با آرامش حرف آن‌ها را شنید. نسبت به ایجاد و احداث این مراکز چه در زندان و چه در پزشکی قانونی و چه در ساختمان‌های اداری دادگستری، دادسرا و دادگاه باید از همکارانم و از بخش مالی و پشتیبانی قوه قضاییه تقدیر و تشکر کرد.
 

آیت الله رئیسی بیان کرد: پزشکی قانونی یکی از کار‌های خیلی خوبی که در این یکی دو سال کرد این بود که ۵۰ مرکز در مناق محروم که نیاز به پزشکی قانونی داشته اند با کمبود امکانات و همه کمبود‌ها ایجاد کردند که این جای تقدیر دارد.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه به موضوع بیرون بردن زندان‌ها از کالبد‌های شهری اشاره کرد و بیان داشت: بیرون بردن زندان‌ها از کالبد‌های شهری امری است که در زمره تاکیدات قانون گذار است و ما نیز به عنوان مجری قانون در این راستا اقدام کردیم و باید باز هم تلاش بیشتری کنیم تا هر چه می‌شود زندان‌ها را از کالبد شهری بیرون بیاوریم و در حاشیه شهر‌ها قرار دهیم؛ اقدامی که در این راستا در استان ایلام صورت گرفته است قابل تقدیر می‌باشد.

 

آیت‌الله رئیسی با بیان این که افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از آثار حرکت تحولی در دستگاه قضایی است گفت: بخشی از مفاد سند تحول عملیاتی شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز بخش باقی مانده آن اجرایی می‌شود.
 

ارسال نظر: