X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 21 مهر 1399
تعداد بازدید خبر : 111
تاریخ ثبت : دوشنبه, 21 مهر,1399 | 11:38 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 21 مهر,1399 | 11:27 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 21 مهر,1399 | 11:41 ق.ظ

نخستین دادگاه جرایم سیاسی برگزار شد

  • نخستین دادگاه جرایم سیاسی برگزار شد
نخستین پرونده جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیات قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مؤمنی‌راد سخنگوی هیات منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی اظهار داشت: صبح روز یکشنبه ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۹ در سالن ولایت دادگستری استان تهران علیرضا زاکانی به عنوان متهم جرم سیاسی بابت مصاحبه در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ شبکه ۵ سیمای جمهوری اسلامی با شکایت وزارت اطلاعات مبنی بر نشر اکاذیب در دادگاه حضور یافت.
در این جلسه نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد و بر اساس بند «ث» ماده ۲ قانون جرم سیاسی علیرضا زاکانی را متهم به نشر اکاذیب نمود و سپس با دعوت رییس دادگاه نمایندگان وزارت اطلاعات شکایت خود را با ذکر دلایل مطرح کردند. بعد از آن زاکانی در سخنانی مشروح و مفصل با ذکر دلایل و شواهد از خود دفاع کرد.
هیات منصفه پس از استماع سخنان شاکی و مشتکی عنه و مطالعه پرونده آنان تشکیل جلسه داد و پس از مشورت و ارائه دیدگاه‌های مختلف با رای گیری به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانستند.
بدین ترتیب نخستین دادگاه متهمان سیاسی که بر اساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی و نیز قانون جرم سیاسی باید با حضور هیات منصفه برگزار شود تشکیل شد.
قانون جرم سیاسی ۲۹ اردیبهشت سال ۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی و نیز به تایید شورای نگهبان رسید تشکیل این دادگاه گام بلندی در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیز از اقدامات رییس قضاییه در پیشبرد عدالت قضایی و صیانت از حقوق عامه می‌باشد.

ارسال نظر: