X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید خبر : 174
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 01 اردیبهشت,1400 | 10:14 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 01 اردیبهشت,1400 | 09:19 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 01 اردیبهشت,1400 | 10:14 ق.ظ

عفو بین‌الملل گرفتار نژادپرستی سیستماتیک

  • عفو بین‌الملل گرفتار نژادپرستی سیستماتیک

یک تحقیقات نشان می‌دهد که تبعیض نژادی و برتری طلبی سفیدپوستان نسبت به سیاهپوستان در سازمان عفو بین الملل به شدت رواج دارد و سیستماتیک است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، هشت تن از کارمندان سابق و فعلی سازمان عفو بین‌الملل انگلیس با اشاره به تبعیض نژادی گسترده در این سازمان با صدور بیانیه‌ای خواستار کناره‌گیری چهره‌های ارشد این سازمان شدند.
 

یکی از این افشاگران به نام کاترین اودوکایا گفت: ما به عفو بین‌الملل پیوستیم با این امید که علیه سوءاستفاده‌های حقوق بشری کمپین راه بیندازیم اما در عوض پی بردیم که این سازمان عملا به تداوم این سوءاستفاده ها کمک کرده و ناامید شدیم.
 

تحقیقات درون سازمان از دبیرخانه بین المللی عفو بین الملل در پی به راه افتادن جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" کلید زده شد و به ثبت موارد متعدد گزارش‌هایی از اقدامات نژادپرستانه از سوی کارمندان پرداخت. بر اساس این گزارش در مواردی کارمندان ارشد این سازمان از لغات دارای بار نژادپرستانه استفاده کرده و به همکارانشان در صورت اعتراض به این ادبیات، اتهام حساسیت بیش از حد می‌زدند.
 

همچنین غرض ورزی سیستماتیک نیز در قبال این سیاهپوستان وجود داشته و کارمندان سیاهپوست به طور مداوم و بدون توجیه مورد بازخواست و پرسش قرار گرفته‌اند و کارمندان اقلیت‌های قومی نیز در حاشیه قرار گرفتند و از آنها سلب اختیار در پروژه‌ها شده است.
 

رفتارهای تهاجمی یا بی اعتنایی به ویژه از طریق ایمیل اغلب نسبت به کارمندان دفاتر مربوط به حوزه جنوب جهان اعمال شده است.
 

در ژوئن سال گذشته میلادی کمیته بین المللی عفو بین الملل ایمیلی برای کارمندانش در ارتباط با جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" و نژادپرستی فرستاد. این سازمان در این ایمیل به مساله قتل جورج فلوید سیاهپوست توسط پلیس آمریکا اشاره کرده و گفت نژادپرستی در "الگوی سازمانی" این نهاد حقوق بشری در هم تنیده شده که علت شکل‌گیری آن وجود "مرزها و تحولات مرتبط با قدرت‌های استعماری" در زمان تاسیسش در سال 1961 بوده است.
 

در این بیانیه تصریح شد: به رغم یک سری تغییرات به سختی کسب شده در سالهای اخیر، کنترل و نفوذ بر منابع، تصمیم گیری‌ها و... سازمان ما عمدتا در دستان افرادی است که در حوزه شمال جهان هستند و اکثرا سفیدپوستند بوده‌اند.

گزارش درون سازمانی 46 صفحه‌ای انجام شده از سوی شرکت هاولت براون در اکتبر 2020 انتشار یافت اما رسانه‌ای نشد.

در این گزارش تصریح شده: این اشتراک عمده در اظهارات گروه‌های هدف وجود داشته که چهره خارجی (دبیر خانه بین المللی عفو بین الملل) بسیار متفاوت از چهره داخلی آن است و  "تبعیض سیستماتیکی وجود دارد" که در این سازمان نهادینه شده است .

این گزارش ابعاد و ماهیت سیستماتیک نژادپرستی را در این سازمان برجسته ساخته و نشان می‌دهد تبعیض به نفع سفیدپوستان در سازمان هایی مانند عفو بین الملل رخنه کرده و سیستماتیک است.

 

ارسال نظر: