X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 فروردین 1400
پژوهشگر حقوق بشر:
تعداد بازدید خبر : 729
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 10 فروردین,1400 | 11:59 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 10 فروردین,1400 | 11:35 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 10 فروردین,1400 | 11:59 ق.ظ

بی‌کیفر ماندن عاملان و آمران جنگ یمن نقض صلح و امنیت بین‌المللی است

  • بی‌کیفر ماندن عاملان و آمران جنگ یمن نقض صلح و امنیت بین‌المللی است

جنگ رژیم آل سعود علیه ملت مظلوم یمن در حالي وارد هفتمين سال مي شود که نقض منشور ملل متحد با تجاوز به تمامیت ارضی یمن بر جامعه جهاني محرز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، فاطمه ابراهیمی،مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین‌الملل و حقوق بشر در یادداشتی به مناسبت نیمه شعبان و روز جهانی حمایت از مستضعفان و آغاز هفتمین سال جنگ رژیم سعودی علیه ملت یمن، به بررسی نقض قواعد حقوقی این تجاوز و آثار مخرب و جنایت‌بار این جنگ خانمان‌برانداز پرداخته است که متن آن در پی می آید.
 

جنگ رژیم آل سعود علیه ملت مظلوم یمن در حالي وارد هفتمين سال مي شود که نقض منشور ملل متحد با تجاوز به تمامیت ارضی یمن بر جامعه جهاني محرز است.
 

علي رغم تاکيد ماده 1 منشور ملل متحد بر حفظ صلح و امنيت بين‌المللي و به عمل آوردن اقدامات دسته جمعي موثر براي جلوگيري و برطرف كردن تهديدات عليه صلح و متوقف ساختن هرگونه عمل تجاوز يا ساير كارهاي ناقض صلح و فراهم آوردن موجبات تعديل و حل و فصل اختلافات بين‌المللي متاسفانه هيچ اقدام موثري از جانب سازوکارهاي بين المللي بويژه شوراي امنيت براي خاتمه دادن به کشتار زنان و کودکان بي پناه يمني انجام نشده است.

رژيم سعودي همچنان با معاونت بعضي از اعضاي شوراي امنيت که علي الظاهر مسئوليت حفظ صلح و امنيت بين المللي را دارند در حاليکه تجارت تسليحات سهم عمده بودجه کشورهايشان را دارد، به بمباران و حملات کورکورانه و بدون تفکيک اهداف نظامي از غير نظامي ادامه مي دهد.

کارزار يمن بارديگر اثبات کرد که مهم ترين قواعد حقوق بين‌الملل براحتي قابل نقض است و سازمان مللي که وظيفه‌اش صيانت از اين قواعد است، مي تواند با اغماض و عدم اقدامي موثر موجب ادامه يافتن جنگ به بيش از هفت سال شود.

اصل ضرورت تفکیک نظامیان و اهداف نظامی از غیرنظامیان و اهداف غیر نظامی از اصول مسلم حقوق بشردوستانه می باشد. در حاليکه با بمباران هاي متوالي در يمن از سال 2015 تا 2021 بيش از 7142 کودک يمني شهيد شده و 3742 کودک مجروح شده و بيش از 10 ميليون کودک با ضربه رواني شديد روبرو شده اند و 58/2 درصد کودکان با اختلال اضطراب روبرو هستند.

کاربرد سلاح هاي ممنوعه در جنگ موجب تولد بيش از 100 نوزاد معلول شده است.

بر اساس ماده 70 پروتکل الحاقي اول و ماده 23 کنوانسیون چهارم ژنو، حمایت عام از تمامی افراد غیرنظامی صورت گرفته است و طرفین درگیر در جنگ موظف به احترام به فرد انسانی هستند و افراد غیرنظامی حق دسترسی به کمک های بشردوستانه دارند اما متاسفانه بيش از 21 ميليون نفر يمني به شدت از کمک هاي بشردوستانه بويژه غذا و دارو محروم هستند و فاجعه ي انساني به خاطر محاصره ها در مقابل ديدگان مردم جهان رخ داده است. بنابر اذعان يونيسف بيش از 10 ميليون نفر از آنها به شدت دچار سوء تغذيه هستند.

علاوه بر اشخاص اموال غیر نظامی نظیر بیمارستان ها مراکز مذهبی مدارس و..... نیز باید از جنگ مصون باشند و هر نوع تصرف، تخریب یا انهدام آنها ممنوع است. اما طي 7312 حمله و بمباران هوايي پزشکان، کادر پزشکي و 22 امبولانس مورد حمله و هدف قرار گرفته که باعث کشته شدن تمام کادر پزشکي و تيم درماني شده است . در يمن 1900 مرکز بهداشتي در اثر جنگ دچار کمبود سوخت شده و در اثر محاصره تجهيزات اساسي آنها از بين رفته است و 869 مدرسه تخريب و دانش آموزانش کشته شده اند و 3650 مدرسه ديگر نيز تعطيل شده اند. اين روند موجب شده است که دو ميليون کودک از تحصيل محروم بمانند. ظاهرا اين کودکان بي پناه تحت شمول و حمايت کنوانسيون حقوق کودک نيستند.

بدون شک بي کيفر ماندن عاملان اين جنايات مي تواند عاملي براي نقض صلح و امنيت بين المللي باشد. اقدامي سريع براي خاتمه بخشيدن به اين جنگ خانمان سوز و محاکمه عاملین و آمرین جنايات جنگي علیه مردم مظلوم يمن فرصتي براي راستي آزمايي سازوکارهاي بين المللي و اثبات کارآمدي آنها به جامعه جهاني خواهد بود.

 

ارسال نظر: