X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 12 بهمن 1399
تعداد بازدید خبر : 529
تاریخ ثبت : شنبه, 28 فروردین,1400 | 11:51 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 12 بهمن,1399 | 11:27 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 28 فروردین,1400 | 12:09 ب.ظ

بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی ترور شهید سلیمانی

  • بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی ترور شهید سلیمانی

ابعاد حقوقی ترور شهید سپهبد سلیمانی از منظر حقوقی و حقوق بین‌الملل و مسئولیت دولت‌ها ناشی از این اقدام تروریستی و امکان دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی حادثه تلخی است که تبعات آن از ابعاد گوناگونی قابل بررسی می‌باشد.

یکی از مهمترین این ابعاد، بعد حقوقی این اقدام ناجوانمردانه ارتش تروریست آمریکا بوده که در صورت ارزیابی صحیح می‌تواند به ابزار مناسبی برای احقاق حق جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تبدیل گردد.
 

عملیات ترور شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا آن هم در شرایطی که هیچ گونه جنگ اعلام شده‌ای بین ایران و آمریکا وجود نداشته، ناقض اصول به رسمیت شناخته شده حقوق بین‌الملل همچون منع توسل به زور و احترام به مصونیت بین‌المللی مقامات دولت ها به شمار رفته، همچنین ناقض بر حیات به عنوان یکی از بنیادی ترین مصادیق حقوق بشر محسوب می‌شود.

با عنایت به آنکه پیگیری این مسئله در مراجعی همچون شورای امنیت به دلیل نفوذ ایلات متحده و در دیوان بین‌المللی کیفری به دلیل عدم عضویت دولت های عراق،آمریکا و ایران چندان امکان پذیر نخواهد بود، پیگیری مسئله در دادگاه های داخلی ایران می تواند به عنوان یکی از راه‌کارهای جایگزین در نظر گرفته شود .

 

بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی این ترور توسط کارشناسان این امر مورد بررسی قرار گرفته است که پژوهشگاه قوه قضائیه مشروح کامل این بررسی‌ها را منتشر کرده است.


فایل پی دی اف بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را  اینجا بخوانید.

 

ارسال نظر: