X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 14 فروردین 1400
تعداد بازدید خبر : 496
تاریخ ثبت : شنبه, 14 فروردین,1400 | 07:14 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 14 فروردین,1400 | 07:04 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 14 فروردین,1400 | 07:14 ب.ظ

صدور ۱۲۰۰ حکم جایگزین حبس تنها در یک سال

  • صدور ۱۲۰۰ حکم جایگزین حبس تنها در یک سال

یک قاضی نمونه کشوری در سال گذشته ۱۲۰۰ حکم جایگزین حبس صادر کرده است .


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، «محسن مرادی اوجقاز» قاضی نمونه کشوری که ۸ مرتبه رتبه‌های قاضی برتر استانی، دو مرتبه قاضی برتر و ۴ بار قاضی نمونه کشوری شده در گفتگویی، اظهار داشت: تاکنون ۱۲۰۰ حکم جایگزین حبس تنها در سال ۹۹ صادر کرده است .
 

وی با تاکید بر اینکه اعتقادی به جزای نقدی ندارد، افزود: پژوهش‌های فراوانی انجام داده و کتاب‌هایی در حوزه جرم نوشته است. علت اینکه از مجازات‌های اجتماع محور در احکامم استفاده می‌کنم این است که معتقدم این نوع احکام اثربخشی بیشتری دارند. در واقع به لحاظ قانونی در جرایم سبک و خرد می‌توان از ظرفیت‌های مجازات جایگزین حبس استفاده کرد.

این قاضی نمونه کشوری تصریح کرد: زندان جای جرائم مهم و خطرناک است و بایستی زندان به عنوان آخرین چاره و مامن برای جرایم باشد. جایی که فرد محکوم نمی‌تواند بدون خطر در جامعه تحت نظارت و کنترل قرار گیرد. از دیگر سو، حبس‌های کوتاه مدت، اختلال عمیقی در زندگی محکوم به وجود می‌آورد؛ محکوم، معمولا کار خود را از دست می‌دهد، خانواده اش از وجود او محروم می‌شود (گسست روابط عاطفی) که منجر به بی مسوولیتی و بیکاری محکوم، عدم بازاجتماعی شدن پس از ازادی از زندان و آثار نامطلوب روانی و عاطفی بر محکوم می‌شود.


 

ارسال نظر: