X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 18 بهمن 1399
تعداد بازدید خبر : 158
تاریخ ثبت : شنبه, 18 بهمن,1399 | 11:23 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 18 بهمن,1399 | 11:08 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 18 بهمن,1399 | 11:23 ق.ظ

احیای دو کارخانه تعطیل شده دستاورد سفر آیت الله رئیسی به گیلان

  • احیای دو کارخانه تعطیل شده دستاورد سفر آیت الله رئیسی به گیلان

 رئیس قوه قضاییه در بیست و یکمین سفر استانی خود به گیلان دستوراتی برای احیای دو کارخانه و تولید در این کارخانه‌ها و تحت تعقیب و کیفر قرار دادن عاملان تعطیلی آنها را صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه در بیست و یکمین سفر استانی خود به گیلان و بازدید از دو کارخانه تعطیل شده دستورات لازم برای احیای تولید این کارخانه‌ها و تحت تعقیب و کیفر قرار دادن عاملان تعطیلی آنها را صادر کرد.

یکی از این کارخانه ها، کارخانه ایران پوشش است. «صنایع پوشش ایران» کارخانه‌ای بزرگ، با نام و نشان نیک و سابقه‌ای حدودا ۵۰ ساله که از بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانجات ریسندگی و نساجی در ایران و خاورمیانه بود، در حالی که در سال‌های پایانی دهه ۷۰ در حال برنامه ریزی استراتژیک برای تولید زنجیره کامل نساجی از کشت و تولید نخ گرفته تا بافندگی انواع پارچه و حوله و مخمل در کشورمان بود ناگهان با سونامی بی تدبیری سال ۸۳ روبرو شد!

سال ۸۳ این کارخانه همزمان با واگذاری بدون ضابطه و پایین‌تر از قیمت واقعی آن هم به صورت اقساط به بخش خصوصی غیر متخصص، بر اثر برف سنگین گیلان نیز آسیب‌های فراوانی دید و این ۲ عامل در کنار هم، این غول تولیدی شمال کشور را زمین گیر کردند.

با ورود دستگاه قضایی، این امید وجود دارد کارخانه پوشش که زمانی اعتبار صنعت گیلان و از بزرگترین کارخانجات ریسندگی غرب آسیا بود که محصولاتش به ۱۰ کشور مختلف جهان صادر می‌شد، بعد از افت و افولی که بواسطه یک واگذاری غلط و غیراصولی تجربه کرد، مجدداً به چرخه تولید بازگردد و از این طریق برای مردم خطّه گیلان اشتغالزایی صورت گیرد.

پس از رفع مشکلات ماشین سازی تبریز، کشت و صنعت مغان، سبلان پارچه، تراورس و برخی مجموعه‌های تولیدی مهم دیگر کشور توسط دستگاه قضا که به دلیل واگذاری‌های معیوب، مسیر تولید در آن‌ها متوقف شده بود، این بار در جریان سفر استانی آیت الله رئیسی به گیلان، رئیس دستگاه قضا از کارخانه «صنایع پوشش ایران» بازدید کرد و پس از گفتگو با رئیس جدید این کارخانه و نماینده‌های کارگران، تصمیمات مهمی در راستای رفع مشکلات این واحد تولیدی و احیای آن اتخاذ شد.

آیت الله رئیسی در واکنش به سخنان نماینده کارگران کارخانه صنایع پوشش ایران که گفت «ماشین آلات و دستگاه‌های کارخانه صنایع پوشش روزانه می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ تن انواع نخ ریسندگی تولید کند»، تاکید کرد که این ماشین آلات و دستگاه‌ها باید در اسرع وقت نصب شوند.

رئیس دستگاه قضا ضمن اینکه وعده داد که هر چه سریع‌تر با همت مسئولان این کارخانه همه موانع از جمله موانع حقوقی و قضایی برطرف شوند گفت: حتی یک روز هم نباید توقفی صورت بگیرد.

وی در واکنش به سخن نماینده کارگران که گفت «در صورت راه اندازی بخش‌ها و پروژه‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران برای ۳ تا ۴ هزار نفر کارآفرینی خواهد شد» تاکید کرد: مردم باید هرچه سریع‌تر ببینند که تولید در این کارخانه دوباره به راه افتاده است.

یکی دیگر از کارخانه‌های تعطیل شده‌ای که رئیس قوه  قضائیه در جریان سفر استانی اخیر به استان گیلان از آن بازدید کرد، شرکت رشت الکتریک بود. «شرکت الکتریک ایران رشت» یا همان «رشت الکتریک» طی سال‌های متمادی، ۱۱۲محصول الکتریکی را تولید و ضمن توزیع در سراسر کشور، به سایر کشورها نیز صادرات داشت و حدود ۲ هزار کارگر در آن اشتغال داشتند.

علی‌رغم تکلیف مصرح قانونی، خریداران رشت الکتریک نه تنها اقدام به ارتقاء تولید و اشتغالزایی در این کارخانه نکردند که پس از یک سال از تصاحب کارخانه مزبور، ابتدا مبادرت به انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه به نقاط دیگر و سپس تخریب خطوط تولید آن کردند! همچنین خریداران رشت الکتریک، اقدام به فروش چهار هزار هکتار از اراضی این کارخانه کردند؛ علی‌ایحال، اقدامات خریداران رشت الکتریک، این کارخانه بزرگ را به یک زمین خاکی تبدیل کرد.

این اقدامات خریداران رشت الکتریک در شرایطی بود که آنها طبق تعهدات خود در قراداد واگذاری، حق تعطیلی کارخانه و تعدیل نیرو را نداشتند و باید بر حجم تولیدات کارخانه می‌افزودند. همچنین خریداران موظف به پرداخت معوقات شرکت بودند.

رئیس قوه قضاییه در جریان این بازدید رئیس کل دادگستری گیلان را موظف کرد که به سرعت و با بکارگیری یک تیم قضایی مجرب وضعیت شرکت رشت الکتریک را پیگیری کند.

ارسال نظر: