X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 مهر 1399
تعداد بازدید خبر : 49
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 23 مهر,1399 | 11:58 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 23 مهر,1399 | 11:55 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 23 مهر,1399 | 01:01 ب.ظ

انتخاب ۱۵ عضو شورای حقوق بشر/ عربستان سعودی بازماند

  • انتخاب ۱۵ عضو شورای حقوق بشر/ عربستان سعودی بازماند

کارنامه سیاه سعودی‌ها در زمینه حقوق بشر، این کشور را از کسب کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل ناکام گذاشت.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر،  انتخابات عضوگیری شورای حقوق بشر در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای عضویت ۱۵ کرسی شورای حقوق بشر (عصر سه شنبه) برگزار شد و اعضای جدید برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهند بود.
در رای‌گیری شورای حقوق بشر، سنگال، ساحل عاج، مالاوی و گابن موفق به کسب چهار کرسی آفریقا شدند. روسیه و اوکراین دو کرسی اروپای شرقی را کسب کردند. در گروه آمریکای لاتین و کارائیب هم مکزیک، کوبا و بولیوی موفق به کسب سه کرسی خالی شدند. انگلیس و فرانسه دو کرسی را برای گروه اروپای غربی و دیگران در اختیار گرفتند.
همچنین در رای گیری مخفی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۹۳ عضو، پاکستان ۱۶۹ رای ، ازبکستان ۱۶۴ ، نپال ۱۵۰ ، چین ۱۳۹ و عربستان سعودی فقط ۹۰ رای کسب کردند.
به این ترتیب در پی مخالفت برخی کشورها به خاطر وجود موارد زیاد نقض حقوق بشر در کارنامه سیاه عربستان، این کشور شانس عضویت در شورای حقوق بشر را از دست داد.
انتخاب چین، روسیه، کوبا و پاکستان هم در سایه مخالفت شدید جبهه آمریکایی و غربی صورت گرفت.
دیده بان حقوق بشر و نهادهای حقوق بشری به شدت مخالف نامزدی سعودی در این شورا بودند.
موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار واشنگتن پست که ۲ سال پیش در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه به قتل رسید، یکی از دلایل مخالفت جدی با عضویت سعودی در شورای حقوق بشر بود.
این نهاد بین المللی اعلام کرد که عربستان سابقه سوءاستفاده از کرسی خود در شورای حقوق بشر برای جلوگیری از رسیدگی به تخلفاتی که مرتکب می شود را دارد و یادآوری کرد که عربستان سعودی تهدید کرده بود میلیون ها دلار از بودجه خود را که به سازمان ملل متحد اختصاص داده، برداشت خواهد کرد تا از این طریق بتواند از "لیست شرم" سالانه این سازمان به دلیل نقض های حقوق بشری علیه کودکان خارج شود.
همچنین«ساره لیا ویتسون» مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در این نهاد در توئیتی از مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خواست تا از مقامات سعودی بپرسد آنها جسد خاشقجی را کجا پنهان کردند؟ و چرا لجین الهزلول، فعال زن سعودی و دیگر فعالان حقوق زنان هنوز در بازداشت هستند؟
وی در ادامه از وزیر امور خارجه آمریکا خواسته است در مورد دلایل بازداشت محمد بن نایف، ولیعهد سابق سعودی و اینکه چرا هواپیماهای سعودی به بمباران کودکان در یمن ادامه می دهند ، سوال کند.

برچسب ها:
ارسال نظر: