X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 آذر 1399
تعداد بازدید خبر : 159
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 11 آذر,1399 | 03:52 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 11 آذر,1399 | 03:37 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 11 آذر,1399 | 05:40 ب.ظ

مدعیان حقوق بشر باید قاطعانه ترور شهید فخری زاده را محکوم می‌کردند

  • مدعیان حقوق بشر باید قاطعانه ترور شهید فخری زاده را محکوم می‌کردند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: از برخی کشور‌هایی که داعیه حقوق بشر دارند، انتطار می‌رفت که جدی‌تر ترور شهید فخری زاده را محکوم کنند و طبیعی است که یک سر این داستان به سیاست‌های آن‌ها بر می‌گردد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سعید خطیب‌زاده امروز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت دانشمند شهید محسن فخری‌زاده که در عملیاتی تروریستی به فیض شهادت رسیدند، در خصوص برخی واکنش های بین‌المللی متعاقب ترور اخیر، اظهار داشت: حجم بالای محکومیت را در حوزه های مختلف از شرق و غرب دنیا دریاف کردیم. شش کشور از هفت کشور عربی حوزه خلیج فارس هم همگی این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه موج محکومیت های بین‌المللی همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: حتی آنها که متحد ایران نبودند هم اقدام تروریستی اخیر را محکوم کردند. البته انتظار می‌رفت از کسانی که داعیه دار دفاع از حقوق بشر هستند، جدی تر این اقدام تروریستی را محکوم کنند و بسنده به توصیه خویشتنداری نمی‌کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما بعد از حادثه تروریستی بلافاصله بیانیه محکومیت شدید آن را صادر کردیم، آقای ظریف هم کمتر از یک ساعت پس از ترور شهید فخری‌زاده توییت کردند و گفتند که رژیم صهیونیستی مسئول این اقدام است و انتظارات ایران را بیان کردند.

خطیب‌زاده افزود: سفرای ما در پایتخت های بسیاری از کشورها اصل ماجرا را به اطلاع آنها رساندند و بسیاری از پیام های بین‌المللی که امروز شاهد هستیم حاصل تلاش سفرا و اقدامات دیپلماتیک است‌.

 
کارزار اطلاعاتی که از آلبانی، اسرائیل و واشنگتن شروع شده، نباید موجب سردرگمی ما شود

خطیب‌زاده درباره ادعای یک روزنامه عربی درخصوص ترور شهید فخری‌زاده و حضور یک پهپاد اسرائیلی در این موضوع ابراز داشت: مراجع امنیتی و نظامی باید در این باره اظهارنظر کنند. سناریو‌های هالیوودی زیاد مطرح شده است. کارزار اطلاعاتی که از آلبانی، اسرائیل و واشنگتن شروع شده، نباید موجب سردرگمی ما شود.

وی درباره مصوبه مجلس و ارتباط دادن ترور شهید فخری‌زاده با برجام تصریح کرد: شک نداریم که نمایندگان مجلس به دنبال احقاق حقوق ملت هستند. مجلس عصاره ملت است و تردیدی نداریم به دنبال حفاظت از حقوق ملت است، ولی درباره این طرح، دولت نظرات خود را بیان کرده و به صراحت تاکید کرده که موافق این طرح نیست. چرا که این طرح ضروری و مفید نیست و معلوم نیست حقوق ملت با این طرح محقق شود.


پیگیری پرونده شهادت سردار سلیمانی
وی در ادامه نداشتن همکاری مناسب دولت عراق در خصوص پرونده شهادت سردار سلیمانی را یادآور شد: این پرونده در اولویت پیگیری ما بوده است. دولت عراق هم نسبت به این موضوع مسئولیت قطعی دارد. سردار سلیمانی مهمان آن‌ها بوده و به دعوت آن‌ها به عراق سفر کرده بود. ایشان در خاک عراق به شهادت رسیده‌اند. پیگیری‌های لازم را داشتیم و بازهم ادامه خواهیم داد.

خطیب زاده درخصوص موضع وزارت امور خارجه درباره طرح راهبردی لغو تحریم‌ها بیان کرد: نمایندگان قطعا به دنبال حقوق ملت هستند، ولی مطمئن نیستیم نظرات منعکس شده باشد. قطعا نظرات وزارت خارجه منعکس نشده و به دولت هم گفته شده که این طرح مفید و ضروری نیست. ما مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی درخصوص اقدامات متقابل داریم که باید در همان چارچوب عمل کنیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه درمورد پیگیری نزدیک شدن غیرمتعارف جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی گفت: این موضوع از طریق ایکائو پیگیری شده است و همچنان در حال پیگیری آن هستیم. این موضوع فنی است و باید در سطح خود پیگیری شود.


آخرین وضعیت اسدالله اسدی
خطیب‌زاده درباره آخرین وضعیت دیپلمات ایرانی، اسدالله اسدی نیز بیان کرد: از همان ابتدا گفتیم که این دادگاه و پروسه قضایی، به دلیل مصونیت دیپلماتیک غیرقانونی است و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما به مسیری که وکیل ایشان طی می‌کند، احترام می‌گذاریم و گفتیم از نظر شکلی و ماهوی این مسیر کاملا غیرمشروع و غیرقانونی است.

وی ابراز داشت: دادستانی بلژیک درخواستی برای صدور حکم داشته، ولی دادگاه حکمی را صادر نکرده است. با این اقدام بدعت بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود که کوته‌بینانه است. ایشان قربانی توطئه‌چینی است که یک سر آن، منافقین و سر دیگر، کمیپین فشار حداکثری است. البته ما حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از شهروندان‌مان ادامه می‌دهیم.


هر تهدید امنیتی متوجه ایران شود، بدون لحظه‌ای درنگ پاسخ داده می‌شود

 

خطیب‌زاده درباره نقش امارات و بحرین در ترور شهید فخری‌زاده با توجه به عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم صهیونسیتی، اظهار داشت: هر تهدید امنیتی متوجه ایران شود، بدون لحظه‌ای درنگ پاسخ داده می‌شود. به ظن پاسخ نمی‌دهیم بلکه به شواهد پاسخ می‌دهیم. آن‌ها محکومیت شدید الحنی انجام دادند و به غیر از یک کشور، مابقی کشور‌ها این اقدام را محکوم کردند.

 

 عاملان، آمران و طراحان ترور شهید فخری‌زاده قطعا و یقینا مجازات خواهند شد

این دیپلمات ارشد درباره نگاه وزارت امور خارجه نسبت به پاسخ ایران به ترور شهید فخری‌زاده هم اظهار داشت: عاملان، آمران و طراحان ترور شهید فخری‌زاده قطعا و یقینا مجازات خواهند شد. دستگاه‌های مربوطه آن را پیگیری می‌کنند. در عین حال نباید در دام طراحی‌های رسانه‌های و کارزار ضد اطلاعاتی و جریان سازی‌های مجعول و هدفمند که سر در تل‌آویو، آلبانی و واشنگتن دارند، بیفتیم.
وی درباره تبادل انجام شده اخیر میان سه زندانی ایرانی و خارجی تصریح کرد: در تمامی این موارد، قوه قضاییه حرف اول و آخر را می‌زنند. بسیاری از آن‌ها محکومینی هستند که در دادگاه صالحه، پرونده‌شان طی شده و با نظر قاضی این تبادل‌ها انجام می‌شود. وزارت خارجه از ظرفیت‌ها و شرایط استفاده می‌کند و خواهد کرد تا برخی از افرادی که بی‌گناه هستند و به خاطر ادعا‌های واهی و دور زدن تحریم‌ها، گروگان در برخی از کشور‌ها گرفته شده‌اند، آزاد شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال تبادل نازنین زاغری نیز اضافه کرد: خانم زاغری محکوم شده‌اند و پرونده ایشان، مسیر حقوقی و قانونی خود را طی کرده است. این مسئله باید از طرف سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داده شود.

 

ارسال نظر: