X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 13 بهمن 1397
تعداد بازدید خبر : 232
تاریخ ثبت : شنبه, 13 بهمن,1397 | 03:35 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 13 بهمن,1397 | 03:35 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 13 بهمن,1397 | 03:35 ب.ظ

کودکان مرگ

  • کودکان مرگ
سوریه

«کودکان مرگ» را شاید بتوان اسم عامی برای تمام بچه هایی دانست که نمی دانند، قدرت های جهانی چیستند و کیستند؟ حتی نمی دانند حکومت چیست؟ آنها تازه مامن مادر را شناخته اند، همین و بس. اما نخستین قربانیان آتش افروزی قدرت ها هستند، در حالی که هنوز معنای قدرت و حکومت را نمی دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ، هنوز سال به سالی دیگر نرسیده بود در خاورمیانه و خیلی ها بهار عربی را که نسخه اولیه غرب برای منطقه بود، باور کرده بودند و نمی دانستند قرار است با تجمیع آن با داعش و حکومت های دست نشانده ، کشورهای همجوار صهیونیست و وهابیت که نمی خواستند دست نشانده قدرت های فرامنطقه ای یا بازیچه هاشان شوند، عرصه جنگ های چند ساله خواهند شد.
اگر چه اکنون با پایمردی مردمی در کشوری چون سوریه مرگ داعش در منطقه فرارسیده و در یمن نیز، عربستان در باتلاقی فرورفته که برون رفت از آن محال به نظر میرسد، اما با این همه مردم سوریه و یمن در طول این سال ها به شدت متاثر از جنگ بوده اند و یا هستند و در این میانه کودکان بیش از همه آسیب دیدند و می بینند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد و کودکان خاورمیانه

دو سال پیش در سی ام آذر سال 95 و در آستانه زمستان آن سال، صندوق کودکان سازمان ملل متحد در واکنش به جنگ های خاورمیانه با هشدار در مورد وضعیت اسفبار میلیون ها کودک آواره در منطقه اعلام کرد که برای کمک به این کودکان و نجات جان آن ها از خطرات ناشی از فصل سرما به 38 میلیون دلار بودجه عقب افتاده این نهاد نیاز فوری دارد.
«گیرت کاپلائره» سرپرست وقت دفتر منطقه ای صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در خاورمیانه اعلام کرد که میلیون ها کودک آسیب دیده عراقی ؛ سوری و کشورهای دیگر بحران زده با فرارسیدن فصل سرما با خطر ابتلا به بیماری های گوناگونی نظیر سرمازدگی و یا بیماری های تنفسی مواجه هستند و به کمک های فوری نیاز دارند.
وی یادآور شد که بسیاری از این کودکان که خانواده های آن ها همه دارایی و امکانات خود را در طول درگیری های عراق و سوریه از دست داده اند، هم اکنون بر اثر کمبود مواد غذایی و عدم دسترسی به کمک های درمانی در شرایط دشواری بسر می برند و کوتاهی در تامین کمک های لازم می تواند به فصل سخت و ویرانگر دیگری در زندگی این کودکان منجر شود.
این مقام بدون نام بردن از وضعیت کودکان یمن ، اضافه کرده بود که خانواده های بیش از 2 میلیون و 500 هزار کودکی که در عراق، سوریه، لبنان ، اردن، ترکیه و مصر بسر می برند به دلیل ناتوانی مالی حتی قادر به تهیه پوشاک گرم برای کودکان خود نبوده و این نهاد امیدوار است با به دست آوردن بودجه لازم؛ به توزیع نیازهای اولیه از جمله پتو، لباس گرم و مواد غذایی در میان آن ها اقدام کند.

داستانی که ادامه دارد

دو روز پیش این بار نه یونیسف که سازمان بهداشت جهانی خبر از احتمال مرگ کودکان سوری که در اردوگاه ها به سر می برند و بر اثر جنگ خانه و کاشانه ای ندارند، به دلیل شرایط نامساعد و سرما خبر داد.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) یازدهم بهمن ماه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فقط در یک اردوگاه در شمال شرقی سوریه حداقل 29 کودک و نوزاد در طی 8 هفته به علت سرمازدگی جان خود را از دست داده اند و این جدا از اردوگاه های بیشمار دیگری در این کشور و نیز در اردن است که شرایط مساعدی ندارند.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 23 هزار نفر از کسانی که خانه شان را بر اثر جنگ از دست داده اند و هنوز در وطنشان اما در اردوگاه زندگی می کنند با وضعیت دلهره آوری دست و پنجه نرم می کنند.
«الیزابت حف» نماینده سازمان بهداشت جهانی در سوریه در بیانیه ای اعلام کرد که کودکان سوری به شدت در معرض هیپوترمی -سرمازدگی حاد که می تواند منجر به مرگ شود- قرار دارند و در این باره هشدار داد که اگر اقدام های مقتضی صورت نگیرد، جان تعداد بیشری از آنها به خطر خواهد افتاد.
مرگ در اردوگاه ها در آغاز دوره بازسازی در سوریه ، در حالی است که این کشور از سال 2011 با حضور گروه های تروریستی مورد حمایت غرب و کشورهای متحد آن در منطقه، شاهد جنگی ویرانگر بوده که حاصل آن هزاران کشته و میلیون ها پناهنده بوده است - پناهجویانی چون «آلان کردی»، پسربچه کرد سوری که هیچ گاه به مقصد خانواده اش برای پناهندگی نرسید و مانند خیل دیگری از کودکان، آب دریای مدیترانه لالایی آخر زندگی اش را گفت و ساحل کشورهای منطقه محل خواب ابدی اش شد.

 بحران انسانی یمن، آنچه همه می دانند، اما سعی می کنند از آن حرف نزنند

دخالت عربستان در یمن در طول سال های گذشته، جدای از مرگ های آنی حاصل از جنگ، به دلیل وضعیت تحریم، قحطی فراگیر را برای مردم این کشور به ارمغان آورده است و بی هیچ سخنی کودکان این کشور نخستین قربانیان این قحطی فراگیر هستند.
مرگ در یمن و به تبع آن مرگ کودکان در این کشور، داستانی است که هر روز گسترده تر می شود، اما همه تلاش دارند به رغم گستردگی ماجرا آن را نبینند و یا کم از آن بگویند با این همه باید سالی یا ماهی بگذرد تا خبری از یک نهاد بین المللی دراین باره منعکس شود.
در جدیدترین موضع گیری نهم بهمن ماه امسال، 14 سازمان بین المللی در نشستی مشترک در لندن خواستار یک اقدام فوری و همه جانبه برای نجات غیرنظامیان یمنی - به ویژه کودکان- از بزرگ ترین بحران انسانی جهان شدند.
در این نشست «کیمبرلی براون» مسئول سیاستگذاری های انسانی «صلیب سرخ بریتانیا» گفت : تاکنون 85 هزار کودک بر اثر درگیری ها جان خود را از دست داده اند و سوء تغذیه می تواند این آمار را دو یا چندین برابر کند.
مدیر سازمان خیریه بین المللی «آکسفام» نیز با اشاره به بحران انسانی یمن گفت: اکنون یمن به زندانی بدون دیوار شباهت دارد که مردم آن راه نجاتی به بیرون ندارند.
از ابتدای تجاوز ائتلاف عربی علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی در فروردین ماه سال 94 شمار زیادی از مردم این کشور به ویژه کودکان که توان بزرگان را ندارند بر اثر بمباران یا گرسنگی و قحطی جان باخته اند و بسیاری از زیرساخت های این کشور ویران شده است. همچنین کودکان یمن به دلیل بمباران مراکز تحصیل در این سال ها از حق تحصیل محروم بوده اند!
در این میان سازمان های بین المللی خیریه با ارسال کمک های انسانی خود از طریق بنادر این کشور سعی دارند مقداری از رنج مردم بکاهند اما رژیم سعودی بارها با بستن بنادر و محاصره آن ها در ارسال این کمک ها به مردم یمن کارشکنی کرده است.

 11 میلیون کودک یمنی و نیاز به کمک فوری

طبق آخرین گزارش های سازمان ملل، بیش از 11 میلیون کودک یمنی به کمک های فوری نیاز دارند و بیش از نیمی از این کودکان به آب سالم و خدمات بهداشتی اولیه دسترسی ندارند.
این گزارش ها همچنین حاکی است : 1.8 میلیون کودک یمنی دچار سوء تغذیه هستند و اوضاع بیش از 400 هزار تن از آنان رو به وخامت است.

 شش هزار کودک یمنی، در خاک خفته اند، بس که بازی نکردند!

ابتدای بهمن ماه امسال نیز مدیر اجرایی سازمان جهانی آکسفام با بیان اینکه یمن در آستانه یک قحطی قرار دارد، گفت: 75 درصد جمعیت این کشور معادل 22 میلیون نفر نیازمند کمک غذایی فوری هستند.
«وینی بیانییما» در حاشیه حضور در اجلاس داووس، در گفت وگو با شبکه خبری تلویزیونی «سی ان ان» در پاسخ به این سووال آیا وضعیت یمن بهبود می یابد، گفت: متاسفانه نه! بیش از 20 میلیون نفر در یمن شدیدا به کمک غذایی نیاز دارند و چهار میلیون و 500 هزار کودک نیز در یمن دچار سوء تغذیه هستند و این در حالی است که کمک رسانی به بسیاری از بخش های یمن وجود ندارد.
وی با اشاره به گزارش یونیسف، شمار تلفات کودکان یمنی را 6 هزار نفر برشمرد و افزود : آتش بس در یمن ثبات ندارد از همین رو شاهد شلیک گلوله های توپخانه، خمپاره، پرتاب راکت و بمباران های هوایی هستیم.
مدیر اجرایی سازمان جهانی آکسفام افزود: جنگ در یمن طی حدود چهار سال گذشته سبب کشته و مجروح شدن 17 هزار نفر شده و در این کشور شاهد وقوع انواع بیماری ها به طور بی سابقه ای هستیم.
عربستان سعودی ششم فروردین سال 1394 با تشکیل ائتلافی نظامی با هدف مهار جنبش انصار الله و بازگرداندن 'عبد ربه منصور هادی' نخست وزیر مستعفی یمن به این کشور حمله کرد.
در نتیجه این تهاجم نظامی و بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، یمن دچار بزرگ ترین بحرانی انسانی در سال های اخیر شده است که بی هیچ اما و اگری بزرگی این بحران در مقابل توان ناتاب کودکان چندین برابر است.

زبان کودکان شویم، آنها که هنوز به کلمه ای سخن نگفته اند

از زمانی که جنگ در سوریه آغاز شد تا امروز که آغاز بازسازی و بازگشت آوارگان و پناهجویان به این کشور است و نیز لحظه لحظه کودکان یمن در سه سال گذشته که امروز تن نحیف آنها را که دیگر تاب ندارند به مرگ کشانده است، باعث می شود که این سوال مطرح شود که برای این کودکان چه کرده ایم، برای یاری رساندن به آنها که حتی زبانی برای سخن گفتن ندارند.
آیا باید فصل سرما بگذرد و تنها سازمان های جهانی آماری از مرگ کودکان در اردوگاه های آورگان بر اثر سرما و جان باختن بچه های یمنی از قحطی بدهند و ما در حال خوانش گزارش آنها حتی حوصله خواندن عدد مرگ کودکان را نداشته باشیم؟- چرا که اگر از کنار وقایع تنها عبور کنیم بحران مرگ کودکان خاورمیانه عدد کوچکی نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری میزان
برچسب ها:
ارسال نظر: