X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 مهر 1397
تعداد بازدید خبر : 38
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 10 مهر,1397 | 01:03 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 10 مهر,1397 | 01:03 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 10 مهر,1397 | 01:03 ب.ظ

هشدار رئیس مجمع عمومی سازمان ملل درباره چندجانبه گرایی

  • هشدار رئیس مجمع عمومی سازمان ملل درباره چندجانبه گرایی
هشدار رییس مجمع عمومی سازمان ملل

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پایان هفتاد و سومین نشست عالی رتبه این مجمع، تغییرات آب و هوایی و چندجانبه گرایی را مهم ترین تاکیدهای سران کشورها در اظهاراتشان برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ماریا فرناندا اسپینوزا عصر دوشنبه در نشست خبری این مطلب را در پاسخ به سوالی که جمع بندی از سخنان سران کشورها چه بوده است، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: البته با توجه به دیدارها جانبی نتوانستم همه 196 سخنرانی را گوش دهم اما چکیده آنها را مطالعه کرده ام و می توانم بگویم که بیشترین مسایل درباره تغییرات آب و هوایی و چندجانبه گرایی بود.
رئیس هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه داد: به نظر من، سران کشورها دربار نیاز به تقویت چندجانبه گرایی و تقویت نقش سازمان ملل متحد اتفاق نظر داشتند. 
اسپینوزا تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت چندجانبه گرایی هستیم چرا که برای مقابله با مشکلات پیش رو، نیازمند اقدام مشترک هستیم. 
وی با بیان اینکه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مسایل داخلی، منطقه ای و بین المللی مطرح شد، اضافه کرد: ما همه این اظهارات را شنیدیم، بعضی مواقع مفاهیم غیرسازگار وجود دارد، برخی ها از چند جانبه گرایی و اقدام مشترک برای حل تهدیدهای مشترک ناراحت هستند و از طرفی دیگر منافع ملی هم متعلق به خودشان است، اما در نگاه کلی می توان هر دوی این را ترکیب کرد.
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین به دیدار خود با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم اشاره کرد و گفت: درباره اهمیت کارآمدتر شدن سازمان ملل متحد به طور خاص بحث کرده ایم.
تاکید بر چندجانبه گرایی در مجمع عمومی این دوره از آن جهت پررنگ شد که رئیس جمهوری آمریکا با خروج از پیمان های بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، عملا راه یکجانبه گرایی را در پیش گرفته است.
خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، خروج از برجام، خروج از یونسکو و خروج از شورای حقوق بشر نمادهای این یکجانبه گرایی هستند.

فلسطین
اسپینوزا به مساله فلسطین هم اشاره کرد و گفت: من خواستار انطباق رفتار دولت ها با قطعنامه های موجود در مورد این موضوع شده ام، تنها راه دستیابی به صلح پایدار و طولانی مدت در خاورمیانه و رفاه مردم فلسطین، گفت وگوی صلح آمیز و با معنی است. 
وی درباره کاهش کمک به آنروا(سازمان امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی) که از سوی آمریکا رخ داد، افزود: من فکر می کنم واکنش جامعه بین المللی به این مساله بسیار قدرتمند بود و جامعه بین المللی خواهان تطابق اقدامات، با قطعنامه های سازمان ملل برای حفاظت از شهروندان و آوارگان فلسطینی است.
دولت آمریکا پس از آنکه در اقدام خلاف مقررات بین المللی، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی نامید و سفارت خود را به این شهر منتقل کرد، کمک های انسان دوستانه خود به سازمان امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی را قطع کرد. این مساله باعث شده است تا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به شرایط غزه هشدار دهد و آن را در حال سقوط اعلام کند.

سوریه
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره سوریه هم گفت: فکر می کنم شورای امنیت مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین الملل را بر عهده دارد و انتظار من این است که اعضای این شورا متحد شوند و اقدام کنند. 
اسپینوزا در عین حال اظهار کرد: البته همه ما درباره این وضعیت نگران کننده مسئول هستیم و من همه طرف ها را برای گفت و گوی سازنده ای که برای مردم سوریه مفید باشد، دعوت می کنم.                                                                                                                              

منبع:ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: