X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 09 مهر 1397
تعداد بازدید خبر : 30
تاریخ ثبت : دوشنبه, 09 مهر,1397 | 01:20 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 09 مهر,1397 | 01:20 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 09 مهر,1397 | 01:20 ب.ظ

پنجمین گزارش از سی و نهمین اجلاس شورای حقوق بشر/ نماینده ایران: 146 رسانه در ایران فعال‌اند

  • پنجمین گزارش از سی و نهمین اجلاس شورای حقوق بشر/ نماینده ایران: 146 رسانه در ایران فعال‌اند
پنجمین گزارش اجلاس حقوق بشر سازمان ملل

نماینده ایران در بخش حق پاسخ دهی به بیانیه نماینده انگلیس گفت: روزنامه­ نگاران در ایران آزادانه کار می کنند و 146 رسانه در ایران فعال هستند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مرکز پایش ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گزارشی از عملکرد و مباحث مطروحه در سی و نهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل را در سلسله بولتن های خبری مورد بررسی قرار داده است که متن گزارش پنجمین روز این اجلاس را در ذیل می خوانید:

گزارش روز پنجم سی و نهمین اجلاس شورا

(15 سپتامبر 2018)

ارتقاء و حمایت از تمامی حقوق بشری، مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله حق توسعه

الف) زمیر اکرم، رئیس گروه گزارشگران گروه­کاری حق توسعه

-  معرفی گزارش نوزدهمین جلسه از گروه­کاری بین الدولی در خصوص حق توسعه را که از 23 تا 26 آوریل 2018 در ژنو برگزار شد؛

- هدف از تشکیل این گروه کاری،  نظارت و بررسی پیشرفت­هایی که در ارتقاء و اجرای حق توسعه، در سطوح ملی و بین المللی صورت گرفته است، و همچنین تحلیل موانع برخورداری کامل از این حق و ارائه توصیه­هایی در این زمینه بود؛

- این گروه کاری همچنین مامور به بررسی گزارشات­ دولت­ها، آژانس­های سازمان ملل، سایر سازمان های بین المللی مربوطه و سازمان های مردم­ نهاد در خصوص ارتباط بین فعالیت­های آن­ها و حق توسعه شد؛

- نخستین گفتگوی تعاملی این گروه کاری  با گزارشگر ویژه حق توسعه، سفیر سعد الفرارگی و گفتگوی تعاملی دیگر با کارشناسان اجرا و تحقق حق توسعه در چارچوب طرح  توسعه پایدار 2030 و تعامل با انجمن سیاسی در سطح بالا بود؛

- مسائل مطروحه در این بحث­ها شامل ابعاد بین­المللی حق توسعه، جریان­های مالی غیرقانونی، تحولات فقهی در محضر دادگاه­ آفریقا برای حقوق بشر و مردم، چالش­های اجرای حق توسعه و اهداف توسعه پایدار، حق تحولات و نابرابری­ها، پیمان­های سرمایه ­گذاری بین­المللی و صنعتی شدن، طرح حمایت از روستا با اجرای حق توسعه و بودجه اقلیمی؛

- ایالت­ها و دیگر ذینفعان، اطلاعاتی در مورد تلاش­های خود، بهترین شیوه­ها، درس­های آموخته شده و چالش­های موجود در مسیر اجرای اهداف توسعه پایدار و حق توسعه در سطوح ملی، منطقه­ای و بین­المللی ارائه دادند؛

- در نهایت، گروه کاری، جزئیات استانداردهای اجرای حق توسعه را مورد بررسی قرار داد؛

- گروه­ کاری توصیه کرد که کمیساریای عالی حقوق بشر و دفتر او اقدامات کافی برای اطمینان از تخصیص منابع متوازن و قابل رویت داشته و با شناسایی و ارزیابی سیستماتیک پروژه های اختصاص داده شده به این حق، توجه ویژه ای  به اجرای موثر و عمومیت حق توسعه داشته باشند؛

- گروه کاری تصمیم گرفت تا از طریق یک فرآیند همکاری و مشارکت، به ماموریت خود ادامه داده  و کمک­های دولت­ها در سطوح ملی، منطقه­ای و بین المللی به اجرای حق توسعه و مفاد برنامه 2030 برای توسعه پایدار را مورد لحاظ قرار دهد؛

-  این گروه­کاری، گزارشگر ویژه حق توسعه را نیز به ادامه همکاری با گروه کاری دعوت کرد؛

-  توافقنامه­ هایی که توسط اهداف توسعه پایدار ارائه می شود، باید به حل و فصل نظرات متفاوتی در مورد حق توسعه کمک کند؛

-  ما باید با روحیه سازنده و تمرکز بر موارد مشترک، رو به جلو حرکت کنیم.

ب) بیانیه کیت گیلمور نماینده کمیسر عالی حقوق بشر سازمان­ ملل متحد

- استقبال دبیرکل از اقدامات برخی از دولت­ها در راستای حذف مجازات، و درخواست وی مبنی بر تعلیق این مجازات توسط دولت­هایی که هنوز مجازات اعدام را حذف نکرده و  اجرا می کنند، و یا اجرای آن تنها برای "جدی­ترین جرایم"؛

-  ارائه داده­ های دقیق و جامع درباره احکام اعدام که اجرا شده ­اند، شامل اتهامات وارده و جداسازی زندانیان باتوجه به سن، ملیت، قومیت و ... توسط کشورهایی که مجازات اعدام را همچنان انجام می ­دهند؛

- ارائه گزارشاتی با محوریت موارد زیر:

1. گزارشی از  خلاصه نتایج نشست کارشناسان در رابطه با  تجربیات در زمینه استفاده از یک رویکرد مبتنی بر حقوق بشر برای رسیدگی به موضوع مرگ و میر و بیماری در میان نوزادان و کودکان زیر 5 سال، A / HRC / 39/25؛

2. گزارش کمیسر عالی حقوق بشر در خصوص بهترین روش­ها و اقدامات خاص برای حصول اطمینان از دسترسی به ثبت تولدها، A / HRC / 39/30؛

3.گزارش کمیسر عالی حقوق بشر در رابطه با اجرای حقوق بشر در مورد جوانان، A / HRC / 39/33؛

4. گزارش کمیسر عالی برای مرحله چهارم برنامه جهانی آموزش حقوق بشر در خصوص بخش­های مورد هدف، مناطق تمرکز یا مسائل مربوط به موضوعات حقوق بشر A / HRC / 39/35؛

5.  گزارش سمینار بین­جلسه­ای در رابطه با حفاظت از خانواده و حقوق بشر افراد سالمند، A / HRC / 39/32؛

6.  گزارش کمیسر عالی در رابطه با دستورالعمل­ های پیشنهادی برای اجرای موثر حق مشارکت در امور عمومی، A / HRC / 39/28 ؛

7. گزارش تلفیقی دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر در مورد حق توسعه، A / HRC / 39/18؛

8. گزارش سالانه کمیسر عالی در رابطه با حقوق بشر بومیان، A / HRC / 39/37؛

9. گزارش کمیسر عالی حقوق بشر در مورد نتیجه جلسه دو روزه بین­ جلسه ­ای کارشناسان برای بررسی شکاف­ها، چالش­ها و بهترین شیوه­ ها در راستای انتفاع کامل همه زنان و دختران از حقوق بشر، در جریان سیستماتیک یک دیدگاه جنسیتی در اجرای دستور کار 2030، A / HRC / 39/34؛

10. گزارش کمیسر عالی حقوق بشر درمورد نتیجه رایزنی در خصوص اجرای یک دیدگاه حقوق بشری در سلامت روانی، A / HRC / 39/36؛

11. گزارشی در رابطه با اجرای تعهد مشترک برای بررسی و مقابله با مسائل مربوط به مواد مخدر در سطح جهانی، از جنبه حقوق بشر، A / HRC / 39/39؛

12. گزارش کارگاه تخصصی در مورد نقش و سهم سازمان­های جامعه مدنی، دانشگاه­ها، موسسه ملی حقوق بشر و سایر ذینفعان مربوطه در پیشگیری از نقض حقوق بشر، A / HRC / 39/24؛

13. گزارش کارگاه تخصصی در مورد اصول، استانداردها و بهترین شیوه ­ها در مورد ارتقاء و حمایت از حق حفظ حریم خصوصی در عصر دیجیتال، A / HRC / 39/29؛

14.گزارش کمیسر عالی حقوق بشر در مورد سازوکارهای مربوط به تضمین ایمنی روزنامه نگاران، A / HRC / 39/23؛

-  ارائه دو گزارش از دبیر کل در خصوص نهادهای ملی حقوق بشر به منظور بررسی در بحث عمومی در آیتم 8 :

1. گزارش در رابطه با موسسات ملی برای ارتقاء و حمایت از حقوق بشر، A / HRC / 39/20؛

2. گزارش در رابطه با فعالیت­ های اتحاد جهانی موسسات ملی حقوق بشر در اعتبار بخشی به  مؤسسات ملی  در راستای اصول پاریس، A / HRC / 39/21.

ج) ناظران شورا، دولت­ های ناظر و دیگر ناظران

اتریش از طرف اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا)، بلژیک، بوتسوانا، بلغارستان از طرف گروهی از کشورها (برزیل، بلغارستان، فنلاند، مکزیک، نامیبیا، نیوزیلند، پرتغال، سنگاپور، اسلواکی، اسپانیا، اروگوئه)، کوبا، آلمان از طرف گروهی از کشورها (حق حریم خصوصی) (اتریش، برزیل، لیختن اشتاین، مکزیک)، واتیکان، هندوستان، ایرلند، کویت از طرف کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی)، مکزیک از طرف گروه اصلی حقوق بشر و سیاست جهانی در مورد مواد مخدر (کلمبیا، گواتمالا، مکزیک، سوئیس، اروگوئه)، مونته نگرو، هلند، پاکستان به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی، جمهوری کره، فدراسیون روسیه، توگو از طرف گروه کشورهای آفریقایی، توگو، اوکراین به نمایندگی از گروه اصلی قطعنامه "نقش پیشگیری، در ترویج و حمایت از حقوق بشر" (استرالیا، مجارستان، مالدیو، مراکش، لهستان، اوکراین، اروگوئه)، انجمن زنان سازمان ملل متحد، جمهوری تانزانیا.

د) بحث عمومی در موضوع ارتقاء و حمایت از تمامی حقوق بشری، مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله حق توسعه

در بحث عمومی، سخنرانان به وضعیت کودکان مهاجر در بعضی از کشورهای مقصد، یعنی جدایی کودکان از والدین خود را مورد توجه قرار دادند. آن­ها اذعان داشتند که کودکان دارای معلولیت یکی از محروم­ترین گروه­ها در تقریباً تمام جوامع بوده و 93 میلیون کودک دارای معلولیت از تحصیل محروم هستند. دیگران، به اجرای موثر دستورکار 2030 درمورد توسعه پایدار اشاره کردند. سخنرانان تأکید کردند که گفت و گو و احترام  در میان کشورها، تمام موانع بر سر راه ارتقاء و حمایت از حقوق بشر را رفع خواهد کرد.

در گفتگوی عمومی، عراق، بلژیک، نیجریه، اسلواکی، کنیا، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، اکوادور، انگلستان، ژاپن، واتیکان، مونته نگرو، تایلند، فرانسه، انجمن زنان سازمان ملل، فدراسیون روسیه، هلند، سوریه، باهاما، عراق، بلژیک، ایران، کاستاریکا، بنگلادش، الجزایر، یونان، ایرلند، بوتسوانا، آذربایجان، تانزانیا، نیوزیلند، ویتنام، مالدیو، لیبی و جمهوری مولداوی به ارائه بیانیه مبادرت ورزیدند.

نماینده انگلستان بیان داشت که در سال 2018، 66 روزنامه­نگار کشته شده­اند و بیش از 300 نفر صرفاً برای انجام کار خود زندانی شده­اند. از میانمار خواسته شد تا دو روزنامه نگار رویترز را آزاد کند . در روسیه، مصونیت برای حملات به روزنامه­ نگاران ادامه یافت و در افغانستان 10 روزنامه­ نگار، زندگی خود را در یک روز از دست داده­اند. دولت­ها خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای اطمینان از ایمنی روزنامه­نگاران و پایان دادن به مصونیت برای جرایم علیه آن­ها هستند.

 نماینده روسیه خاطرنشان کرد که اولویت بندی، به حل و فصل مسائل حقوق بشر کمک نمی کند.  هرکسی وظیفه دارد به طور عینی، بدون ایجاد قاعده­ای خاص، بر پیش­نویس قطعنامه­های مربوط به وضعیت حقوق بشری افراد کار کند. فراخوان دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر باید برای کار بر روی گزارش­های موضوعی و کشوری جدید، انگیزه جدیدی ایجاد نماید. روسیه با اعمال یک روش واحد برای حل نگرانی­ های حقوق بشری مخالفت کرد.

نماینده سوریه، نگرانی خود را نسبت به نحوه برخورد با مسائل موضوعی دبیرخانه ابراز نمود. این یک اولویت برای کشورهای عضو، به خصوص در حال توسعه است. این مسائل و گفتگوهای متعدد، توانایی یک گفتگوی تعاملی پربار را تضعیف کرد. سوریه به کسانی که مسئولیت رسیدگی به دستور کار شورا را بر عهده گرفته­اند، به آن­ها احترام می­گذارد زیرا این مسائل بسیار مهم برای کشورهای در حال توسعه است.

 نماینده ایران تأکید کرد که اقدامات یکجانبه قهرآمیز اقتصادی مانند تحریم ­های اقتصادی، پیامد­های گسترده و نامطلوب، نه تنها برای حقوق بشر مردم کشورهای هدف بلکه در مورد اشخاص ثالث که فعالیت­های اقتصادی عادی دارند نیز داشته­اند. تحریم­ های اقتصادی بیش از اندازه آسیب­ پذیر ترین افراد را تحت تاثیر قرار داده و ایران نگرانی عمیق خود را نسبت به اعمال تحریم­ های یکجانبه غیرقانونی توسط ایالات متحده ابراز می­دارد.

نماینده ایران همچنین در بخش حق پاسخ دهی به بیانیه نیز در پاسخ به بیانیه نماینده انگلستان ابراز داشت، که اظهارات سیاسی و گمراه کننده توسط نماینده انگلیس ارائه شد. 
روزنامه­ نگاران در ایران آزادانه کار می کنند و تنها کسانی که قوانین ملی را نقض می­ کنند، مطابق با قانون با آن­ها رفتار می­ شود. 146 رسانه در ایران فعال هستند. شبکه بی بی سی، مستقل نبود و از نظر مالی و سیاسی وابسته به بخش­ های خارجی و امنیتی دولت انگلستان است. فعالیت این شبکه، به ویژه در سال 2009 تا 2018، زمانی که فراتر از مجوز فعالیت رسانه ­ای بود، برجسته بود. آ­ن­ها اطلاعات غلطی را منتشر می­ کنند و افکار عمومی را مختل می­ نمایند.

تهیه و تنظیم: مهیمنی، محبعلی

برچسب ها:
ارسال نظر: