X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 02 آذر 1399
تعداد بازدید خبر : 230
تاریخ ثبت : یکشنبه, 02 آذر,1399 | 09:44 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 02 آذر,1399 | 09:25 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 02 آذر,1399 | 09:49 ق.ظ

هشدار گوترش درباره بدترین قحطی جهان در یمن

  • هشدار گوترش درباره بدترین قحطی جهان در یمن

دبیرکل سازمان ملل متحد درباره خطر بدترین قحطی چند دهه اخیر در جهان که یمن را تهدید می‌کند، هشدار داد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، یونیسف در گزارشی اعلام کرد میلیون‌ها کودک یمنی به دلیل عدم دسترسی این کشور به کمک‌های بشردوستانه با خطر مرگ بر اثر گرسنگی مواجه هستند و تاکنون تنها حدود نیمی از نیازها تامین شده است.


بر اساس گزارش رویترز، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی نسبت به وقوع قحطی بی سابقه در یمن هشدار داد و افزود: یمن اکنون با خطر بدترین قحطی رو به روست که طی دهه‌های گذشته جهان دیده است.

گوترش تصریح کرد: در صورت عدم اقدام فوری، ممکن است میلیون‌ها نفر جان خود را از دست بدهند. دلایل وخامت بحران یمن به کاهش شدید کمک‌های مالی و شکست حمایت خارجی از اقتصاد و درگیری مستمر برمی گردد.

شبح قحطی پس از آنکه رژیم آل سعود با تشکیل ائتلافی متجاوز و با حمایت آشکار و مشارکت همه جانبه آمریکا و رژیم صهیونیستی جنگ ویرانگری را علیه ملت بی دفاع یمن به راه انداخته، حاکم شده است که تاکنون این جنگ منجر به شهید و زخمی شدن دهها هزار نفر و آوارگی و گرسنگی میلیونها نفر شده است.

برنامه جهانی غذا نیز قبلاً تاکید کرده بود که در صورت عدم تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان های زیرمجموعه سازمان ملل، یمن ظرف چند ماه دچار قحطی ویران کننده ای خواهد شد. پیش از این مسئولان بلند پایه در سازمان ملل متحد هشدار داده بودند که قحطی در یمن جان میلیون ها مرد، زن و کودک را مجددا تهدید می کند.


«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن درواکنش به این اظهارات از سازمان ملل متحد خواست تا برای رفع محاصره آمریکایی-سعودی علیه یمن اقدام کند زیرا مغایر با اصول و قوانین بین المللی است و کشتی‌های عازم یمن نیز از مجوزهای سازمان ملل برخوردارند.


صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز پیشتر هشدار داده بود شمار کودکان یمنی که به سوء تغذیه مبتلا خواهند شد تا پایان سال جاری به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد. بر اساس اعلام یونیسف، حدود ۷.۸ میلیون کودک اکنون از تحصیل محروم هستند که این امر آن‌ها را با خطر بیکاری و جذب شدن در گروه‌های مسلح و ازدواج در سنین پایین مواجه کرده است.


جنگ طولانی علیه یمن سیستم بهداشتی این کشور را ویران کرده و سبب آوارگی ۳ میلیون ۳۰۰ هزار نفر در اردوگاه‌هایی شده که به دلیل عدم دسترسی به آب سالم با شیوع گسترده وبا مواجه است. علاوه بر این یمن اکنون با تهدید جدی جدیدی مواجه است؛ شیوع بیماری «کرونا»، براساس گزارش‌های رسمی تاکنون حدود 2090 نفر در این کشور بر اثر بیماری جان خود را از دست دادند. این در حالی است که مراکز بهداشتی و درمانی محدود در این کشور با مشکلاتی مانند کمبود دارو، کمبود سوخت و... مواجه هستند.
 

ارسال نظر: