X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 16 آذر 1399
آیت الله رئیسی:
تعداد بازدید خبر : 540
تاریخ ثبت : یکشنبه, 16 آذر,1399 | 05:54 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 16 آذر,1399 | 05:37 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 17 آذر,1399 | 09:05 ق.ظ

پالس ملت و جنبش دانشجویی ما مقاومت و ایستادگی در برابر تهدیدها و تحریم‌ها است

  • پالس ملت و جنبش دانشجویی ما مقاومت و ایستادگی در برابر تهدیدها و تحریم‌ها است

رئیس قوه قضائیه گفت: پالس ملت و جنبش دانشجویی پالس مقاومت و ایستادگی و دفاع از مردم است. موضع شهید فخری زاده‌ها و شهید سلیمانی‌ها پالس ملت ایران است و اگر بخواهیم از شهید فخری زاده ترجمانی کنیم باید بگوید چهره و نماد خنثی سازی تهدید‌ها و تحریم هاست.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی که عصر امروز یکشنبه میزبان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود با گرامیداشت روز دانشجو و یاد و خاطر شهدای دانشجو اظهار داشت: 16 آذر روز استکبار ستیزی و مبارزه با نظام سلطه و ظلم است و روحیه ضد استعماری و ضد استکباری به عنوان رمز عزت ملت ایران باید در بدنه دانشجویی کشور تقویت شود. 

 

آمریکای امروز به مراتب ضعیف‌تر از ۱۶ آذر سال ۳۲ و یا ۴سال پیش است

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز آمریکا نسبت به سال 32 و حتی نسبت به 4 سال قبل به مراتب ضعیف تر شده تصریح کرد: ر سوایی امروز آمریکایی‌ها در غرب و در خود آمریکا با هیچ چیز پوشیده نمی‌شود این رژیم به سبب تبعیض نژادی و ظلم و ستمی که در حق ملتها روا داشته روز به روز رسواتر می شود.

آنچه دشمن را به عقب‌نشینی وادار می‌کند، قوی شدن ایران اسلامی است

آیت الله رئیسی در مقابل گفت که جمهوری اسلامی اکنون بیش از هر زمان دیگری هم در داخل کشور و هم منطقه از قدرت برخوردار است و متذکر شد: تنها راهکار ما در شرایط کنونی، راهبردی است که رهبر معظم انقلاب تبیین فرموند که همان شکل دادن ایران قوی است. قوی شدن ایران در حوزه های مختلف همچون امنیت، اقتصاد و علم و دانش دشمن را وادار به عقب نشینی می کند. 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دانشگاه‌ها و دانشجویان باید فردا و فرداهای ایران را روشن ببینند و برای قوی شدن هر چه بیشتر ایران تلاش کنند گفت: تلاش سلیمانی‌ها و فخری‌زاده‌ها سرمایه گرانقدری برای حرکت ملت و اقتدار و عزت نظام اسلامی است که باید از آن صیانت شود .

وی با تاکید بر لزوم دشمن شناسی و تقویت مولفه های اقتدار آفرین خاطر نشان کرد: نباید به دشمن پالس ضعف داد بلکه آنچه پالس ملت و جنبش دانشجویی ماست، مقاومت و ایستادگی و دفاع از مردم است که موضع فخری زاده‌ها و سلیمانی ها است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مردم و دانشجویان ما شهید فخری‌زاده را نماد خنثی سازی تهدیدها و تحریمها می دانند، گفت: اگر بخواهیم ترجمانی از زندگی فخری‌زاده بدهیم باید بگوییم او کسی بود که مرعوب تهدیدها و تحریمها نشد و با عزت و افتخار برای بی اثر کردن توطئه‌های دشمن تلاش کرد. 

در ارتباط با مسئله دولت الکترونیک یا دادرسی الکترونیک کارهایی که از قبل انجام شده بود در این دوره سرعت بیشتری گرفت

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تلاش دستگاه قضایی برای ایجاد دادرسی الکترونیک اظهار داشت: قوه قضاییه پیگیری دولت الکترونیک و دادرسی الکترونیک را با سرعت ادامه می دهد و اخیرا 1400 اتاق دادرسی الکترونیک تشکیل و بیش از 30 سامانه جدید از جمله درگاه ملی قوه قضاییه راه اندازی شده است.

وی افزود: دستگاه قضایی در مواجهه با کرونا تلاش کرد این تهدید را به فرصت تبدیل کند و در راستای برنامه‌های تحولی خود برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت سامانه‌هایی را فعال کرده که این روند بی وقفه و شبانه روزی پیگیری می شود.

دستور العمل ابلاغی مرتبط با سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها تنها یک دستورالعمل نبود

آیت الله رئیسی در خصوص مردمی کردن قوه قضاییه نیز توضیح داد: در راستای مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در پیشبرد ماموریتهای قوه قضاییه دستورالعملی ابلاغ و برای آن ساز و کاری نیز تعیین شد. 

رئیس قوه قضاییه گفت: معاونت پیشگیری قوه قضاییه به عنوان متولی اجرای این دستورالعمل فرآیندی را طراحی کرده تا اقشار مختلف مردمی دستگاه قضایی را در همه امور از پیشگیری جرم و مقابله با آسیب ها تا دادرسی و اصلاح مجرمین یاری دهد.

در خصوص حوادث آبان ۹۸، در رسیدگی به پرونده‌ها، بین اعتراض و اغتشاش در «عمل»، فرق قائل شدیم

وی در ادامه به برخی اعتراضات از جمله اعتراضات کارگری و اصناف اشاره کرد و گفت: بین اعتراض و اغتشاش تفاوت است و تحت هیچ شرایطی نباید اغتشاش در کشور را پذیرفت اما اعتراض به تضییع حق را به رسمیت می شناسیم. 

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد که در خصوص حوادث آبان ۹۸، در رسیدگی به پرونده‌ها، بین اعتراض و اغتشاش در «عمل»، فرق قائل شدیم. کمیته ویژه دستگاه قضایی برای رسیدگی به حوادث آبان ماه که از همان ابتدا تشکیل شد، همچنان در حال پیگیری و رسیدگی به قصور و تقصیرهاست. عدم اعلام نتایج این بررسی ها، به معنای عدم اقدام نیست.

آیت الله رئیسی ادامه داد: بین جرم سیاسی و جرم امنیتی هم تفاوت قائل هستیم و ما در همین راستا بعد از چندین سال قانون رسیدگی به جرائم سیاسی در دادگاه خاص این نوع جرائم را آغاز کردیم که این روند را پیگیری می کنیم. 

رئیس قوه قضاییه با اشاره به قانون صیانت از حقوق زنان گفت: در آغاز مسئولیتم در قوه قضاییه گفته شد که لایحه‌ای تحت عنوان منع خشونت علیه زنان مطرح است که سه سال معطل مانده اما ظرف مدت کوتاهی با کمک نخبگان و بانوان این لایحه را اصلاح و لایحه صیانت از حقوق بانوان را به دولت فرستادیم که قریب به 15 ماه است در دست بررسی است که امیدواریم هر چه زودتر به مجلس ارائه شود.

دایره قانون جرم سیاسی باید بزرگ تر از آنچه شود که امروز شاهد آن هستیم

در ادامه این نشست «بزرگ‌خو» دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با اشاره به وظایف قانونی دستگاه قضا در برقراری امنیت در جامعه، از قوه قضاییه خواست که در راه برقراری و تامین امنیت افرادی که در اعتراضات شرکت می کنند نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین به احکام صادره از سوی دادگاه ها در زمینه تعیین نفقیه نیز انتقاد کرد و گفت که با توجه به تورم فعلی که در جامعه شاهد آن هستیم، حکم نفقه ماهی 300 هزار تومان که قضات آن صادر می کنند چندان متناسب با زمانه فعلی به نظر نمی رسد.

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت همچنین با کوچک خواندن دایره آیین نامه جرم سیاسی که توسط رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده است، گفت: به نظر می رسد دایره قانون جرم سیاسی باید بزرگ تر از آنچه شود که امروز شاهد آن هستیم.

لزوم استفاده از ظرفیت قاضی مشاور زن در دادگاه‌ها 

همچنین «مصفا» مسئول واحد خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل بر لزوم بهره‌ گیری از اساتید حقوقی کشور برای تدوین لوایح قضایی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه منع خشونت علیه زنان اهمیت بسیار زیادی دارد، تصریح کرد که نباید یکسری قوانین مدافع حقوق مردان و یکسری قوانین دیگر مدافع حقوق زنان باشد چرا که اگر اینچنین شود، شاهد افزایش تقابل در جامعه خواهیم بود.

مصفا همچنین ضمن انتقاد از آمارگرایی و مشکلات مالی قضات، بر لزوم آموزش ضمن خدمت قضات در کشور تاکید کرد و خواستار بهره گیری از ظرفیت قاضی مشاور زن در دادگاه‌ها شد.

ارسال نظر: