X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 دی 1399
تعداد بازدید خبر : 242
تاریخ ثبت : دوشنبه, 15 دی,1399 | 11:28 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 15 دی,1399 | 11:05 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 15 دی,1399 | 11:28 ق.ظ

آیت الله رئیسی: ترامپ باید سزای جنایتی که مرتکب شده را ببیند

  • آیت الله رئیسی: ترامپ باید سزای جنایتی که مرتکب شده را ببیند

رئیس قوه قضائیه با اشاره پیگری پرونده ترور شهید سلیمانی، گفت: ترامپ این جنایت را مرتکب شده و علناً هم در رسانه ها اعلام کرده که او دستور این کار را داده است و چه در آمریکا رئیس دولت باشد یا نباشد، باید سزای جنایتی که مرتکب شده ببیند و تمام کسانی هم که در این زمینه به او کمک کردند یا مباشرت داشتند، شناسایی شده اند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان که به مناسبت سالگرد شهادت شهید سلیمانی و همرزمانش از این شبکه پخش می شد، از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان پرورش یافته مکتب امام خمینی یاد کرد و گفت: سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام خمینی (ره)، ایمان به خداوند متعال بود که عالم را محضر خدا می دانستند.

آیت الله رئیسی گفت: امروز پرچم امام خمینی(ره) در دست جانشین بر حق او امام خامنه ای است و شهید سلیمانی به عنوان یک سردار ولایی و چهره ای انقلابی که اقتضای انقلاب را به درستی درک کرده و همه توجه او در این مسیر به امام و مقتدایش بود، در وصیت‌نامه خود سفارش کرده اگر می خواهید کشور، نظام و ارزش ها آسیب نبینند، باید از ولی و رهبری تبعیت کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تبیین روند پیگیری حقوقی و قضایی ترور شهید سلیمانی پرداخت و گفت: ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یارانشان مصداق تروریست دولتی است که در کشوری ثالث و در زمانی رخ داده که حاج قاسم مهمان رسمی نخست وزیر عراق بود.

وی تصریح کرد: این کار قطعاً یک جنایت است که با هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی و اصول حقوق بشر سازگاری ندارد و آمران و عاملان و کسانی که در این ترور معاونت و مشارکت داشتند قابل تعقیب هستند و این تعقیب نیز، تعطیل نخواهد شد.

رئیس قوه قضاییه گفت: ترامپ این جنایت را مرتکب شده و علناً هم در رسانه ها اعلام کرده که او دستور این کار را داده است و چه در آمریکا رئیس دولت باشد یا نباشد، باید سزای جنایتی که مرتکب شده ببیند و تمام کسانی هم که در این زمینه به او کمک کردند یا مباشرت داشتند، شناسایی شده اند.

آیت الله رئیسی افزود: در ایران دادگاهی ویژه مأمور پیگیری این مساله شده اما چون محل وقوع ترور در کشور عراق بوده با مسئولان عراقی مذاکره داشتیم و مسئولان سیاسی و قضایی دو کشور جلساتی داشته اند تا به صورت مشترک این کار پیگیری شود و این پیگیری را تا مجازات همه جنایتکاران رها نخواهیم کرد.

رئیس دستگاه قضا گفت: با وجود اینکه دادگاه بین المللی، مثل دادگاه لاهه یا دادگاه های کیفری بین المللی تحت اشراف نظام سلطه هستند اما ما از پیگیری موضوع نا امید نیستیم و با همکاری عراق و مجامع بین المللی مساله را پیگیری می کنیم.

وی با بیان این که آمران این جنایت به کار خود معترف هستند، تأکید کرد: مجامع بین المللی و سازمان های مدعی حقوق بشر و دادگاه های بین المللی باید موضوع را دنبال کنند و ما هم از طریق سازمان ملل و نهادهای حقوقی مساله را پیگیری می کنیم و در این پیگیری خسته هم نمی شویم و یقین داریم که خون حاج قاسم کمک می کند که به نتیجه بایسته برسیم.

آیت الله رئیسی به ترور شهید فخری زاده هم اشاره کرد و درباره نحوه انتقام از ترور وی توضیح داد: ما رسماً اعلام کردیم که در انتقام گرفتن از خون این عزیران ساکت نمی نشینیم و متوقف نخواهیم شد اما ابتکار عمل در این که چگونه و چه زمانی و با چه سلاحی انتقام بگیریم در دست جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس دستگاه قضا گفت: پیگیری قضایی موضوع در محافل حقوقی با جدیت دنبال می شود و در خصوص مساله شهادت حاج قاسم مستندات قانونی قابل توجهی برای ارائه به همه محافل حقوقی داریم که اگر آنها را آزادانه بررسی کنند و بر اساس حقوق بین الملل و حقوق بشر حکم دهند، این تلاش ها منجر به نتیجه خواهد شد.  

آیت الله رئیسی با بیان این که در عالم آزادگانی هستند که حتماً حق خواه و عدالت طلب هستند و استدلالات و استنادات حقوقی ما را می فهمند، متذکر شد: عوامل ترور حاج قاسم قبل از محکومیت در دادگاه، اول باید در افکار عمومی و نزد وجدان های بیدار بشریت محکوم شوند و آمریکا و جنایتی که مرتکب شده، باید از سوی همه حقوقدانان و کسانی که به حقوق بشر فکر می کنند محکوم تلقی شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که تلاش می کنیم با استفاده از همه ظرفیت ها به جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی در دادگاهی عادلانه رسیدگی شود، اظهار داشت: باور ما این است که وضعیت و شرایط به نفع آمریکا و اسرائیل نخواهد بود و این حق ماست که از عاملان ترور حاج قاسم انتقام بگیریم و این حق خواهی را داشته باشیم.

وی با ابراز تأسف از ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده، تأکید کرد: در این ماجرا نیز اسرائیل و صهیونیست ها بازنده خواهند شد چرا که با وجود ترور بسیاری از دانشمندان هسته ای ما، جریان هسته ای در ایران متوقف نشده، بومی شد و امروز ما در ایران و جهان اسلام فخری زاده ها و شهریاری ها و چهره های ماندگار فراوانی داریم.

آیت الله رئیسی افزود: فقدان حاج قاسم و فخری زاده خسارت بار است اما باید نقطه امید و یک حرکت انقلابی بسازیم که ما را توانمندتر و دشمن را ضعیف تر کند و خون آنها ایران را قوی تر و ما را برای ایستادگی در برابر دشمن مقتدرتر و مصمم تر می کند.

ارسال نظر: