X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 11 اسفند 1399
تعداد بازدید خبر : 202
تاریخ ثبت : دوشنبه, 11 اسفند,1399 | 01:43 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 11 اسفند,1399 | 01:04 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 16 اسفند,1399 | 10:25 ق.ظ

آیت الله رئیسی: بیش از ۱۷ هزار زندانی در طرح پایش و غربالگری آزاد شدند

  • آیت الله رئیسی: بیش از ۱۷ هزار زندانی در طرح پایش و غربالگری آزاد شدند

آیت الله رئیسی با اشاره به اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان، گفت: امروز بیش از 17 هزار نفر در نتیجه طرح پایش و غربالگری زندانیان آزاد شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آیت سید ابراهیم رئیسی امروز در نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استانها که بصورت ارتباط تصویری برگزار شد، توجه به کرامت انسانی را از محوری‌ترین برنامه‌های سال جاری یاد کرد و گفت: همه همکاران مرتبط با مجموعه قضا باید به کرامت انسانی توجه ویژه داشته باشند. وی یکی از مسائل مهم در حفظ کرامت انسانی ارباب رجوع به دستگاه عدلیه را شنیدن سخنان کسانی دانست که برای دادخواهی و احقاق حق به قاضی مراجعه می‌کنند. 

 

آیت الله رئیسی تشخیص درست موضوع و صدور حکم بر اساس قوانین قانونی و شرعی و اجرای حق و عدالت را از دیگر جلوه‌های حفظ کرامت انسان عنوان کرد.

رئیس دستگاه قضایی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: امروز می‌بینیم آمریکاییها که ادعای حقوق بشر دارند، حقوق ملت‌ها را پایمال می‌کنند و صرفاً نمایش قدرت می‌دهند.

آیت الله رئیسی افزود: آنها در سوریه مراکز مقاومت را می زنند اما از آن طرف پرونده خاشقجی را مطرح می کنند و  از سعودی‌ها هم باج می‌گیرند اما از سوی دیگر مدعی اجرای عدالت هستند در حالیکه تاکنون دیده نشده آنها عدالت را اجرا کنند.

وی تصریح کرد: آنها حق را زیر پا می‌گذارند و عدالت را لگدمال و مردم حق خواه را سرکوب می‌کنند اما مدعی حقوق بشر هستند در حالیکه مردم دنیا بخوبی آنها را می‌شناسند دیگر فریبشان را نمی خورند و می دانند که آمریکاییها تضییع کننده حق و پیمان شکن هستند. 

رئیس قوه قضاییه تبیین تصمیمات قضایی از دیگر نمادهای حفظ کرامت انسان دانست و گفت: ادله قطعیه و امارات قضاییه از دلایل مهم برای صدور احکام و آرای مبتنی بر شرع و قانون است که بایست به آنها توجه ویژه داشت.

آیت الله رئیسی همچنین بر لزوم پایش و غربالگری زندانیان تأکید کرد و گفت: قاضی هر روز باید اسم افرادی که در حبس قرار دارند بصورت مستمر مرور کند و ببیند که آیا این افراد همچنان مستحق حبس هستند یا امکان آزادی آنها وجود دارد.

رئیس قوه قضاییه همچنین بر رویکرد سیاسی نسبت به حقوق عامه تأکید کرد و گفت: توجه به حقوق عامه نباید حالت شکلی داشته باشد. وی افزود در روز گذشته در تقویم رسمی کشور روز حمایت از  حقوق مصرف کننده بوده اما آیا حمایت از مصرف کننده در بازار هم اتفاق افتاده است، وی بر همین اساس تأکید کرد که باید ساز و کارهای مناسب و سازمانهای فعال حمایت از حقوق عامه و حقوق شهروندی با جدیت بیشتری صورت گیرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه سخنانش گفت که یکی از مسائل محوری در حقوق عامه حفظ منابع طبیعی و ذخایر ملی است که بخشی از پرونده‌های معوقه را نیز تشکیل می‌دهد وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: همه همکاران قضایی باید به قضاتی که مأمور رسیدگی به پرونده‌های پیچیده در حوزه منابع طبیعی هستند در تشخیص موضوع کمک کنند تا این پرونده‌ها هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم توجه به ساز و کار مصالحه و انجام صلح و سازش نیز تأکید کرد و گفت: آن دسته از دعاوی مالی و خانوادگی که در شورای حل اختلاف و دادگاهها با مصالحه قابل حل و فصل هستند باید از همین طریق به نتیجه برسند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه دستگاه قضایی است که نباید مخدوش شود تأکید کرد: هر کس به دستگاه عدلیه پناه آورد باید احساس کند که حقوق او ستاندن می‌شود و وای به روزی که کسی احساس کند دستگاه قضایی حق او را نمی‌دهد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: مردم مشکلات اقتصادی و اشتغال دارند که حتما برای حل آنها به همکاران دستگاه قضا مراجعه می کنند و شما باید تلاش کنید حرف های آنها را بشنوید و هر کاری که برای رفع مشکلات و حوائج آنها لازم است انجام دهید.

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان، اعلام کرد: امروز بیش از 17 هزار نفر در نتیجه طرح پایش و غربالگری زندانیان آزاد شده اند. پایش زندانیان امری مقطعی نیست و همواره باید اجرا شود تا صرفا کسانی در زندان بمانند که امنیت جامعه را به خطر می اندازند.

رئیس قوه قضائیه افزود: سارقان مسلح و حرفه ای و قاچاقچیان مواد مخدر و همچنین اراذل و اوباش مشمول ارفاق های قانونی نیستند و جای چنین افرادی در زندان است.

 

ارسال نظر: