X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 بهمن 1399
اسماعیلی خبر داد:
تعداد بازدید خبر : 62
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 28 بهمن,1399 | 01:57 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 28 بهمن,1399 | 01:20 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 29 بهمن,1399 | 02:39 ب.ظ

تجهیز ۴۰۰ اتاق در زندان‌های کشور به سیستم دادرسی الکترونیک

  • تجهیز ۴۰۰ اتاق در زندان‌های کشور به سیستم دادرسی الکترونیک

سخنگوی قوه قضائیه گفت:  ۴۰۰ اتاق در زندان‌های کشور مجهز به سیستم دادرسی الکترونیکی شده و قریب به صدهزار دادرسی از طریق الکترونیکی انجام شده که بیش از ۶۲ هزار مورد آن انجام دادرسی الکترونیک بین واحد‌های قضایی و زندان‌ها بوده و از طریق ارتباط تصویری و بدون نیاز اعزام زندانی، امر دادردسی انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز در سی و نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران، ضمن تبریک ایام ماه رجب، از حضور چشمگیر مردم عزیز، بصیر و انقلابی در راهپیمایی ۲۲ بهمن قدردانی کرد و افزود: کرونا که بسیاری از نظامات اجتماعی و تجمعات را برهم زده بود حریف اجتماع میلیونی مردم ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشد.
اسماعیلی ادامه داد: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نهاد خدمتگزار به مردم و جامعه، تمامی تلاش خود را به کار گرفته که در شرایط موجود و علیرغم همه محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، احقاق حق، اجرای عدالت و رسیدگی به دادخواست‌ها و شکایات مردمی را به هیچ عنوان به تعویق نیندازد. در سال جاری ۲ هزار و ۵۰۰ اتاق در واحد‌های قضایی به سیستم دادرسی الکترونیک مجهز شده است.
وی با بیان اینکه ۴۰۰ اتاق در زندان‌های کشور مجهز به سیستم دادرسی الکترونیک شده است، گفت: قریب به صدهزار دادرسی از طریق الکترونیکی انجام شده که بیش از ۶۲ هزار مورد آن انجام دادرسی الکترونیک بین واحد‌های قضایی و زندان‌ها بوده و از طریق ارتباط تصویری و بدون نیاز اعزام زندانی، امر دادردسی انجام شده است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: بیش از ۳۱ هزار دادرسی الکترونیکی با برقراری ارتباط با منزل و محل کار اصحاب پرونده به انجام رسیده و بیش از ۳۰ مورد دادرسی الکترونیکی با برقراری ارتباط با اصحاب پرونده خارج از کشور به انجام رسیده است و در این شرایط خاص قوه قضاییه با بهره برداری از فناوری‌های نوین تلاش می‌کند بهنگام و به موقع دادرسی‌های مورد نظر مردم را به انجام برساند.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سفر ریاست قوه قضاییه و هیات همراهش به کشور عراق، با قدردانی از پذیرایی صمیمانه تمامی مقامات، احزاب، گروه ها و مردم عزیز کشور عراق، گفت: ما در این سفر در ارتباطات مردمی اعم از خانواده شهدا و نسل جوان به ویژه در مسیر زیارت کاظمین (ع) از یک سو شاهد عشق و علاقه و پیوند عمیق بین دو ملت عراق و ایران و از سوی دیگر شاهد اعلام انزجار، تنفر و نفرت از اقدامات و جنایات دولت و ارتش آمریکا در کشور عراق بودیم.
اسماعیلی اصلی ترین محورهای مذاکرات هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق را پرونده ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان آن‌ها، موضوع استراتژیک اخراج آمریکایی‌ها از منطقه به عنوان عامل ناامنی در خاورمیانه، تسهیل شرایط زیارت عتبات عالیات برای زائران ایرانی، توسعه روابط تجاری دو کشور و حل مشکلات قضایی تجار ایرانی و عراقی در دو کشور، بررسی وضعیت زندانیان و پیگیری آزادی و انتقال زندانیان ایرانی و عراقی، موضوعات حقوق بشری و همکاری مشترک دوجانبه در عرصه‌های بین المللی، حل مشکلات احوال شخصیه خانواده‌هایی که از زوجین دارای تابعیت دو کشور ایران و عراق تشکیل شده است و همچنین تاکید بر عزت، مقاومت و اقتدار و استقلال عراق اعلام کرد.
وی با بیان اینکه موضوعات حقوق عامه در عرصه بین المللی در این سفر مورد توجه و عنایت ویژه قرار گرفت، گفت: به خوبی در این سفر لمس کردیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از دیپلماسی قضایی در کنار دیپلماسی سیاسی و اقتصادی به عنوان ابزار تعامل بین کشورها، دولت‌ها و ملت‌ها استفاده کرد.
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص مذاکرات در مورد زندانیان ایرانی و عراقی، گفت: تفاهم نامه‌ای بین وزرای دادگستری جمهوری اسلامی ایران و وزیر دادگستری کشور عراق به امضا رسید؛ در این یادداشت تفاهم به حقوق و کرامت زندانیان، کاهش تعداد زندانیان، تبادل تجربیات در حوزه مقابله با بیماری کرونا و بهداشت در زندان‌ها، تهیه مقدمات بازدید مقامات دو کشور از زندان‌های کشور مقابل، برقراری ارتباط تصویری بین زندانیان و خانواده‌های آن‌ها که در کشور دیگر وجود دارد و بخش‌های مختلف حوزه زندانبانی مورد توافق قرار گرفت که بسیاری از مشکلات زندانیان دو کشور را حل و فصل خواهد کرد.
اسماعیلی بیان داشت: همچنین مقرر شد که لیست جمعی از زندانیان ایرانی که در کشور عراق هستند به ویژه زندانیانی که صرفا بابت ورود و اقامت غیرمجاز و اغلب به قصد زیارت؛ اما بدون رعایت ضوابط و مقررات قانونی کشور عراق رفته اند و همچنین برخی از زندانیانی که معتاد بودند و برای مصرف شخصی خودشان مواد مخدر همراه داشتند توسط وزارت دادگستری عراق تهیه شود.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه قرار شد این قبیل از زندانیان مورد عفو در کشور قرار بگیرند، تصریح کرد: عفو در کشور عراق مورد پیشنهاد دستگاه قضایی و موافقت نخست وزیر و رئیس جمهور را می‌طلبد که در ملاقات‌ها این موضوع مورد بحث قرار گرفت و آن‌ها موافقت کردند لیست پیشنهادی شورای عالی قضایی عراق را در مورد زندانیان ایرانی به ویژه آن گروه از زندانیان مورد عفو قرار دهند.
وی یادآور شد: در ایران هم تعدادی از زندانیان عراقی همزمان مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند. موضوع دیگر بحث اجرای تفاهم نامه انتقال زندانیان به دو کشور است که سایر زندانیانی که به هر دلیل مشمول عفو نمی‌شوند در قالب موافقت نامه انتقال، باقیمانده محکومیت را در کشور متبوع خودشان تحمل کنند که در این ارتباط هم توافق لازم انجام و به زودی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
سخنگوی قوه قضاییه درباره جزییات مذاکرات صورت گرفته در عراق و اینکه آیا کیفرخواست پیگیری افراد دخیل در ترور سردار شهید سلیمانی تکمیل شده یا خیر، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم مذاکرات پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود که در ملاقات‌های با مقامات قضایی، قضات رسیدگی کننده به این پرونده هم حضور داشتند و گزارشی از وضعیت پرونده و تحقیقاتی که انجام شده ارائه دادند. در این پرونده در ارتباط با مقامات آمریکایی دخیل، از ناحیه قاضی رسیدگی کننده در کشور عراق، حکم جلب و دستگیری برای ترامپ و برخی دیگر از وابستگان و دست اندرکاران دولت و ارتش آمریکا صادر شده و تحقیقات تکمیلی این بخش کامل شده است.
اسماعیلی تصریح کرد: بخش دیگر پرونده در ارتباط با برخی از شرکت‌ها و همچنین کشور‌های دیگری است که در پرونده قرائنی مبنی بر همکاری آن‌ها در تبادل اطلاعات، نقشه‌ها و اقدامات مختلف و همچنین ایفای نقش در این جنایت تروریستی، وجود دارد که اطلاعات این بخش تکمیل نشده و قرار شد با همکاری‌های دوجانبه بین قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و همچنین شورای عالی قضایی عراق، بخش دوم پرونده در ارتباط با سایر کشور‌ها و شرکت‌هایی که در این حوزه احتمالا ایفای نقش کردند با همکاری‌های بین المللی به اتمام برسد.
سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: اطلاعاتی که ما در اختیار داریم را در اختیار شورای عالی قضایی قرار دهیم، متقابلا اطلاعاتی که آن‌ها دارند در اختیار ما قرار دهند و علاوه بر این با تشکیل تیم و کارگروه‌های مشترک و بررسی موضوعات در کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان این موضوع تعقیب شود تا پرونده به سرانجام مطلوب خود برسد، علاوه بر آن مقرر شد در عرصه بین المللی نیز دو کشور در جهت پیگیری این جنایت همکاری مستمری داشته باشند.
وی ادامه داد: غیر از مواردی که اشاره کردم موضوعات دیگری در این حوزه مورد توجه قرار گرفت؛ مثل موضوع خانواده‌های اتباع ایرانی و عراقی که با یکدیگر ازدواج کردند و تشکیل خانواده دادند و از نظر احوال شخصیه و تابعیت دچار مشکلاتی شدند و مقرر شد این موضوع به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد و مشکلات آن‌ها مرتفع شود.
اسماعیلی گفت: در موضوعات حقوق بشری، تفاهم‌ها و موافقت‌های خوبی در این سفر انجام شد به ویژه در ارتباط با گروهک تروریستی منافقین و داعش و سایر گروه‌های تروریستی قرار شد همکاری‌های دو جانبه در عرصه‌های بین المللی در این حوزه ادامه داشته باشد. همچنین در موضوعات مختلف حقوق بشری قرار شد در ارتباط با مبارزه با تروریسم، مقابله با فساد، پولشویی و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی و تبادل تجارب قضایی بین دو کشور و دادرسی‌های الکترونیک که در این قسمت کشور ایران به تجارب‌های بسیار خوبی رسیده است، انتقال تجربه صورت گیرد.
وی ادامه داد: محور‌ها و توافقات فراوانی بود که در این حوزه به نتایج بسیار خوبی رسیدیم و این سفر بسیاری از مشکلات اتباع دو کشور به ویژه در حوزه مسایل قضایی حل و فصل خواهد کرد.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درخصوص شکایت ناجا از نماینده مجلسی که با سرباز راهور برخورد داشته، گفت: این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران ثبت شده و چنانچه تحقیقات ناظر بر آن منجر به جلب دادرسی شود، پرونده به دادگاه ارسال می‌گردد.

ارسال نظر: