X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 08 آذر 1399
تعداد بازدید خبر : 357
تاریخ ثبت : شنبه, 08 آذر,1399 | 10:30 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 08 آذر,1399 | 09:48 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 10 آذر,1399 | 09:33 ق.ظ

واکنش‌های جهانی به ترور شهید فخری‌زاده/ انتقاد کالامارد از نقض منشور سازمان ملل

  • واکنش‌های جهانی به ترور شهید فخری‌زاده/ انتقاد کالامارد از نقض منشور سازمان ملل


شخصیت ها و کارشناسان سابق و کنونی کشورهای مختلف و همچنین مقامات سازمان ملل در واکنش به ترور رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در یک عملیات تروریستی، مواضع خود را اعلام کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، تروریسم دولتی آشکار علیه ایران که این‌بار به شهادت یکی دیگر از چهره‌های علمی ایران منجر شد، باردیگر خواست قلبی کاخ‌سفید و تل‌آویو مبنی‌بر توقف مسیر پیشرفت و اقتدار ایران را برملا ساخت.
ترور شهید « محسن فخری‌زاده»، با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی رسانه‌ها، تحلیلگران و شخصیت‌های سیاسی و حقوقی در جهان مواجه شده است که بخشی از این اظهارنظرات را در این گزارش می‌خوانید.


کالامارد: ترور دانشمند ایرانی نقض منشور ملل متحد است
«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل جمعه شب با انتشار پیام‌هایی در توئیتر به ترور بزدلانه شهید محسن فخری زاده دانشمند ایرانی واکنش نشان داد و نوشت: «یک قتل هدفمند فراسرزمینی خارج از درگیری‌های نظامی و محروم کردن عامدانه یک انسان از حق زندگی، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و نقض منشور ملل متحد که استفاده از قوه قهریه فراسرزمینی در دوران صلح را منع می‌کند، به شمار می‌رود.»

وی در ادامه این توئیت آورده است : «هر دولتی که در اقدامات خشونت‌آمیز منجر به محروم کردن یک انسان از حق زندگی مشارکت کند، به واسطه این عمل تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده است. دولت‌هایی که در استفاده از راهکارهای منطقی برای حل‌وفصل مناقشات از طرق صلح‌آمیز ناکام می‌مانند، در رعایت تعهداتشان برای تضمین حق زندگی انسان‌ها نیز کوتاهی می‌کنند.»

دبیر کل سازمان ملل تنها خواستار خویشتنداری شد!
«فرحان حق» سخنگوی سازمان ملل واکنش دبیر کل سازمان ملل را درباره ترور شهعید فحری‌زاده اینگونه توصیف کرد و گفت: به گزارش‌هایی دست یافتیم که یک دانشمند ایرانی امروز نزدیک تهران ترور شده است. خواستار خویشتنداری و لزوم خودداری از هر اقدامی هستیم که می‌تواند منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه شود.

اتحادیه اروپا: ترور فخری زاده اقدامی مجرمانه است
سخنگوی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ترور شهید فخری زاده را محکوم کرد و افزود: ترور یک مقام دولتی ایران و چندین غیرنظامی اقدامی مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق انسانی که اتحادیه اروپا حامی آن است، می‌باشد.

اتحادیه اروپا در ادامه ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه ادامه داد: نمایندگی عالی (اتحادیه اروپا) به اعضای خانواده افرادی که کشته شده‌اند، تسلیت می‌گوید و همچنین آرزوی بهبودی سریع برای تمامی افرادی را دارد که احتمالاً در این حادثه زخمی شده‌اند.

سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین در پایان این بیانیه خواستار خویشتنداری تمامی طرفین شد و گفت: در این اوضاع ناپایدار، بیش از هرزمان مهم است که تمامی طرفین آرامش خود را حفظ کنند و حداکثر خویشتنداری در پیش بگیرند تا از هرگونه تنش‌هایی که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری شود.


وزیر امور حقوق بشر پاکستان: ترور فخری زاده اقدام جنایی است

«شیرین مزاری» که از منتقدان شناخته شده جنایات رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است، امروز توئیت جان برنان رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) که ترور شهید فخری‌زاده را یک اقدام جنایی دانسته را بازنشر کرد.

رئیس پیشین سیا این ترور را یک اقدام جنایی دانست و هشدار داد این اقدام ممکن است منجر به انتقام مرگبار و دور جدید درگیری‌ها در منطقه شود.

«صابر ابو مریم» دبیرکل بنیاد حمایت از فلسطین در پاکستان نیز امروز طی پیامی حرکت ناجوانمردانه عناصر تروریستی در ترور شهید محسن فخری‌زاده را به شدت محکوم کرد و گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی که درکی از دموکراسی و تمدن‌ ندارند، بدنبال کشتن دانشمندان و متفکران کشورهای شرقی هستند.

 

مورفی: این ترور باعث امن‌تر شدن جهان نمی‌شود
«کریس مورفی»، سناتور دموکرات آمریکایی، در این مورد با انتشار توییتی نوشت «اگر هدف اولیه از قتل آقای فخری زاده،دشوار کردن راه اندازی مجدد توافق هسته‌ای بود، این ترور باعث امن‌تر شدن آمریکا، اسرائیل و جهان نمی‌شود.»
 
رئیس سابق سیا: این ترور عملی غیرمسئولانه و جنایتکارانه بود
«جان برنان»، رییس سابق سازمان سیا، در واکنش به ترور شهید فخری زاده در توییتی نوشت: «این یک عمل جنایتکارانه و بسیار غیرمسئولانه بود؛ این اقدام منجر به تلافی جویی مرگبار و دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای می‌شود.»
 
وی در توییتی دیگر مدعی شد «عاقلانه این است که سران ایرانی منتظر بازگشت مدیریت مسئولیت پذیر آمریکا به صحنه جهانی باشند و در برابر میل به پاسخگویی به کسانی که در این واقعه مقصر شناخته می‌شوند، مقاومت کنند.»
 
نماینده کنگره آمریکا: نباید جهان را در هرج و مرج بیاندازیم
ایلهان عمر»، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به توییت برنان نوشت: صحبت از موضوع حزبی یا جانبداری از ایران نیست؛ بلکه صحبت از تعادل و نینداختن جهان در هرج و مرج بیشتر نسبت به آنچه که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم، است.

رودرز: این ترور اقدامی شنیع با هدف تضعیف دیپلماسی است
«بن رودز»، مشاور امنیتی ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما»، نیز گفت «این اقدامی شنیع با هدف تضعیف دیپلماسی بین آمریکا و ایران است؛ زمان توقف این تشدید تنش بی وقفه فرا رسیده است.»
 
  جنبش جهاد اسلامی:  این اقدام تروریستی بزدلانه پیشرفت علمی جهان اسلام را هدف قرار داده
«جنبش جهاد اسلامی» فلسطین ترور شهید «محسن فخری زاده» را محکوم و تاکید کرد «او طی جنایتی بزدلانه که رد پای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به وضوح در آن دیده می‌شود، به شهادت رسید.این اقدام تروریستی بزدلانه در حقیقت هدف قرار دادن نهضت و پیشرفت علمی در جهان اسلام به طور عام و جمهوری اسلامی ایران به طور خاص است.»

جهاد اسلامی عنوان کرد «این جنایت تلاشی نافرجام برای انتقام گرفتن از ایران به خاطر حمایت از مظلومان و قضایای عادلانه در جهان و در راس آن قضیه فلسطین است.چنین جنایاتی هرگز موجب تضعیف ایران نمی‌شود و این کشور را از پایبندی به مواضع خود باز نخواهد داشت.»

جهاد اسلامی تاکید کرد «ایران تاوان حمایت از ملت و مقاومت فلسطین و مبارزات این ملت در مسیر آزادسازی سرزمین و مقدسات خویش را پس می‌دهد.»
 
علمای اهل سنت عراق: موساد مسئول این ترور است
«جمعیت علمای اهل سنت عراق»، با انتشار بیانیه ای  اعلام کرد «با توجه به پیشرفت بزرگی که جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های علمی و پژوهشی به دست آورده و برتری علمی عظیم آن در زمینه هسته ای و وقتی با شواهد واقع بینانه و عملی ثابت شده است که ادامه تحریم های سخت علیه این کشور اسلامی به دلیل صبر ، استقامت و شجاعت مردم ایران و رهبری آن ثمری نداشته است ، دشمنان اسلام برای انجام عملیات ناجوانمردانه در داخل ایران با هدف قرار دادن صلاحیت های علمی ، محققان و مبتکران در تلاش برآمدند تا از پیشرفتی که خداوند به بندگان صبور خود وعده داده است جلوگیری کنند.»
جمعیت علمای عراق ضمن محکومیت جنایتی که اخیراً انجام شد انگشت اتهام خود را به موساد اسرائیل نشان می دهد ، که از هیچ تلاشی برای تلاش برای آسیب رساندن به جمهوری اسلامی و محور مقاومت دریغ نکرده است.

گردان‌های حزب الله عراق: این ترور تهاجمی علیه مقاومت ملت‌های منطقه است
«گردان‌های حزب الله عراق»، در بیانیه ای اعلام کرد «ترور شهید فخری زاده امتداد یک سری جنایاتی است که شایستگی‌های های علمی ملت‌های اسلامی و عرب ما را هدف قرار داده است.سوابق جنایی محور صهیونیستی ، آمریکایی و سعودی سنگین شده است و متقابلاً قیمت جنایات آنها باید گزاف باشد و ستون های آنها را تضعیف خواهد کرد. ترورها و هدف قرار دادن علما و رهبران مقاومت یکی از صفحات سیاه توطئه شیطانی و تهاجمی علیه ملت های مقاومت است.»

گردان های حزب الله عراق تاکید کرد «همکاری عربستان سعودی ، آمریکا و صهیونیست ها در ترور شهید فخری زاده، همه آن ها را در معرض تهدید انتقام و پاسخ قرار می دهد. محور صهیونیستی ، آمریکایی و سعودی تا زمانی که امت ما علما و جهادگران تولید کند از امنیت و آرامش برخوردار نخواهند شد و تا زمانی که محور شر از بین نرود ، چشمی بر هم نخواهیم گذاشت.»
 
 حزب الله لبنان: ایران دست مجرمان راشناسایی و قطع می کند
«حزب الله لبنان»، با انتشار بیانیه ای، ضمن تاکید بر ایستادن کنار ایران در مقابله با تهدیدها و توطئه های خارجی، ترور شهید «محس فخری زاده»، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را محکوم کرد.
این بیانیه تاکید کرد «ایران می تواند مجرمان را شناسایی و دست کسانی را که به دانشمندان و مسئولان ایرانی دست درازی می کنند، قطع کنند؛ فرقی نمی کند مجرمان چه کسانی باشند.»

تحلیلگر آمریکایی: ترور اخیر ، زمان بندی شده انجام شد
«رابرت یاسومورا»، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی نیز ضمن اشاره به زمان بندی ترور اخیر، نوشت «این ترور زمان بندی شده، انجام شد. زمان وقوع این ترور، دوره در راس کار بودن ترامپ است.»

مسئول خاورمیانه عفو بین الملل: ایران حق دفاع از خود را دارد
«راندا حبیب»، مسئول بخش خاورمیانه سازمان عفو بین الملل نیز در توییتی به نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت اشاره کرده و نوشت «ایران از حق دفاع خود خبر داد.»

نویسنده آمریکایی: ترور با امضای آمریکا و ترامپ انجام شد
«دان وینسلو»، نویسنده کتاب های پرفروش «نیویورک تایمز»، نیز در توییتر خود نوشت «تروری انجام شد. اسرائیل هرگز بدون امضای آمریکا و ترامپ این کار را نمی کند. این ترور طراحی شده، که قبل از تغییر دولت اتفاق افتاد، طرحی برای تخریب بایدن بود و نتیجه ای واقعی رخ خواهد داد. فقط سوال این است که چه زمانی این اتفاق می افتد.»

حزب الدعوه الاسلامی: ترور شهید فخری زاده اقدامی جنایتکارانه بود
حزب «الدعوه الاسلامی» عراق نیز در واکنش به ترور شهید فخری زاده، آن را خسارتی بزرگ و اقدامی جنایتکارانه توصیف و محکوم کرد.

سی ان ان: آمریکا در حال بررسی ترور دانشمند ایرانی است
«سی ان ان» نیز به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد «آنها در حال بررسی ترور روز جمعه یکی از دانشمندان ایرانی هستند، اما برای جلوگیری از التهاب بیشتر اوضاع، علنی در مورد این موضوع صحبت نمی‌کنند.»

ارسال نظر: