X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 تیر 1398
تعداد بازدید خبر : 38
تاریخ ثبت : دوشنبه, 10 تیر,1398 | 01:14 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 10 تیر,1398 | 01:14 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 10 تیر,1398 | 01:14 ب.ظ

ثبت نام رایگان ۴۸۰هزارنفر از فرزندان پناهندگان و اتباع افغانستانی حسب فرمان رهبری

  •  ثبت نام رایگان ۴۸۰هزارنفر از فرزندان پناهندگان و اتباع افغانستانی حسب فرمان رهبری
عبدالرضا رحمانی‌فضلی

وزیر کشور گفت: بخش کوچکی از خدمات ایران در طول ۴۰سال میزبانی از پناهندگان شامل: ثبت نام رایگان ۴۸۰هزارنفر از فرزندان لازم التعلیم پناهندگان و اتباع افغانستانی فاقد مدرک حسب فرمان مقام معظم رهبری در سال‌های ۹۷و ۹۸در مدارس دولتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، «عبدالرضا رحمانی فضلی» صبح امروز دوشنبه ۱۰ تیر در همایش روز ملی پناهنده با اشاره به علت نامگذاری این روز، اظهار داشت: مجمع ملل متحد طی قطعنامه‌ای که مورد وفاق اکثریت اعضای جامعه جهانی قرار گرفته است برای بیان همدردی و شفقت و مرامت پناهندگان این روز را نامگذاری کرده است.

وی ادامه داد: روز جهانی پناهنده از یک سو بیانگر رنج بیشمار انسان‌های زجرکشیده از جنگ‌های داخلی، تغییر رژیم، بی ثبات سازی دولت‌ها، دخالت‌های خارجی، اشغالگری، تروریسم و در برخی موارد بلایای طبیعی است و از سوی دیگر میدانی برای راستی آزمایی فرهنگ نوع دوستی، ایثار مهربانی و کرامت انسانی است، همچنین آزمونی برای تشخیص تمایز سیاست‌های اعلامی و اعمالی دولت‌ها در عرصه بین المللی است.

وزیرکشور تصریح کرد: جابجایی‌های گسترده پناهندگان و مهاجرین دارای آثاری فراتر از مرز‌های بین المللی کشورهاست. این از توان یک کشور خرج بوده و در گرو همکاری جامعه جهانی وبرخورد مسئولانه آن‌ها در مواجهه بااین جابجایی‌ها در کشور‌های مبدا، مسیر و مقصد است.

رحمانی فضلی عنوان کرد: ایران طی ۴دهه گذشته باامواج گسترده میلیون‌ها پناهنده ازکشور‌های همسایه مواجه بوده است، در این مدت نهتن‌ها از ورودتعداد زیاد پناهندگان جلوگیری نکرد بلکه براساس آموزه‌های والای انسانی و اعتقادی و فراتر از تعهدات بین المللی این جمعیت عظیم انسانی را پذیرفت و علیرغم کمک‌های محدود بین المللی و شرایط ناشی از جنگ تحمیلی و بازسازی کشور و متعاقب تحریم‌های ظالمانه با اتکا به منابع داخلی و به عنوان بزرگترین خامی پناهندگان در جهان به ارائه خدمات مختلف در حوزه‌های آموزش بهداشت و معیشت همانند ایرانیان و بدون هیچ تبعیض به این جمعیت نیازمند پرداخت.

وی تاکید کرد: بخش کوچکی از خدمات ایران در طول ۴۰سال میزبانی از پناهندگان شامل: ثبت نام رایگان ۴۸۰هزارنفر از فرزندان لازم التعلیم پناهندگان و اتباع افغانستانی فاقد مدرک حسب فرمان مقام معظم رهبری در سال‌های ۹۷و ۹۸در مدارس دولتی است.

وزیرکشور خاطرنشان کرد: همچنین صدور مدارک شناسایی برای کلیه پناهندگان در قالب طرح‌های آمایش سالیانه، برای تعداد یک میلیون پناهنده و برگزاری دوره‌های سوادآموزی برای بیش از یک میلیون پناهنده و ارتقا سطح سواد از ۶درصد در بدو‌ورود به ۶۰درصد در حال حاضر از دیگر خدمات ایران به پناهندگان بوده است.

رحمانی فضلی عنوان کرد: ارائه خدمات بهداشتی رایگان به کلیه پناهندگان از بدو ورود تاکنون، واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار و کودکان، بهداشت محیط فردی، همچنین تحت پوشش قراردادن کلیه پناهندگان از ۲۰۱۵ میلادی در طرح بیمه خدمات درمانی همگانی همانند ایرانیان و صدور دفترچه رایگان برای اقشار آسیب دیده از جمله بیماری‌های خاص و صعب العلاج به تعداد ۹۲ هزارنفر با حمایت دفتر نمایندگی کمیساریا در ایران از دیگر این خدمات بوده است.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات رایگان به پناهندگان ساکن مهمانشهر‌ها که سه درصد از کل پناهندگان تشکیل می‌دهند و توزیع مواد غذایی آن‌ها و شارژ کارت‌های اعتباری آنان جهت تامین سایر مایحتاج غذایی خانواده و برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای برای توانمندسازی و ارتقای معیشت پناهندگان، راه اندازی و توسعه کارگاه‌های کسب وکار به ویژه برای زنان سرپرست خانوار، صدور پروانه موقت کار برای واجدین شرایط و استفاده از مزایای سازمان اجتماعی مانند سایر ایرانیان از دیگر اقدامات در این راستا بوده است.

وزیرکشور خاطرنشان کرد: حدود ۴دهه بار هزینه پناهندگان بر دوش کشور ایران بوده و در مجموع براساس بررسی‌های صورت کرفته، کل کمک‌های بین المللی کمتر از ۷درصد هزینه‌هایی است که ما به صورت مستقیم در این مسیر متحمل شده ایم و این در حالی است که مجموع کمک‌های کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی در افغانستان نتوانسته شرایطی رامهیا کند که زمینه بازگشت داوطلبانه پناهندگان رافراهم و از روند مهاجرت غیرقانونی جلوگیری کند.

رحمانی فضلی عنوان کرد: انتظار می‌رود جامعه بین المللی علاوه بر کمک به کشور‌های مبدا برای ایجاد امنیت و شرایط زندگی متعارف و انجام وظیفه انسانی و قانونی درچارچوب کنوانسیون‌های بین المللی براساس راه حل‌های راهبردی کمیساریای عالی پناهندگان مبنی برایجاد شرایط و زمینه بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد به تعهدات خود در قبال کشور‌های مهاجر پذیر نیز که از سال ۲۰۱۲ تاکنون کمتر از ۳۰درصد منابع و پروژه‌های تسهیل تعمیم گردیده نیز کمک کنند.

وی تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی تحمیلی آمریکا علیه مردم ایران موانع عدیده‌ای در اجرای برنامه‌های بشر دوستانه ایران ایجاد کرده است و موجب اخلال در خدمات رسانی به پناهندگان از یکسو و تاثیر منفی بر روند مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و جلوگیری از سیل مهاجرت‌ها به دیگر کشور‌ها به ویژه غرب خواهد داشت.

وزیرکشور خاطرنشان کرد: در این میان خطر سواستفاده سازمان‌های مافیایی و باند‌های تبهکار و به ویژه گروه‌های تروریستی از وضعیت پناهندگان زنگ خطری برای منطقه و به ویژه کشور‌های مقصد است و انتظار می‌رود جامعه بین المللی و کشور‌های در معرض مهاجرت و پناهجو به این راه‌حل‌ها توجه ویژه کنند. اولا، کمک به کشور مبدا برای ایجاد ثبات و امنیت و تانین معیشت باهدف بازگشت پناهجویان و عدم تداوم مهاجرت. دوما، کمک به کشور‌های میزبان به منظور تامین بخشی از هزینه‌های مترتب. سوما، کمک به کشور‌های مسیر به منظور جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی و چهارما، جلوگیری از بی ثباتی در کشور‌ها به صورت اساسی باهدف کاهش پناهجویان در جهان.

منبع: خبرگزاری میزان
برچسب ها:
ارسال نظر: