X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 22 مرداد 1397
تعداد بازدید خبر : 63
تاریخ ثبت : دوشنبه, 22 مرداد,1397 | 10:44 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 22 مرداد,1397 | 10:44 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 22 مرداد,1397 | 10:44 ق.ظ

کمیسر عالی حقوق بشر از امتیازهای ویژه اعضای دائم شورای امنیت انتقاد کرد

  • کمیسر عالی حقوق بشر از امتیازهای ویژه اعضای دائم شورای امنیت انتقاد کرد
کمیسر عالی حقوق بشر

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اذعان کرد کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد تمایل ندارند که درباره سوابق حقوق بشری شان صحبت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، زید رعد الحسین در گفتگو با روزالیند جردن مجری شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی درباره موضوعات و نگرانی های حقوق بشری مد نظر سازمان ملل متحد صحبت کرد. 
در آغاز این مصاحبه ، مجری الجزیره انگلیسی گفت:داریم به پایان دوره کاری چهار ساله شما - از سال 2014 تا سال 2018 -نزدیک می شویم، پرسش من این است که چرا شما به دنبال دومین دوره فعالیت به عنوان کمیسر عالی حقوق بشری سازمان ملل متحد نیستید؟ آیا به نظر شما اگر بخواهید بار دیگر در این سمت قرار بگیرید از حمایت پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار نخواهید شد؟ آیا شما بیش از حد صریح هستید و به صراحت نظر خود را بیان می کنید و به اندازه کافی دیپلماتیک رفتار نمی کنید؟ 
زید رعد الحسین - اردنی تبار - گفت: پرسش خوبی مطرح کردید. من واقعا هرگز وقتی که این سمت را پذیرفتم به این فکر نبودم که باید به دولت ها التماس کنم و در برابر آنها فروتنی نشان دهم چون دفتر حقوق بشری سازمان ملل متحد هرچند بخشی از سازمان ملل متحد است اما این دفتر همچنین بخشی از جنبش حقوق بشری نیز می باشد. سمت کمیسر عالی حقوق بشری سازمان ملل متحد این است که عملا سفیر حقوق بشری باشد. معنی این گفته این است که قانونی به نام قانون حقوق بشر وجود دارد و کشورها نیز تعهداتی دارند که از این قانون پیروی کنند. وقتی که کشورها به این قوانین عمل نکنند شما باید از قربانیانی دفاع کنید که یا از حقوق شان محروم شدند و یا اینکه در مورد دستیابی به حقوق شان مورد تبعیض واقع شدند و یا اینکه در ترس و وحشت زندگی می کنند. بنابر این ، کار من دفاع از دولت ها نیست ، دولت ها می توانند از خودشان دفاع کنند کار من این بود که به همراه اعضای دفترم از حقوق همه انسان ها و افراد دفاع کنم و به این کار نیز افتخار می کنم. از این منظر است که من از همان اول می دانستم که از حمایت اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار نخواهم بود! در واقع اگر من از بیرون به این سمت نگاه می کردم و می دیدم که فردی کمیسر ارشد حقوق بشری سازمان ملل است و مورد حمایت پنج عضو دائم شورای امنیت قرار دارد، نگران می شدم و شک می کردم که آن کمیسر کارش را به خوبی انجام داده باشد. 
کمیسر عالی حقوق بشری سازمان ملل متحد افزود:
کشورهایی که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند در نیویورک از امتیازات خاص برخوردارند، آنها در شورای امنیت می توانند از وتو استفاده کنند. آنها در ژنو چنین حقی ندارند و در شورای حقوق بشر جزء چهل و هفت عضو شورای حقوق بشر هستند- البته اگر در شورای حقوق بشر حضور داشته باشند - بنابر این ، ما که عضو جامعه حقوق بشری هستیم به سوابق این کشورها نگاه می کنیم همانطور که به سوابق دیگر کشورها نگاه می کنیم. به نظر من کشورهایی که عضو دائم شورای امنیت هستند این مسئله را دوست ندارند!مجری از زید رعد الحسین درباره سوابق حقوق بشری کره شمالی پرسید و گفت شما چه فشاری را می توانید در هفته های پایانی حضور خود به عنوان کمیسر ارشد حقوق بشری سازمان ملل ، به کره شمالی وارد کنید تا به مردم یادآوری کنید که فقط مسائل نظامی کره شمالی مطرح نیست بلکه میلیون ها نفر از مردم این کشور در دوران حکومت سه نفر از رهبران این کشور متحمل آلام بسیار زیادی شدند.زید رعد الحسین گفت من قبول ندارم که موضوع حقوق بشری کره شمالی فراموش شده است. شاید در چارچوب بحث های فوری و آنی که در جریان بوده است موضوع کره شمالی مطرح نشده باشد اما به نظر من فراموش کردن این موضوع با توجه به شدت نقض های حقوق بشری در کره شمالی کار آسانی نیست. ما کره شمالی را زیر نظر داریم و قربانیان در این کشور باید احساس کنند که در کانون مذاکرات قرار دارند و به آلام آنها توجه می شود. اگر ما این کار را نکنیم مشکل ساز می شود. من اطمینان دارم فردی که جانشین من خواهد شد نیز همین کار را خواهد کرد. 
 مجری گفت هرچند کیم جونگ اون حق دارد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند آیا شما بیم آن دارید که وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یابد و سخنرانی کند؟
زید رعد الحسین در پاسخ به این پرسش گفت: در این باره چیزی نمی دانم ، شما پرسشی را مطرح کردید که من درباره اش فکر نکردم. قطعا اگر این اتفاق رخ دهد باعث تعجب بسیاری از افراد خواهد شد. موضع سازمان ملل متحد این است که اگر کسی به علت جنایات ضد بشری یا جنایات جنگی یا جنایات نسل کشی تحت پیگرد دادگاه بین المللی قرار بگیرد، واقعا نباید به وی اجازه داد که چنین کاری بکند اما اگر اتهامی متوجه فرد نباشد و مدارک درحال جمع آوری باشد در این صورت انتقادات زیادی متوجه سازمان ملل خواهد شد که بخواهد اجازه بدهد این سخنرانی برگزار شود.مجری الجزیره انگلیسی در ادامه این گفتگو درباره سوریه پرسید و گفت:
به نظر می رسد نگرانی فزاینده ای وجود دارد که بشار اسد درحال پیروز شدن در جنگ سوریه است.آیا وی از شر اتهامات جنایات جنگی خلاص شده است؟
کمیسر عالی حقوق بشری سازمان ملل متحد در واکنش به این پرسش گفت:
هم اکنون ما ساز و کاری را برای پاسخگویی در اختیار داریم، مدارک درحال جمع آوری شدن است. کمیسیون تحقیق مشغول جمع آوری مدارک است. واقعیت نشان می دهد که افراد زیادی در این جنگ بی رحمانه قربانی و متحمل آلام بسیار شده اند. به اعتقاد من زمانی فرا خواهد رسید که رئیس جمهور و سران ارشد (سوریه) و دیگران کسانی که مرتکب جنایات شدند، باید حساب پس بدهند.
مجری گفت: چه زمانی این حساب پس دادن باید صورت گیرد. در شورای امنیت سازمان ملل متحد؟
زید رعد الحسین گفت: خیر، حسابرسی برای قربانیان باید در یک دادگاه صورت گیرد. ما در پایان سال گذشته میلادی شاهد بودیم که تعدادی از اتفاقات رخ دادند از جمله اینکه کسانی که سالها پیش مرتکب جنایات شده بودند و فکر می کردند که دیگر در مورد کارهایی که کردند نباید پاسخگو باشند اما راتکو ملادیچ بالاخره در دیوان بین المللی کیفری محکوم شد. فعالان حقوق بشری ، وکلا و خبرنگاران درحال جمع آوری مدارک هستند. من امیدوارم که بالاخره در سوریه عدالت در مورد قربانیان اجرا شود.
وی در ادامه درباره مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و تصویب قانون سرزمین یهودیان در کنست گفت: من قبلا هم گفتم که این قانون تبعیض آمیز است. رهبران جامعه عرب های اسرائیلی به این قانون اعتراض کردند. از دیدگاه حقوق بشری برای دستیابی به هرگونه ثبات و آرامش باید سه اصل رعایت شود.اصل اول این است که برضد مردم خود تبعیض نژادی یا جنسیتی نداشته باشید. دومین اصل این است که شما نباید بخشی از کشور خود را محروم کنید. سومین اصل این است که شما نباید اجازه دهید که مردم کشورشما در ترس و وحشت زندگی کنند.کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد دنی دانون سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد از مواضع وی گفت:
من دنی دانون سفیر اسرائیل را نمی شناسم. وی هرگز به ژنو نیامد. من تعجب می کنم که وی درباره حقوق بشر صحبت می کند چون وی اطلاعات اندکی درباره حقوق بشر دارد. من رئیس شورای حقوق بشر نیستم. وی چیزهای دیگری را هم درباره من گفته است. من حرف های وی را جدی نمی گیرم چون وی فردی نیست که در زمینه حقوق بشر تخصص داشته باشد. ما هرگز در ژنو درباره این موضوعات صحبت نکردیم.
مجری الجزیره انگلیسی درباره بازداشت یک فعال زن سعودی پرسید و گفت آیا این فعالان در عربستان سعودی به فراموشی سپرده شدند؟
زید رعد الحسین گفت: فکر نمی کنم که این افراد فراموش شده باشند. ما درباره آنها صحبت کردیم و نگرانی داریم. هر زمان که شما می بینید تعدادی از فعالان بازداشت می شوند درباره آنها نگران می شویم چه این افراد به صورت خودسرانه بازداشت شوند و چه اینکه بازداشت آنها بخشی از سیاست یک دولت باشد. من اطمینان دارم که دفتر من کانال هایی را در این باره باز کرده است و ما به دنبال آن هستیم که درک کنیم چرا این مسئله رخ داده است؟ طبیعی است که ما خواستار آزادی سریع این افراد (در عربستان) هستیم. این افراد اگر متهم هستند ما باید بفهمیم که با چه اتهاماتی روبرو هستند؟کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه درباره اوضاع نیکاراگوئه نیز اظهار نگرانی کرد.

منبع: صدا و سیما

برچسب ها:
ارسال نظر: