X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 اسفند 1399
تعداد بازدید خبر : 247
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 13 اسفند,1399 | 11:59 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 13 اسفند,1399 | 11:25 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 16 اسفند,1399 | 10:18 ق.ظ

باچله: حقوق بشر میلیون‌ها یمنی بر اثر ۶ سال جنگ مخرب نقض شده است

  • باچله: حقوق بشر میلیون‌ها یمنی بر اثر ۶ سال جنگ مخرب نقض شده است

میشل باچله با اشاره به جنگ مخرب یمن، گفت: حقوق بشر بنیادین میلیون‌ها تن از مردم یمن در پی جنگ تحمیل شده به این کشور از سوی ائتلاف سعودی سلب شده و به شدت نیازمند دریافت کمک های بشردوستانه هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در اظهاراتی به صورت آنلاین و در قالب ویدئو کنفرانس در اجلاس شورای حقوق بشر به وضعیت بشری در یمن پرداخت و اظهار داشت: حقوق بشر بنیادین میلیون‌ها تن از مردم یمن در اثر بیش از ۶ سال جنگ مخرب و کمبود بودجه برای ارائه کمک‌های بشردوستانه، از آن‌ها سلب شده است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: دسترسی به سرپناه، غذای کافی، آب تمیز، تحصیل و مراقبت‌های پزشکی برای برخی از مردم این کشور غیرممکن و برای بسیاری به شدت پرهزینه شده و افزایش تورم و کاهش شدید ارزش پول یمن بسیاری از خانواده‌های یمنی را به سوی بدهی‌های کمرشکن و بی‌خانمانی سوق داده است.


بنا به گفته این مقام سازمان ملل، این در حالی است که شیوع بیماری کووید- ۱۹ تأثیری مخرب بر معیشت کارگران و کشاورزان یمنی گذاشته و موجب تضعیف ظرفیت مراکز درمانی شده است؛ مراکزی که کارایی‌شان پیشاپیش بر اثر حملات ائتلاف سعودی کاهش یافته و در مغایرت با حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.

 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت: مردم یمن برای دستیابی به زندگی  نیاز به امید و کمک رسانی دارند و چشم به جهان دوخته‌اند، در حالی که بیش از ۱۶ میلیون تن از آن‌ها با درد، ضعف و تهدید دائمی مواجه‌اند و سلامت‌شان از سوء‌تغذیه متداوم در خطر قرار گرفته و عواقب این گرسنگی طولانی‌مدت یا این میزان قحطی، نسل‌های آتی این منطقه را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

وی در ادامه افزود: زنان، بی‌خانمان داخلی و مهاجران در یمن به شدت مورد تبعیض واقع شده‌اند؛ حاشیه‌نشینان و افراد مبتلاء به معلولیت در این کشور تحت فشار دو برابری و سه برابری قرار گرفته‌‌اند، در حالی که وضعیت مردم یمن در خلال سال‌های جنگ رو به وخامت نهاده و با شیوع بیماری کووید- ۱۹ بدتر نیز شده است.

 

این مقام سازمان ملل یادآور شد: تعداد تلفات تأیید شده غیرنظامیان، از ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۰ هزار نفر بوده که بیش از ۵ هزار تن از آن را کودکان تشکیل می‌دهند. در حالی که ائتلاف سعودی مسئول حملات به غیرنظامیان بوده و هیچ یک از آن‌ها تدابیر احتیاطی لازم در استفاده از تسلیحات – موشک‌ها، حملات هوایی، مین‌های زمینی و دریایی یا سلاح‌های سبک – اتخاذ ننموده‌اند.

 

 باچله در پایان گفت: مردم یمن رنجی فراتر از تحمل بشر را متحمل شده و به شدت نیازمند دریافت کمک‌های گسترده بشردوستانه، حمایت سیاسی از گفتگوهای صلح و حمایت بیشتر به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر هستند.

 

ارسال نظر: