X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 25 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید خبر : 496
تاریخ ثبت : شنبه, 25 اردیبهشت,1400 | 02:22 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 25 اردیبهشت,1400 | 02:00 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 02 تیر,1400 | 12:35 ب.ظ

حمایت از نهاد خانواده در سایه تامین امنیت فناوری‌های نوین

  • حمایت از نهاد خانواده در سایه تامین امنیت فناوری‌های نوین

مجمع عمومی سازمان ملل امروز را «روز جهانی خانواده» نامگذاری کرده است و یکی از موضوعاتی که خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد استفاده از فناوری‌های نوین است اما سازمان ملل نقش فناوری­‌های نوین را تنها بر رفاه و آسایش مادی خانواده و اعضای آن به ویژه کودکان ارزیابی می­‌کند و تمایلی به بررسی تاثیر مستقیم آن بر هنجارها و ارزش­‌های بومی، فرهنگی و ملی نهاد خانواده نشان نمی­‌دهد.


پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر_ اهمیت و ضرورت خانواده در حیات فردی و جمعی انسان‌­ها بر هیچ­کس پوشیده نیست. خانواده به عنوان اولین سلول اجتماع منبع تامین بسیاری از نیازهای اولیه انسانی است؛ بدین جهت در منشور بین‌المللی حقوق بشر (اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین) به صورت موکّد حفاظت و تکریم آن مدّنظر قرار گرفته و حتی در تقویم بین­‌المللی حقوق بشر نیز جایگاهی برای خود یافته است. قطعنامه 47/237 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1993 پایه‌­گذار روز بین‌­المللی خانواده در جهان می‌­باشد؛ روزی که به تعبیر سازمان ملل هدف از برگزاری آن بزرگداشت نهاد خانواده و توجه به اهمیت آن در حیات انسان‌­ها است. از سال 1994 روز بین‌­المللی خانواده به صورت مستمر در حال برگزاری است و هر سال شعار مختص خود را دارد. تعیین شعار سال از سوی دبیرکل سازمان ملل به منظور جهت­‌دهی سیاست­‌ها و قوانین ملی در چارچوب دغدغه‌­های بین‌­المللی صورت می‌­پذیرد.
 

سازمان ملل روز بین‌­المللی خانواده در سال 2021 را با عنوان «تاثیر فناوری‌­های نوین بر رفاه خانواده­‌ها» نام­گذاری نموده و در بیانیه اهداف آن چنین مقرر داشته است:
 

تحولات عظیم از جمله فناوری­‌های نوین، تغییرات جمعیتی، روند فزاینده شهرنشینی و مهاجرت و همچنین تغییرات اقلیمی به شکل چشمگیری جهان پیرامون ما را متاثر ساخته و بر حیات فردی و خانوادگی اثرگذارده است. به همین منظور از سال 2021 تا 2024 مصادف با سیزدهمین سال بین‌­المللی خانواده به مدت 4 سال این موضوع مدنظر قرار خواهد گرفت و سال 2021 به تاثیر فناوری‌­های نوین بر رفاه خانواده‌­ها اختصاص خواهد یافت.
 

 پاندمی طولانی‌­مدت کووید-19 ضرورت بکارگیری فناوری‌های دیجیتال را در عرصه شغلی، تحصیلی و ارتباطی به اثبات رسانده است. این موضوع در کنار همه نقاط مثبت خود آسیب‌­هایی نیز به همراه داشته است از جمله ضعف بینایی در نتیجه نگاه طولانی‌­مدت به صفحه نمایش، اذیت و آزار سایبری و خستگی و فرسودگی والدین. بنابراین بایستی بحث آموزش والدین را به عنوان راهبردی در جهت تامین حقوق و تضمین آسایش کودکان مد نظر قرار داد.
 

در این بیانیه توجه سازمان ملل به آسیب‌­ها و چالش­‌های فناوری‌های دیجیتال بیشتر ناظر بر ابزار است تا محتوای آن. اگرچه در بیان مصادیق این آسیب‌­ها به آزار و اذیت سایبری نیز اشاره شده اما باید اذعان نمود که قلدری سایبری تنها یکی از أشکال آسیب معنوی در بستر دیجیتال است. یکی از عمده‌­ترین مصائب در این حوزه نقشی است که محتوای رسانه‌­ای در تغییر ارزش‌­ها و هنجارهای خانوادگی و اجتماعی ایفاء می­‌کند.
 

فناوری‌­های دیجیتال بیش و پیش از ابعاد جسمی زندگی انسان (مثل پیرچشمی و ضعف بینایی) بعد ذهنی و معنوی حیات او را در معرض آسیب قرار می‌­دهد؛ چرا که تنها یک ابزار نبوده و خود دارای معنا و پیام است. امروزه نمی­‌توان فناوری را از فرهنگ آن متمایز نمود. در واقع فناوری و به ویژه فناوری‌­های دیجیتال به عنوان عرصه مجازی حیات اجتماعی انسان­‌ها، بستر تعاملات ارزشی-هنجاری نوینی هستند که به تعبیر بسیاری از اندیشمندان معاصر متاثر از جامعه سرمایه‌­دار غربی است. اساساً فناوری‌­های ارتباطی و رسانه‌­های جمعی به عنوان چهارمین ستون دموکراسی قلمداد می‌­شوند، به همین خاطر تحولات ارزشی آن را از طریق همین بسترهای دیجیتالی به جهان مخابره می‌­کنند.
 

ایرادی که متوجه سازمان ملل می‌­شود آن است که نقش این فناوری‌­ها را تنها بر رفاه و آسایش مادی خانواده و اعضای آن به ویژه کودکان ارزیابی می‌­کند و تمایلی به بررسی تاثیر مستقیم آن بر هنجارها و ارزش‌­های بومی، فرهنگی و ملی نهاد خانواده نشان نمی‌­دهد.
 

القای یکجانبه ارزشی-هنجاری در فناوری‌­های دیجیتال، با اصل مصلحت عالیه کودک در تضاد و تعارض است. اصل مصلحت عالیه کودک اقتضاء دارد، او از هرگونه آسیب، سوءاستفاده، سهل‌­انگاری و خشونت جسمی و روانی در خانواده و جامعه در امان باشد. بنابراین چه در عرصه حیات حقیقی و چه حیات مجازی، به ویژه استفاده روزافزون کودکان از اینترنت و رسانه­‌های برخط در زمان شیوع ویروس کرونا، حفاظت از  تمامیت جسمی، اخلاقی و معنوی ایشان امری ضروری است.
 

حلقه مفقوده سیاست­‌های توصیه­‌ای سازمان ملل دقیقاً در همین نقطه خود را نشان می‌­دهد. بیانیه سازمان ملل دولت‌­های عضو را به تدوین و تنظیم سیاست­‌های آموزشی والدین ­محور تشویق می‌­کند و از اصلاح زیرساخت‌­ها غافل می‌­شود. اگرچه آموزش والدین برای بقای خانواده، بهبود وضعیت آن و همچنین رفاه و آسایش اعضای آن امری ضروری است؛ اما پیش از آن باید مسئله امنیت در فناوری‌­های نوین در دستور کار دولت­‌ها قرار گیرد.
 

امنیت رسانه‌­ای به ویژه امنیت اخلاقی، ذهنی و معنوی نخستین گام در حفاظت از نهاد خانواده در دنیای متحول فناورانه است. این مهم با تهیه و تنظیم سیاست‌­ها و برنامه‌­هایی در چارچوب فناوری­‌های دیجیتالی امن و به ویژه ایجاد اینترنت پاک برای خانواده و کودک قابل حصول است.

دکتر نیلوفر مقدمی خمامی
معاون زنان و خانواده اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه السلام

 

ارسال نظر: