X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 05 شهریور 1397
تعداد بازدید خبر : 165
تاریخ ثبت : دوشنبه, 05 شهریور,1397 | 01:23 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 05 شهریور,1397 | 01:23 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 05 شهریور,1397 | 01:23 ب.ظ

عربستان برای توجیه شکست های پی در پی به جنون جنگی رسیده است

  • عربستان برای توجیه شکست های پی در پی به جنون جنگی رسیده است
قنادباشی

یک کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه معتقد است که جنایت های اخیر سعودی ناشی از شکست های پی در پی در جنگ ناعادلانه یمن است.

 

زهره نوروزپور: جنگ خونین و ناعادلانه یمن تا جایی پیش رفته است که عربستان سعودی با کوردلی کودکان و زنان را هدف گرفته است. فاجعه ای را رغم زده است که داد فعالین حقوق بشر درآمده است. گرچه که سازمان های به اصطلاح معتبر بین المللی تنها به محکومیت این جنایت کثیف بسنده کرده اند. ائتلاف عربی در دو 5 شنبه گذشته طی دو حمله خونین ترین حملات علیه غیر نظامیان الحدیده را انجام داد. یکی حمله به سرویس کودکان و دیگری حمله به زنان و کودکان.... چرا کودکان؟ وضعیت الحدیده تا کجا پیش خواهد رفت؟ پاسخ این سوالات را جعفر قنادباشی کارشناس ارشد غرب آسیا وشمال آفریقا به پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر،  داده است که از نظر می گذرانید:


حملات گسترده ائتلاف عربی به غیرنظامیان، کودکان و زنان را چه طور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما این حملات وحشیانه ناشی از شکست ائتلاف است؟ یا اینکه پیامی را به متحدان یمن مخابره می کند؟

آنچه مسلم است، تغییر قابل ملاحظه معادلات نظامی به نفع یمن، ونگرانی مقامات عربستان وامارات از چنین وضعیتی، زمینه ساز اینگونه حملات
وحشیانه وانفعالی به غیرنظامیان یمنی است؛ حملاتی که  در حقیقت یک جنایت جنگی بشمار می آید. البته با توجه به اینکه این نوع عملیات در چند هفته اخیر بارها تکرار شده است، برخی ناظران نظامی معتقدند که کشتار مردم و به راه انداختن حمام خون در یمن، یک راهبرد جدید در دستور کار ائتلاف سعودی است. چرا که آنها پس از شکست های پی درپی و به اثبات رسیدن توانمندی های موشکی انصارالله ، متوسل به شیوه ای شده اند تا شاید بتوانند با به ستوه آوردن مردم یمن،  معادلات جنگ را به نفع خود تغییر دهند.

 به هر ترتیب و همانطور که شاهد هستیم، در عرصه یمن به رغم انتظار و به اصطلاح خواست مقامات سعودی و امارات، معادلات نظامی کاملا به نفع
انصارالله تغییر پیدا کرده است.
از یک سو، انصارالله به توان موشکی فوق العاده ای دست پیدا کرده است که می تواند حساسترین مراکز را در دورترین مناطق امارات و عربستان، مورد هدف قرار دهد و معادلات نظامی را تغییر دهد.

از طرف دیگر شاهد رونمایی و آغاز به کار نیروی دریایی یمن هستیم که موفقیت های بسیار خوبی را در مقابله با کشتی های جنگی امارات و عربستان داشته است.
 انصار الله همچنین  توانسته است درشهر بندری و استراتژیک «الحدیده» ،  شکست خفت باری را به عربستان و امارات و کشتی های جنگی
فرانسوی که در حمایت از آنها به طور مستقیم وارد عملیات شده بودند، تحمیل کند و موفقیت های بسیار خوبی را به دست بیاورند.

آیا عوامل دیگری هم دخیل بود؟
علاوه بر این، عامل دیگری که سبب تغییر معادلات نظامی به نفع مردم یمن شده است به کارگیری پهپادهایی است که قدرت تهاجم به حساسترین مراکز دشمن را دارند و تا کنون توانسته اند، عملیات بسیار موفق وحیرت آوری را در خاک عربستان و امارات با موفقیت تمام به سرانجام رسانند
این درحالی است که  افکارعمومی جهان متوجه جنایت ضد بشری سعودی ها  در یمن شده است،  چنانکه شاهد بودیم عملیات الحدیده باعث شد احزاب وگروه های زیادی درسراسر جهان جنایت سعودی محکوم کنند و حملات هوایی مشترک ائتلاف عربی به نقاط مسکونی وغیرنظامیان با محکومیت جهانی مواجه شود، عملیات جنایتکارانه الحدیده با هدف زمینه سازی برای اشغال صنعاء بود که با شکست مواجه شد و نوعی جنون جنگی آنها را رقم زد.


پیشبینی شما نسبت به روند جنگ چیست؟
مجموع آنچه که گفته شد زمینه ساز روند آینده تحرکات و بیانگر چگونگی معادلات نظامی است. با این روند، قاعدتاً ائتلاف سعودی ناگزیر به پذیرش
شکست خواهد شد. درواقع با توجه به این چشم انداز است  که عربستان و امارات می کوشند تا اعلام شکست خود را  به تعویق انداخته  و برای اینکه بهانه ای برای ادامه جنگ تحمیلی علیه یمن داشته باشند، به شیوه های وحشیانه متوسل شده اند.

آنها  با حمله به بزرگترین بیمارستان یمن جنایت بزرگی را مرتکب شدند ا که باید با شدیدترین شیوه ها محکوم شود.

در حال حاضرهم، به کشتار های وحشیانه ادامه می دهند تا از طریق آن افکارعمومی یمن را تحریک کنند. انها می خواهند جنبش انصارالله و یمن را
از این طریق مغلوب کنند که با توجه به سابقه ای که از مقاومت مردم یمن در دست است راه به جایی نخواهند برد.

 راهکار سازمان ملل برای پایان بحران را چه طور ارزیابی می کنید؟شرایط انصارالله برای پذیرش نماینده سازمان ملل به چه صورت است؟ چرا که حوثی ها اعلام کرده اند با شرایطی طرح سازمان ملل را خواهند پذیرفت. آیا راهکار سازمان ملل همان راهکار یمنی یمنی است؟ نظر شما چیست؟
جنبش انصارلله و گروه های یمنی در یمن با هرگونه مذاکره ای از جمله یمنی-یمنی موافق بوده اند. حتی مذاکره با عربستان و امارات نیز در صورتی که آتش بس برقرار شود و محاصره یمن برچیده شود با این هم موافق بودند.
مذاکرات یمنی یمنی همان مذاکراتی است که قبل از شروع جنگ در یمن ادامه داشت و گروه های یمنی در حال مذاکره بودند. برای تنظیم قانون اساسی جدید و برپایی یک نظام سیاسی جدید که جنگ اغاز شد و روند را متوقف کرد.

هم انصارالله هم نیروهای یمنی منتظر فراهم شدن شرایط هستند که با یکدیگر مذاکره کنند.  پیشنهاد سازمان ملل درواقع جدید نیست. بلکه همان خواست مردم یمن است. همان اقدامی است که یمنی ها قبل از جنگ به آن مشغول بودند و در صدد به نتیجه رسیدن مذاکرات بودند. اما مذاکره با عربستان و امارات، مشروط به دو شرط؛ توقف جنگ و برداشتن تحریم ها است. طبیعتا در زیر بمباران دشمن و در حالی که مردم یمن یک سوم جمعیت سی میلیونی یمن که با مشکلات غذایی، اشامیدنی و بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند نمی تواند مذاکره ای از پیش ببرد.

 البته سازمان ملل نیز به دلیل حمایت ها از رژیم مرتجع منطقه و برخورد دو گانه با یمن و طرفداری از متجاوزین سابقه خوبی در یمن ندارد و در صدد وقت کشی است، سازمان ملل به دنبال فراهم کردن فرصتی است که امارات و عربستان بتوانند معادلات نظامی را به نفع خود تغییر دهند.


در نهایت باتوجه به بالاگرفتن بحران یمن و حملات گسترده به غیرنظامیان، تشکیل ناتوی عربی را چه طور ارزیابی می کنید؟
تلاش های آمریکا ومتحدین منطقه ای اش برای تشکیل ناتوی عربی ، تلاش های کاملا انفعالی است وکوششی است تا در دوران پساداعش، زمینه تضعیف کشورهای اسلامی را فراهم کند. البته بصورت رسمی وعلنی.

برچسب ها:
ارسال نظر: