X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 24 آبان 1399
تعداد بازدید خبر : 183
تاریخ ثبت : شنبه, 24 آبان,1399 | 01:07 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 24 آبان,1399 | 12:45 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 25 آبان,1399 | 10:00 ق.ظ

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌ها علیه قطر شد

  • گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌ها علیه قطر شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های یکجانبه و حقوق بشر از کشورهای تحریم کننده قطر خواست به تحریم این کشور پایان دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مطابق دعوت دولت قطر (جولای 2020)، آلنا دوهان اولین بازدید رسمی خود از كشور قطر را دربازه زمانی 1 تا 12 نوامبر 2020 بعمل آورد. وی در آخرین روز بازدید به منظور به اشتراک گذاشتن یافته‌های خود با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر خواست تا تحریم‌های اعمال شده علیه قطر که از سال 2017 اعمال می شود را لغو کنند.

 دوهان پیش از این سفر اعلام کرده بود که قصد دارد با هدف بررسي و تمركز بر کلیه آثار منفی تحریم‌­ها بر برخورداری از تمامي حقوق بشر در قطر و اينكه تا چه حد تصویب، تدوام و اجرای تحریم‌­ها مانع تحقق کامل حقوق بشر افراد شده با مقامات ارشد دولت، اعضای پارلمان و دادگستری، نمایندگان سازمان­‌های بین‌­المللی، جامعه دیپلماتيك، جامعه مدنی، سازِکارهای ملی حقوق بشر، وکلا، دانشگاهیان، فعالان و نهایتاً قربانیان و صدمه دیدگان و خانواده های آنها دیدار کند.

از نظر این گزارشگر، تحریم‌­ها به توانایی قطری‌­ها در برخورداری از برخی حقوق اساسی و آزادی­‌های مرتبط با زندگی خانوادگی، تحصیلات، کار، بهداشت،  مالکیت خصوصی، دین، حق بیان و دسترسی به عدالت آسیب رسانده است.

وی در طول سفر خود به قطر همچنین با تعداد قابل ملاحظه ای از قربانیان نقض حقوق بشر ناشی از اعمال تحریم­‌های یکجانبه، از جمله زوجین با تابعیت متفاوت و فرزندان آنها، کارگران مهاجر که شغل و مزایای خود را از دست داده اند، اتباع قطری شاغل در چهار کشور وضع کننده این تحریم‌ها و بسیاری  از افراد دیگر ملاقات نمود.

دوهان همچنین تأكید كرد: اقدامات یكجانبه تنها در صورتی قانونی است که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد یا به عنوان اقدامی متقابل ( آنهم بدون نقض هیچ یک از حقوق اساسی بشر) وضع گردد.

وی در پایان کنفرانس فوق از کشورها خواست همکاری خود با قطر را سر گرفته و اختلافات سیاسی را بر اساس حاکمیت قانون حل و فصل کنند.

گزارش جامع وی در  سپتامبر 2021 و در اجلاس 48 شورای حقوق بشر  ارائه خواهد شد.

شایان ذکر است چهار کشور عربستان، امارات،  بحرین و عربی مصر در ژوئن 2017 با اتهام واهی حمایت قطر از تروریسم و نزدیک بودن این کشور به ایران، علیه دوحه تحریم‌­های گسترده ای را اعمال کردند. آنها علاوه بر بستن مرزهای زمینی، بنادر هوایی و دریایی و حریم هوایی خود به روی قطر، دامنه تحریم های خود را به دانشجویان قطری مشغول به تحصیل در خارج از این کشور و حتی مسلمانان قطری متقاضی زیارت حج و عمره تسری دادند.

ارسال نظر: