X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید خبر : 192
تاریخ ثبت : پنجشنبه, 16 اردیبهشت,1400 | 05:23 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 15 اردیبهشت,1400 | 05:08 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 18 اردیبهشت,1400 | 11:35 ق.ظ

مردم فلسطین در مبارزه با اشغالگران صهیونیست تنها نیستند

  • مردم فلسطین در مبارزه با اشغالگران صهیونیست تنها نیستند

شجاعی طباطبایی گفت: مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ اثر از ۶۶ کشور دریافت کرد که نشان می‌دهد به معنای واقعی فلسطین تنها نیست.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ظهر امروز چهارشنبه در مراسم مروری بر آثار مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» که با حضور سفرا و نمایندگان مجلس برگزار شد،گفت : پس از اتفاقاتی که در فرانسه از سوی نشریه شرلی هبدو علیه پیامبر مهربانی اسلام اتفاق افتاد، تصمیم به برپایی چنین رویدادی گرفتیم. چرا که نشریه شرلی هبدو با طرح آثاری خشن از پیامبر اسلام سعی در توهین به مسلمانان جهان کرد و دولت فرانسه و ریاست جمهوری آن به حمایت از این نشریه پرداختند.

شجاعی‌طباطبایی افزود: با توجه به اینکه ۱۰ درصد مردم فرانسه مسلمان هستند، اما دولت فرانسه به بهانه آزادی بیان آنها را نادیده گرفت و با حمایت از طرح‌های ضد اسلامی این نشریه به تمامی ۱٫۵ میلیارد جمعیت مسلمان جهان توهین کرد و دل‌های آنها را به درد آورد. فعالیت‌های سازش‌کارانه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی یکی دیگر از ابعاد مورد توجه ما در فراخوان این رویداد بود.

وی ادامه داد: در جریان جنگ جهانی دوم شاهد هولوکاست توسط آلمان نازی هستیم. نکته اینجاست که چرا باید سرزمین‌های فلسطین به بهانه هولوکاست اشغال شود، در حالی‌که آلمان نازی مسبب جنگ بود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: در سال ۱۹۴۸ شاهد رویدادهای تلخی هستیم که منجر به جنایت‌هایی علیه مردم مظلوم فلسطین می‌شود و بسیاری از آنها مجبور به ترک سرزمین‌های خود می‌شوند یا با سختی در نقاطی همانند نوار غزه زندگی و مبارزه می‌کنند.

شجاعی‌طباطبایی در ادامه گفت: برپایی مسابقه «فلسطین تنها نیست» بهانه‌ای بود تا بار دیگر حمایت خود و تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان را از فلسطین نشان دهیم. چرا که مردم مظلوم فلسطین طی سال‌های گذشته دچار رنج‌های بسیاری شده‌اند.

دبیر این رویداد افزود: مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» بیش از ۲۵۰۰ اثر از ۶۶ کشور دریافت کرد که نشان می‌دهد به معنای واقعی فلسطین تنها نیست.

وی در ادامه گفت: این مسابقه چهار هنرمند بسیار برجسته در عرصه کارتون سیاسی را به عنوان داور داشت که به شکل نمادین انتخاب شدند. یکی از دلایل انتخاب این داوران این بود که از کشورهای این داوران تعداد بسیار زیاد اثر برای این مسابقه ارسال شد، همچنین این کشورها در منطقه‌ای وجود داشتند که به نوعی برای ما اهمیت داشتند. به عنوان مثال از مالزی در آسیای دور، برزیل در آمریکای جنوبی، لهستان و ایتالیا در اروپا آثار بسیاری به دست ما رسید که قابل تأمل بود.

شجاعی‌طباطبایی در مورد یکی از مهم‌ترین شرکت‌کنندگان این مسابقه گفت: آقای آنتونیا آنتونس یکی از بهترین کاریکاتوریست‌های پرتغالی هستند که برای ما اثر تولید و ارسال کردند. این هنرمند در بخش کاریکاتور نشریه معروف نیویورک‌تایمز آمریکا فعالیت می‌کرد. پس از خلق کاریکاتوری به هنرمندی وی که در آن ترامپ را با سگ راهنمای خود چهره نتانیاهو طراحی شده بود، ستون کاریکاتور نشریه نیویورک‌تایمز با سابقه کاری ۱۷۰ ساله تحت تأثیر نفوذ صهیونیست‌ها بسته و تعطیل می‌شود. چنین رویدادی برای جامعه جهانی در حوزه کاریکاتور سیاسی واکنش‌هایی را در بر داشت.

وی افزود: آنتونیا آنتونس رئیس یکی از معتبرترین مسابقات بین‌المللی سیاسی دنیاست که در دسته‌بندی‌ها جزء سومین رتبه از نظر اهمیت مسابقات است.
 

ارسال نظر: