X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 بهمن 1399
سخنگوی قوه قضائیه:
تعداد بازدید خبر : 82
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 07 بهمن,1399 | 02:41 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 07 بهمن,1399 | 01:56 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 07 بهمن,1399 | 02:41 ب.ظ

متهم دوتابعیتی نداریم/اظهار نظر مقام انگلیسی درباره زاغری خلاف عرف دیپلماتیک است

  • متهم دوتابعیتی نداریم/اظهار نظر مقام انگلیسی درباره زاغری خلاف عرف دیپلماتیک است

اسماعیلی گفت: به موجب قوانین کشورمان ما متهم دو تابعیتی نداریم. قوانین جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف افراد را به رسمیت نمی‌شناسد و رسیدگی و دستگیری افراد هم ارتباطی به تابعیت آن‌ها ندارد و بر اساس اعمال مجرمانه و اتهاماتی که متوجه افراد است اشخاص تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز (سه‌شنبه) در سی و هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: از تمامی متخصصان کشور و مجموعه نهاد‌ها و سازمان‌هایی که برای ساخت واکسن کرونا تلاش کردند و آزمایش‌های بالیینی آن‌ها نیز موفق بوده، به ویژه از مسؤولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و کادر پزشکی و تخصصی این حوزه که در ساخت واکسن پیشگام بودند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ناحیه مردم،  آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا سیر نزولی پیدا کرده است، ولی باید توجه داشت که حسب اعلام ستاد کرونا، وضعیت به هیچ عنوان عادی نشده و خطر کماکان به ویژه با انواع جدید این ویروس در کمین است لذا باید بیش از گذشته دستورالعمل‌های مربوطه رعایت شود تا شر این ویروس منحوس از سر جامعه و کشور برطرف گردد.

دستگاه قضا تامین امنیت برای شهروندان را وظیفه خود می‌داند
سخنگوی قوه قضائیه با گرامیداشت ایام الله دهه فجر و یاد و خاطره امام راحل (ره) و همه فجر آفرینان و شهدا، گفت: خوشحالیم بهمن امسال و دهه فجر ما با فضاحت و فلاکت ترامپ قمار باز و دیوانه و رسوایی لیبرال دموکراسی قرن مقارن شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه از ویژگی‌های انقلاب اسلامی که در دوران تحول قوه قضاییه و سند تحول قضایی مورد تاکید گرفته مردمی بودن انقلاب و مردمی شدن قوه قضاییه است، گفت: انقلاب اسلامی و قوه قضاییه تحولی؛ به معنای خدمت بی منت برای مردم، صداقت و شفافیت با مردم و مشارکت دادن مردم در امور حکمرانی حتی در قوه قضاییه است.

وی بیان داشت: قوه قضاییه مردم را صاحبان اصلی کشور، نظام و انقلاب و تامین امنیت برای شهروندان و اجرای عدالت را وظیفه خود می‌داند.

نازنین زاغری در حال گذراندن ایام محکومیت خود است
سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: قوه قضاییه در دوره تحول، هیچ رسانه، خبرگزاری و پیام رسانی را مسدود نکرده است و به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و هیچ یک از پیام رسان‌های اجتماعی نیست.

اسماعیلی در پاسخ به سؤوالی مبنی بر اینکه وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده که تلاش‌ها برای آزادی نازنین زاغری تشدید شده، آخرین وضعیت این پرونده را تشریح کنید و آیا در پی تلاش‌های دولت انگلیس اتفاق جدیدی در این پرونده رخ داده یا قرار است رخ دهد، گفت: خانم نازنین زاغری محکوم فعلی ما است. دارای محکومیت و در حال گذراندن ایام محکومیت خود است و  حکم صادره در مورد وی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: البته پرونده اتهامی دیگری هم دارد که با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و جلساتی هم در دادگاه برگزار شده است. در پرونده اتهامی جدید هنوز دادگاه رایی صادر نکرده است و در ارتباط با محکومیت و یا حتی برائت، تشخیص با دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده است.

اسماعیلی بیان داشت: اینکه وزیر امور خارجه انگلیس بخواهد در ارتباط با پرونده‌های قضایی ما اظهارنظر کند اقدامی خلاف عرف دیپلماتیک است و نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران با رعایت استقلال و درچارچوب ضوابط و مقررات به اتهامات متهمین رسیدگی می‌کند.

جمهوری اسلامی تابعیت مضاعف افراد را به رسمیت نمی شناسد

اسماعیلی در پاسخ به سؤوالی درباره دستگیری یک متهم دو تابعیتی ایرانی و آمریکایی، گفت: به موجب قوانین خودمان چیزی به عنوان دو تابعیتی نداریم. قوانین جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف افراد را به رسمیت نمی‌شناسد و رسیدگی و دستگیری افراد هم ارتباطی به تابعیت آن‌ها ندارد و بر اساس اعمال مجرمانه و اتهاماتی که متوجه افراد است اشخاص تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

وی افزود: فردی از اتباع ایرانی به لحاظ اتهامات در حوزه جاسوسی و جمع آوری اطلاعات برای کشور‌های بیگانه، پرونده جریانی از قبل هم داشته است و موضوع تازه‌ای نیست و متهم با وثیقه آزاد بوده و قصد خروج از کشور داشته است که به لحاظ اشراف و مراقبتی که نسبت به او می‌شد قبل از خروج از کشور مجددا دستگیر گردید و از خروج او از کشور جلوگیری شد.
سمت‌ها و مسؤولیت ها مجوزی برای نقض قوانین و مقررات نیست
اسماعیلی در پاسخ به سؤوالی در خصوص درگیری یک نماینده مجلس شورای اسلامی با یک سرباز راهور، گفت: قانون باید مورد احترام همگان باشد و همه اشخاص باید خود را موظف به اجرای قانون بدانند. سمت‌ها و مسئولیت‌ها مجوزی برای نقض قوانین و مقررات نیست و اتفاقا از کسانی که دارای سمت و مسئولیت هستند انتظار بیشتری برای احترام به قانون است. از سوی دیگر سربازان وظیفه در هر کجا که خدمت می‌کنند اولا فرزندان ما و ثانیا سربازان میهن و وطن و ماموران اجرای قانون هستند.

وی تصریح کرد: همانگونه که احترام به قانون لازم است احترام به مجریان قانون نیز لازم است، کسی نباید به خود اجازه بدهد که نسبت به مجری قانون بی احترامی کند. البته متقابلا مجریان قانون ضمن اینکه باید اجرای قانون را با صلابت و با اقتدار و بدون تبعیض اجرا کنند، نبایستی در مواجهه با افراد مرتکب توهین و اهانت شوند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در موضوع اخیر هم قوه قضاییه آمادگی دارد به این موضوع در چارچوب ضوابط و مقررات کشور، چه در مورد شکایت و ادعای نیروی انتظامی و چه این برادر سرباز و حتی متقابلا ادعا‌های نماینده مجلس رسیدگی کند و بعد از رسیدگی‌ها نتیجه را هم را به اطلاع مردم برساند.

ارسال نظر: