X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 06 آبان 1397
تعداد بازدید خبر : 133
تاریخ ثبت : یکشنبه, 06 آبان,1397 | 02:47 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 06 آبان,1397 | 02:47 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 06 آبان,1397 | 02:47 ب.ظ

معامله بر سر خون

  • معامله بر سر خون
محمد بن سلمان دونالد ترامپ

هنوز کسی به این سوال که 'چه عاملی باعث شد محمد بن سلمان و باند او شتابزده و غیر حرفه ای یا ناپخته، 'جمال خاشقچی' را حذف کنند'، نداده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر در حال حاضر پرونده این روزنامه نگار منتقد سعودی ، دستمایه زدوبندها و معاملات پشت پرده میان قدرت های منطقه ای و بین المللی بویژه ترکیه و قطر از یک سو و آمریکا و اروپا از طرف دیگر قرار گرفته است.
'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا و تیم جمهوری خواه وی همچنان به تلاش خود برای حل مساله بصورت گام به گام و حذف آن از سرتیتر خبرهای مهم جهان است ، بطوری که ضمن ترمیم پرستیژ و آبروی به شدت آسیب دیده وی ، منافع مالی حاصل از قراردادهای 400 میلیارد دلاری را حفظ نماید.
در سوی دیگر اروپایی هستند که ارتباطات اقتصادی و مالی آنان بویژه در بحث فروش سلاح به رژیم سعودی، به خاطر مباحث حقوق بشری ، به یک مساله تبدیل شده است. آنها نیز میان منافع بزرگ اقتصادی و بدنامی ناشی از روابط با سعودی سرگردان هستند و به همین دلیل بدشان نمی آید که با اخذ تعهداتی از ریاض، ماجرا خاتمه یابد.
اما در مقابل ترکیه 'رجب طیب اردوغان'، حاضر نیست به هیچ روی از این برگه گرانقیمت دست بردارد، از همین رو از مدت ها قبل تور خود را پهن کرده و منتظر فرصت بود و سپس با یک استراتژی منسجم و پخته در حال هدایت ماجرا به سمت نهایتی است که در آن منافع کلان تری را هدف گذاری کرده است.
برخی ها را اعتقاد بر این است که ترکیه با استفاده از ماجرای پیش آمده قصد دارد راه را برای احیای امپراتوری هموار کند و برخی هم معتقدند، به دنبال حذف عربستان از داعیه رهبری جهان اسلام است و یا اینکه قصد دارد مدیریت حرمین شریفین را به دست بگیرد، اما حقیقت امر این است که چنین اهدافی با پرونده ای در این قد و قواره شدنی نیست، پس سوالی که مطرح می شود اینکه ترکیه به دنبال چیست.
بیشتر به نظر می رسد، با گزکی که بن سلمان به اردوغان داده، دست ترکیه بیش از گذشته در مسائل منطقه باز خواهد شد، از جمله در سوریه و یمن . همچنین ، معامله ای پر سود بر سر خاشقچی هم یکی از اهداف مهم آنکارا می تواند باشد، در حالی که هنوز کسی از 'ثمن' معامله خبری ندارد.
دیدگاه ها و نظرات دیگری هم وجود دارد، اما همه اینها حول موضوعاتی چون آینده بن سلمان و رژیم سعودی، چگونگی برخورد قدرت های جهانی و منطقه ای با این مساله متمرکز است، در حالی که منابع تامین کننده خوراک رسانه ای در آمریکا با حجم انبوه خبرسازی های خود اجازه نداده اند به اندازه کافی به انگیزه های قتل پرداخته شود.
قساوت بکار رفته در حذف خاشقچی، آنقدرها مشمئز کننده است که به افکار عمومی جهان، روی اصلی سعودی ها را بویژه در یمن به نمایش گذاشته است.
با این حال نکته ای در انگیزه قتل خاشقچی، وجود دارد که گویا همه در صدد پنهان کردن آن هستند، نکته ای که قطعا برای رژیم سعودی و نیز ترامپ گران تمام خواهد شد.
خاشقچی تنها یک روزنامه نگار نبود، او وابسته به خاندان سلطنتی هم بود. سال ها مشاور روسای سازمان های امنیتی سعودی (ترکی بن فیصل) بوده است.
درحالی که گفته می شود روزنامه نگار منتقد سعودی بخاطر اختلافاتش با بن سلمان حذف شده که سعودی ها مخالفانی به شدت خطرناک تر دارند که در کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و نیز در آمریکا آزادانه فعالیت های سیاسی و رسانه ای می کنند.
بن سلمان همچنین مخالفانی در داخل دارد که بسیار خطرناک تر هستند و به سادگی می توان آنان را حذف کرد، اما او در جنایتی غیر حرفه ای، شتابزده و در محل عربستان در استانبول خاشقچی را به قتل می رساند، ضمن آنکه آنقدر رد پا می گذارد که ماجرا به یک افتضاح بین المللی تبدیل می شود.
این سوال که خاشقچی چه می دانست که باید به این سرعت حذف می شد، یک سوال اساسی است و با توجه به اشتغال وی در روزنامه پر نفوذ 'واشنگتن پست'، این احتمال را که دانسته های خاشقچی مربوط آمریکا می شد، تقویت می کند.
به هرحال، دراین پرونده سعودی ها در حال دست و پا زدن هستند، ترامپ درصدد ختم ماجراست و اردوغان به دنبال یک معامله بزرگ بر سر خاشقچی و بازنده مردم آمریکا هستند که رئیس جمهورشان (ترامپ) با تعلیق قانون 'کاستا'، آمران و عاملان قتل عام 11 سپتامبر 2001 (برج های دوقلو) را آزاد گذاشته و حقوق قربانیان آن حملات تروریستی را به معاملات پر سود اسلحه با ریاض فروخته است، بویژه آنکه قتل خاشقچی به آمریکایی ها ثابت کرد که خوی رهبران و شاهزادگان سعودی با حملات مرگبار تروریستی به برج های دوقلو همخوانی دارد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
منبع:ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: