X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 تیر 1398
تعداد بازدید خبر : 225
تاریخ ثبت : دوشنبه, 10 تیر,1398 | 01:10 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 10 تیر,1398 | 01:10 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 10 تیر,1398 | 01:10 ب.ظ

محیط زیست سالم، نسل سوم حقوق بشر

  • محیط زیست سالم، نسل سوم حقوق بشر
امیر بی پروا

امیر بی پروا

افزایش دمای کره زمین، تولید بی رویه گاز کربن دی اکسید و سایر گاز های سمی، آلوده شدن دریاها و رودخانه ها، آب شدن یخ های قطبی، از بین رفتن جنگل ها و مراتع، انقراض گونه های جانوری، رشد بیابان ها و از بین رفتن مراتع و مزارع مستعد کشاورزی همه صرفا نمونه هایی از بحران هایی هستند که امروزه شاهد آن در اقصی نقاط جهان هستیم؛ بحران هایی که به صورت مستقیم تهدیدی علیه نوع بشر می باشند که این تهدید علیه سلامت بشر،حیات بشر،کیفیت زندگی انسان ها می باشد.

محیط زیست سالم یک ضرورت برای حفظ سلامت و حیات بشر است. چراکه امروز تداوم حیات نسل های آینده بشر در گرو آن می باشد.
هر نوع آلودگی و آسیب به محیط زیست تهدیدی علیه تمامیت بشر است که با توجه به نوع و اهمیت تهدیدات لازم است با ادبیات و نگاه حقوق بشری به این مقوله توجه نموده و اینکه در چه صورت می توان داشتن یک محیط زیست سالم و حفظ و حفاظت از آن را یک حق بشری تلقی کرد؟


برای فهم این موضوع، متغیر هایی که برای بشر اولویت اول را دارد را مرور می کنیم؛  سلامت، حیات، رفاه، امنیت، توسعه و .... حقوقی هستند که ارتباط با محیط زیست به صورت مستقیم و بی واسطه دارند. حقوقی که به معنای حق بشر از محیط زیست است که بستر  مناسب را برای زیستن انسان ها و تداوم  نسل ها فراهم می سازد.

بسیاری از حق های بشری از قبیل حق بر حیات،  سلامت، غذا، مسکن، همگی مبتنی بر سلامت محیط زیست هستند، به تعبیر قاضی ویرا مانتری (قاضی دیوان بین الملل دادگستری) حمایت از محیط زیست بخش بسیار مهمی از دکترین حقوق بشر معاصر است زیرا چنین حمایتی شرط لازم و اساسی تحقق بسیاری از حقوق دیگر مثل حق بهداشت و خود حق حیات است. با توجه به این اهمیت و تاثیر سلامت، محیط زیست را می توان یک حق برای تضمین حیات بشر و سایر حقوق بشر قلمداد نمود چرا که یک حق بنیادین برای انسان ها و نسل های بعدی است.

حق بر محیط زیست یک زمینه ضروری برای حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می باشد و توسعه این حقوق و رشد آنها فقط در بستر یک محیط زیست سالم  شکل می گیرد.

محیط زیست سالم با عنایت بر تاثیر مستقیمی که بر حیات و سلامت ابناء بشر و تداوم نسل های آینده، تضمین و فراهم سازی سایر حقوق دارد، وجود و حفاظت از آن یک حق برای تمامی بشریت است و آن را در مقوله حقوق بشری قرار داد.

این مقوله برای تمامی ابنای بشر، غیر قابل تفکیک و تقسیم است به طوری که صاحب آن عموم انسان های جهان می باشد و از آن به حقوق جمعی یا همبستگی تعبیر می گردد که این مهم عنوان نسل سوم حقوق بشر را به خود گرفته است.

دکترای حقوق بین الملل عمومی

برچسب ها:
ارسال نظر: