X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 مرداد 1399
تعداد بازدید خبر : 154
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 28 مرداد,1399 | 03:59 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 28 مرداد,1399 | 03:59 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 28 مرداد,1399 | 03:59 ب.ظ

آمریکا، باید به جرم نسل‌کشی محاکمه شود

  • آمریکا، باید به جرم نسل‌کشی محاکمه شود
غاده عیسی

استاد حقوق دانشگاه لبنان گفت: آمریکا باید به جرم نسل کشی طبق کنوانسیون منع نسل کشی مصوب سال 1948، محاکمه و مجازات شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر «غاده عیسی» استاد حقوق دانشگاه لبنان، در مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: عنوان بحث بنده، تأثیر تحریم های اقتصادی بر حقوق بشر است. همانطور که همه ما می دانیم یکی از مهمترین و اساسی ترین حقوقی که انسان باید از آن برخوردار باشد حق زندگی است. انسان باید چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، زندگی ای سالم داشته باشد و هر لحظه تهدید به مرگ نشود.

غاده عیسی در ادامه با بیان اینکه ما امروز با اپیدمی کرونا دست به گریبان هستیم، گفت: این اپیدمی تمامی جهان را در نوردیده و هیچ ملتی از آن در امان نمانده و هر دقیقه زندگی انسان را تهدید می کند؛ حال اگر به این اپیدمی تحریم های اقتصادی اضافه شود چه بر سر ملت ها و کشورها خواهد آمد؟ آنچه که برخی مایلند آن را تحریم های اقتصادی (مجازات های اقتصادی) بنامند نه در پیمان جامعه ملل بر آن تصریح شده و نه در منشور سازمان ملل متحد.

وی تصریح کرد: مفاد فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و به طور مشخص مواد 39، 40 و 41 عبارت است از اینکه اگر کشور یا کشورهایی دست به تجاوز بزنند یا دست به کاری بزنند که تهدیدی برای امنیت و صلح بین الملل باشد شورای امنیت حق دارد تدابیر لازم را در حق آن کشور یا کشورها اتخاذ کند و یکی از این تدابیر، قطع روابط اقتصادی است. این در حالی است که تحریم هایی که امروز علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده و یا حتی قانون قیصر که قرار است علیه سوریه اجرا شود بیش از آنکه تحریم اقتصادی باشد تجاوز و تروریسم اقتصادی در حق ملت ها قبل از دولت ها است.

استاد دانشگاه لبنان یادآور شد : این تجاوز و تروریسم اقتصادی آمریکا از ویروس کرونا پشتیبانی می کند. به نظر من، سیاست آمریکا، سوء استفاده کردن از این ویروس برای تسلط بر ملت های تحت تحریم و نسل کشی آنان است. بله از نظر من این، نسل کشی است؛ زیرا در تعریف حقوقی این اصطلاح آمده است که نسل کشی، قتل عامدانه گروهی از افراد است.

وی گفت: اگر به آمارها نگاهی بیندازیم می بینیم که هر هفت دقیقه یا حداکثر هر ده دقیقه یک نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست می دهد و تحریم ها و محاصره اقتصادی مانع از دستیابی به لوازم پزشکی به منظور کمک به مبتلایان به این ویروس می شود. بنابراین سیاست آمریکا، همدست مهم قتل این افراد است و آمریکا باید به جرم نسل کشی که بر اساس کنوانسیون منع نسل کشی مصوب سال 1948م مستحق مجازات است محاکمه شود.

غاده عیسی بیان کرد: بر اساس مصوبه سازمان بهداشت جهانی، کشورها به منظور مقابله با وباهای مسری باید با هم همکاری کنند؛ البته ما خواستار همکاری با آمریکا نیستیم؛ بلکه تنها می خواهیم که محاصره اقتصادی را بردارد و به تجاوز اقتصادی در حق ملت ها پایان دهد. در این راستا از تمامی کشورها و ملت های محور مقاومت که به منظور مقابله با تروریسم نظامی با یکدیگر همپیمان شده اند دعوت می کنم برای مقابله با تروریسم اقتصادی نیز همپیمان شوند.

وی خاطرنشان کرد: تروریسم اقتصادی خطرناکتر از تروریسم نظامی است؛ زیرا تروریسم نظامی مشخص و روشن است؛ اما تروریسم اقتصادی، هزار چهره است و چه بسا برخی انسان های ضعیف النفس وجود داشته باشند که از ترس تحریم های اقتصادی آمریکا به مقابله با آن نپردازند و تدابیر لازم را اتخاذ نکنند و مطیع تصمیمات آمریکا و تحریم های اقتصادی آن شوند. در اینجا به خود و شما و همگان یادآور می شوم که خداوند سبحان که دانای کل است جهاد با مال را مقدم بر جهاد با جان قرار داده است، آنجا که فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم * وجاهدوا بأموالکم و أنفسکم (با مال و جان خود جهاد کنید).

این استاد حقوق ادامه داد: آنچه امروز با آن مواجه هستیم جهاد با مال و جهاد اقتصادی است. به خواست خدا و برکت امام عصر و تا زمانی که خداوند سبحان بر ما منت نهد و مولایمان ظهور کند از خداوند می خواهیم که به ما صبر و تحمل عطا کند تا با سیاست گرسنه سازی، قتل و ترساندن مردم تحت شعارهای سازمان ملل مقابله کنیم؛ شعارهایی که همه می دانیم آن ها چیزی جز ابزاری در دست سیاست آمریکا نیستند. از خداوند مسئلت داریم که شر این وبا را از سر تمامی ملت های جهان دفع کند.

برچسب ها:
ارسال نظر: