X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 05 آبان 1399
دبیر ستاد حقوق بشر:
تعداد بازدید خبر : 149
تاریخ ثبت : دوشنبه, 05 آبان,1399 | 11:24 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 05 آبان,1399 | 11:11 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 07 آبان,1399 | 03:50 ب.ظ

گزارش گزارشگر ویژه براساس رویکردهای سیاسی طراحی شده و وجاهت حقوقی ندارد

  • گزارش گزارشگر ویژه براساس رویکردهای سیاسی طراحی شده و وجاهت حقوقی ندارد

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: گزارش حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران براساس رویکرد‌های سیاسی تهیه و طراحی شده و وجاهت حقوقی ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر ایران، اظهار داشت : این گزارش در یک عرصه‌ سیاسی جهانی ارائه شده است؛ مجمع عمومی یک جایگاه سیاسی است و گزارشگر ویژه هم منتخب نمایندگان کشور‌ها است که این هم یک جایگاه سیاسی می‌باشد و بر این اساس هم سیاست‌زدگی بر این گزارش مستولی است و چارچوب‌های این گزارش براساس رویکرد‌های سیاسی طراحی و تهیه شده و ما به ازای حقوقی ندارد.


پاسخ مفصل جمهوری اسلامی ایران به گزارش گزارشگر ویژه
باقری افزود: برای اینکه بهتر متوجه شویم فاصله این گزارش با مبانی حقوقی چقدر زیاد است، می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که در جای جای این گزارش نگاه‌های مبتنی بر دیدگاه‌های کشورهای غربی که با سیاست‌ها و رویکرد‌های جامعه ایران تعارض و مقابله دارند بسیار بارز و مشهود است.
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: این گزارش عمدتا مبتنی بر ادعاها، اتهامات و اطلاعاتی است که گروه‌های وابسته به دولت‌های معاند جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های تروریستی عرضه کرده‌اند و به همین جهت این گزارش هیچ وجاهت حقوقی ندارد. پیش‌نویس این گزارش چندی قبل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و در همان مقطع هم ما یک پاسخ مفصلی به این گزارش دادیم.


عدم وجود نگاه کارشناسی نسبت به موضوع حقوق بشر در این گزارش
وی با تاکید براینکه بند بند محتوای گزارش مورد ارزیابی قرار گرفت و اشکالات، نقایص، تناقضات و کاستی‌های آن تبیین شد، ادامه داد: نکته مهم این است که به خاطر همان رویکرد سیاسی اولا؛ در بسیاری از موارد پاسخ‌های جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار نگرفت و جا‌هایی هم که ذکر شده بدین صورت آمده که ادعا و اتهامات گروه‌های سیاسی را گزارشگر ویژه در یک بند آورده و در انتهای آن بند هم نظر دولت جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است؛ بنابراین مبنای گزارش، ادعا‌ها و اتهامات آن‌ها است و نگاه کارشناسی نسبت به موضوع حقوق بشر به هیچ عنوان در این گزارش وجود ندارد.
باقری در تبیین اقدامات بشر دوستانه قوه قضائیه در دوره تحول، گفت: یکی از رویکرد‌های قوه قضائیه در دوره جدید صیانت از کرامت انسانی و استیفای حقوق مردم در عرصه‌های مختلف است، به طور مثال در بازدید بنده از زندان زنان، خیلی از مسائل مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت و بنده به طور مشخص با بیش از ۵۰ نفر از خانم‌های زندانی صحبت کردم و مسائل و مشکلات آن‌ها را شنیدم.


نگاه ویژه رئیس دستگاه قضا بر صیانت از مرزهای کرامت انسانی
معاون رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه قوه قضاییه در دوره جدید نگاه ویژه‌ای به صیانت از مرز‌های کرامت انسانی دارد، بیان کرد: در سال گذشته آیت الله رئیسی بیش از ۶۰ بخشنامه، دستورالعمل و آئین‌نامه صادر کردند که بیش از ۲۰ دستورالعمل‌ متوجه و متمرکز بر بحث‌های مربوط به صیانت از حقوق بشر و مردم در عرصه‌های مختلف به ویژه در بخش‌های مختلف قوه قضائیه است.
دبیر ستاد حقوق بشر در پایان خاطرنشان کرد: صیانت از حقوق مردم یکی از رویکرد‌های جدی قوه قضائیه است و به همین دلیل ریاست قوه قضائیه و دیگر ارکان قوه تاکید جدی بر صیانت از این حقوق در داخل قوه قضائیه دارند.

 

برچسب ها:
ارسال نظر: