X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400
گاردین:
تعداد بازدید خبر : 386
تاریخ ثبت : پنجشنبه, 16 اردیبهشت,1400 | 11:08 ب.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 16 اردیبهشت,1400 | 10:53 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 18 اردیبهشت,1400 | 10:50 ق.ظ

اقدامات اتحادیه اروپا عامل مرگ ۲ هزار پناهجو شده است

  • اقدامات اتحادیه اروپا عامل مرگ ۲ هزار پناهجو شده است

گاردین در گزارشی اعلام کرد که کشورهای اروپایی در دوران همه گیری کرونا از روش های بی رحمانه ای برای توقف عبور تقریبا ۴۰ هزار پناهجو استفاده کرده اند که به مرگ ۲ هزار نفر از آنها منجر شده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در یکی از بزرگترین اخراج ها در چند دهه گذشته، کشورهای اروپایی تحت حمایت آژانس حمایت مرزی اروپا (فرانتکس) با استفاده از اقدامات بی رحمانه و نظام مند در جریان عملیات بازداشت و انتقال، مانع عبور پناهجویان از جمله کودکان متواری از جنگ ها شده اند.

بر اساس گزارش گاردین، طبق گزارش آژانس های سازمان ملل و اطلاعات سازمان های غیر دولتی، با آغاز کووید-۱۹ اقدامات بی رحمانه برای جلوگیری از ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

این یافته ها همزمان با آغاز تحقیقات نهاد ناظر سازمان ملل موسوم به اداره مبارزه با کلاهبرداری اروپا (اولاف) از فرانتکس انجام شده است. فرانتکس متهم به بدرفتاری، عملیات غیرقانونی و آزار و اذیت پناهجویان و مهاجران به منظور جلوگیری از ورود آنها به سواحل اتحادیه اروپا است.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، در سال ۲۰۲۰ میلادی تقریبا ۱۰۰ هزار مهاجر از طریق دریا و خشکی وارد اروپا شده اند. در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۱۳۰ و ۱۹۰ هزار مهاجر وارد اروپا شده بودند.

از ژانویه ۲۰۲۰ به رغم کاهش آمارها، ایتالیا، مالت، یونان و کرواسی و اسپانیا سیاست های مهاجرتی سختگیرانه تری را اعمال کرده اند و به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و کشتی های خصوصی پول داده اند تا قایق های پناهجویان را در دریا ردگیری کرده و مسافران را به بازداشتگاه ها بفرستند. این درحالیست که بارها گزارش هایی درباره ضرب و شتم، سرقت، برهنه کردن در مرزها یا رها کردن آنها در دریاها منتشر شده است.

اطلاعات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نشان می دهد که از زمان آغاز همه گیری کرونا، مقام های لیبیایی با حمایت ایتالیایی ها حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ پناهجو را به طرابلس بازگردانده اند. در سال ۲۰۱۵ رم مسئولیت خود برای نظارت بر عملیات نجات در دریای خاورمیانه را به لیبی واگذار کرد.

این راهبرد جنجال برانگیز باعث بازگرداندن اجباری هزاران نفر به بازداشتگاه های لیبی شده است که بر اساس گزارش ها آنها در این مراکز شکنجه می شوند. صدها نفر غرق شده اند و این در حالیست که لیبی و ایتالیا از هر گونه مداخله در این امر خودداری کرده اند.

در ادامه گزارش گاردین آمده است: مالت اوایل سال گذشته میلادی به بهانه همه گیری کرونا اعلام کرد که مرزهایش را بسته است و همچنان به جلوگیری از ورود پناهجویان و مهاجران با استفاده دو راهبرد ادامه می دهد: به خدمت گرفتن کشتی های خصوصی برای رهگیری پناهجویان و وادار کردن آنها به بازگشت به لیبی و یا ممانعت از ورود آنها با درخواست از ایتالیا.

مه سال گذشته مجموعه ای از پیام های صوتی را دریافت کرده که راهبرد دولت مالت را در استفاده از این کشتی ها با حمایت نیروهای مسلح خود تایید می کند و از طریق این رهگیری ها پناهجویان را به بازداشتگاه های لیبی باز می گرداند.

فوریه ۲۰۲۰ دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا به «نادیده گرفتن کامل واقعیت» متهم شد. این دادگاه در حکمی اعلام کرد که اسپانیا منع اخراج های جمعی را نقض نکرده است زیرا تقاضای پناهندگی می‌تواند در گذرگاه های مرزی رسمی انجام شود. اسپانیا با استناد بر این حکم دیوان قانون اساسی، همچنان به سیاست خود در جلوگیری از ورود مرزی ادامه داد.

هفته گذشته اجساد ۲۴ مهاجر از کشورهای آفریقایی زیر صحرا در عملیات نجات نیروی دریایی اسپانیا کشف شد که گمان می رود بر اثر تشنگی و گرسنگی و در مسیر حرکت به جزایر قناری (جنوبی ترین منطقه اسپانیا) جان باخته اند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ۷۸۸ مهاجر در تلاش برای رسیدن به اسپانیا جان خود را از دست داده اند.

گاردین برای اظهارنظر در این زمینه با فرانتکس در تماس بوده است. این آژانس پیشتر مدعی شده بود که با سازمان اولاف به طور کامل همکاری خواهد کرد.
 

ارسال نظر: