X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 08 آذر 1399
دبیر ستاد حقوق بشر مطرح کرد:
تعداد بازدید خبر : 219
تاریخ ثبت : شنبه, 08 آذر,1399 | 02:50 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 08 آذر,1399 | 01:05 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 09 آذر,1399 | 03:51 ب.ظ

ترور روی دیگر سکه تحریم است/ پیگیری حقوقی و بین‌المللی ترور شهید فخری‌‌زاده

  • ترور روی دیگر سکه تحریم است/ پیگیری حقوقی و بین‌المللی ترور شهید فخری‌‌زاده


علی باقری‌کنی با بیان اینکه ترور روی دیگر سکه تحریم است،گفت: ما به طور جدی همانطور که پرونده شهید سلیمانی را دنبال می‌کنیم، از همه ظرفیت‌های قضایی و بین‌المللی برای پبگیری ترور شهید فخری زاده استفاده کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری‌کنی،دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی"پرونده ویژه" شبکه ۳ سیما، در پاسخ به اینکه چرا آمریکا و رژیم صهیونیستی دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور می‌کنند؟ اظهار داشت: سیاست فشار حداکثری آمریکا که در طول دوران پیروزی انقلاب اسلامی دنبال کرده‌اند دو تیغه دارد؛ یکی تحریم و دیگری ترور. در بحث تحریم با انواع ابزار‌ها و ظرفیت‌های خود می‌خواهند مانع پیشرفت ایران در عرصه‌های مختلف شوند حتی در عرصه دارو هم ما را تحریم کردند و این فقط منحصر به دوره ترامپ نیست، اوباما هم تحریم‌های فلج‌کننده را علیه ملت ایران اعمال کرد.

وی افزود: نکته مهم این است که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویش‌ها و ظرفیت‌های خود در طول چهار دهه‌ی گذشته نشان داده که می‌تواند تحریم‌ها و تهدید‌ها را تبدیل به فرصت ‌کند و در عرصه‌های علمی هم این رویش‌ها، تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرد تا نوآوری و نوزایی در کشور شکل بگیرد که شهید محسن فخری‌زاده یکی از سردمداران این عرصه بود.

آمریکایی‌ها وقتی دیدند تحریم نمی‌تواند جلوی پیشرفت ایران را بگیرد دست به ترور زدند

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: وقتی که تحریم نتوانست تاثیری در روند پیشرفت ایران بگذارد آنها دست به ترور زدند؛ آمریکایی‌ها سعی دارند جلوی قطار پیشروی ایران را به هر نحوی یا با تحریم یا با ترور بگیرند. در واقع ترور روی دیگر سکه تحریم است و ریشه تمام این دشمنی‌ها، خباثت‌ها و جنایت‌ها آمریکا است.

وی تاکید کرد: حتی اگر صهیونیست‌ها منشاء ترور هم باشند چون اختیاری از خود ندارند و بدون اجازه آمریکا آب هم نمی‌توانند بخورند باز سرمنشاء اصلی آمریکایی‌ها هستند که در عرصه تحریم اروپایی‌ها و در عرصه ترور اسرائیلی‌ها و برخی از عوامل دیگر تروریستی با آنها همکاری می‌کنند و صرفاً رژیم صهیونیستی در این قضیه متهم نیست هر چند بر اساس قراین و شواهد نقش اصلی را دارند.

باقری کنی افزود: وقتی اروپایی‌ها به گروه‌های تروریستی اجازه فعالیت می‌دهند و آنها را از لیست ترور خارج می‌کنند؛ این اقدام اروپایی‌ها عامل تشویق کننده و مروج تروریسم است. بنابراین نقش اروپایی‌ها در بسترسازی و ترویج تروریسم خیلی مشهود است. مثلا در مورد ترور شهید سلیمانی سکوت کردند و نقش پشتیبانی‌کننده داشتند.

وی ادامه داد: اگر حواسمان را متوجه رژیم صهیونیستی می‌کنیم باید حواسمان به آمریکا و اروپا هم باشد. اروپایی‌ها در این قضیه باید به طور جدی پاسخگو باشند. چندی قبل در وین یک اقدام تروریستی شکل گرفت، غیر از اروپایی‌ها دبیر کل سازمان ملل رسما بیانیه داد و آن را محکوم کرد چرا الان محکوم نمی‌کنند؟

دبیر کل سازمان ملل، آمریکا و اروپایی‌ها همگی باید پاسخگوی این جنایت باشند

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: الان دبیر کل سازمان ملل، مسئولین حقوق بشری که در ژنو هستتد، رئیس شورای حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر و مسئولین کشورهای اروپایی همه در جایگاه پاسخگویی هستند و باید این ترور را محکوم کنند، اگر اقدامی نکنند عملا به معنای تشویق و ترویج تروریسم است؛ نمی‌شود با تروریسم دوگانه برخورد کرد!

وی در پاسخ به اینکه چه واکنشی باید به اینگونه اقدامات داشته باشیم، گفت: سردار باقری در بیانیه‌ای بسیار قاطع و صریح اعلام کردند که انتقام این اقدام را می گیریم و صهیونیست‌ها باید منتظر انتقام سخت در رابطه با این ترور باشند. ما هم در دستگاه قضایی نیز به طور جدی این مسئله را در دستور کار داریم و همین امروز بحث‌هایی در این زمینه انجام شد تا نگذاریم تروریسم یک ابزار مشروع در دست آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باشد. آنها می‌خواهند جنایت‌هایی که انجام می‌دهند را مشروع جلوه دهند تا برای آنها بدون هزینه باشد.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه در خصوص استفاده از ابزار حقوقی_بین‌المللی برای مبارزه با این اقدامات،گفت: خیلی از ظرفیت‌های حقوقی بین‌المللی در دست غربی‌هاست‌ اما ما باید با هوشمندی از این ظرفیت‌ها استفاده حداکثری کنیم. ما به طور جدی همانطور که پرونده شهید سلیمانی را دنبال می‌کنیم، باید از همه ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم و به مردم شریف‌مان نوید می‌دهیم که پایان ریاست جمهوری ترامپ آغاز جدی رسیدگی و پیگرد حقوقی_ قضایی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات اوست.

حقوق بشر ابزاری برای پیشبرد اهداف نامشروع آمریکا و اروپایی‌هاست

وی خاطرنشان کرد: ما در این قضیه قطعا به پیگیرد رژیم صهیونیستی اکتفا نخواهیم کرد و اقدامات اروپایی‌ها را هم پیگیری خواهیم کرد. ما از هیچ ظرفیتی برای احقاق حقوق ملت ایران نمی‌گذریم. همه نمایندگی‌های ما در کشورهای غربی و به طور خاص اروپایی باید این مطالبه را داشته باشند که اروپایی‌ها این ترور را محکوم کنند و نباید در برابر این جنایت سکوت کنند. ما باید از تمام ظرفیت دیپلماتیک، حقوقی و سیاسی و رسانه‌ای خود برای پاسخ به چنین جنایاتی استفاده کنیم.

باقری‌کنی اذعان کرد: ممکن است امروز تروریست‌ها بخندند اما قطعا بزودی خنده آنها به گریه تبدیل خواهد شد. آنها  تنها منافع خودشان را می‌بینند و حقوق بشر برای آنها ابزاری برای پیشبرد اهداف نامشروع‌شان است. در قضیه ترور شهید سلیمانی غربی‌ها جلوی خیلی از عرصه‌ها را می‌گیرند. یکی از گزارشگران ویژه موضوعی شورای حقوق بشر که مربوط به قتل‌های خودسرانه است در تیرماه امسال گزارشی را در مورد شهادت شهید سلیمانی منتشر کرد و تصریح کرد این اقدام غیرقانونی و خلاف حقوق بین‌الملل است و آمریکایی‌ها هیچ توجیهی برای این ترور نداشتند. آمریکایی‌ها اعتراض کردند و این گزارشگر گفت من تابع حقوق بین‌الملل هستم نه آمریکا؛ دو روز پیش چون دیدند نمی‌توانند نظرش را عوض کنند او را مجبور به استعفا کردند.

معاون رئیس دستگاه قضا در خصوص نحوه پاسخ متقابل به این اقدام، یادآور شد: پاسخ ما در یک چارچوب و معیارهایی شکل می‌گیرد. ما باید از کوچکترین ابزارها در مناسبات بین‌المللی استفاده کنیم. در بیانیه‌ای که رئیس قوه قضاییه به مناسبت ترور شهید فخری زاده داشتند تصریح کردند که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و قضایی ما باید از چنین جنایاتی پیشگیری کنند؛ تا دشمن نتواند دست به چنین اقداماتی بزند. ضمن اینکه باید از این افراد و شخصیت‌ها صیانت شود. نکته دیگر این است که جوان‌ها و مدیران جوان باید توجه کنند که تلاش، فعالیت و احساس مسئولیت‌ آنها آنقدر مهم است که برای دشمن ارزش ترور دارد و باید برای سازندگی ایران اسلامی و رفع مشکلات مردم تلاش کنند تا دشمن ناکام بماند.

دبیر ستاد حقوق بشر در پایان تاکید کرد: در دستگاه قضایی عزم ما جدی است که ثابت کنیم همانطور که در عرصه نظامی دوران بزن در رو تمام شده، در عرصه قضایی و بین‌المللی نیز دوران بزن در رو قضایی پایان یافته و کسانی که مسئول این اتفاقات هستند باید پاسخگو باشند.

 

ارسال نظر: