X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 خرداد 1400
تعداد بازدید خبر : 202
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 12 خرداد,1400 | 05:11 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 12 خرداد,1400 | 04:56 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 12 خرداد,1400 | 05:11 ب.ظ

حقوق بشر به سبک امریکایی!

  • حقوق بشر به سبک امریکایی!

دولت امریکا کمتر از صد سال است که سرخپوستان را شهروند این کشور می داند، پیش از آن بومیان ایلات متحده از هیچ کدام از مزایای شهروندی بهره مند نبودند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در تاریخ دوم ژوئن سال 1924 یعنی 97 سال پیش در چنین روزی، رییس جمهور آمریکا «کالوین کولیج» قانون شهروندی سرخ پوستان را امضا کرد و به تمام بومیان امریکا شهروندی این کشور را اعطا کرد؛ تا پیش از این بومیان آمریکا شهروند ایلات متحده محسوب نمی شدند و از هیچ کدام از مزایای شهروندی این کشور، بهره نمی بردند در حالیکه در همان سرزمین زندگی می کردند.


 اما اين شهروندي -كه با كلي سروصدا و تبليغات هم اعلام شد- آنان را از نظر حقوقي با سفيدپوست‌ها برابر نكرد و حتي چند ايالت عملا هيچ قدمي براي اجراي آن برنداشتند. مثلا تا 1938 در 7 ايالت امريكا به سرخ‌پوست‌ها مجوز نامزدی در انتخابات و حتی اجازه رای دادن را هم نمي‌دادند.

يا مثلا تا نيمه‌های قرن بيستم در دو ايالت آريزونا و نيومكزيكو -كه اتفاقا جزو ايالت‌هايي با جمعيت بزرگ از سرخ‌پوست‌ها بودند- تقريبا همه قوانين تبعيض‌آميز همچنان اعتبار داشتند و حقوق شهروندي از حد يك واژه پوچ فراتر نمی رفت.

آمریکای مدعی حقوق بشر کمتر از صد سال است که سرخپوستان  را شهروند امریکا به حساب می آورد!

 

ارسال نظر: